رئیس‌جمهور گفت: در مذاکراتی که داشتیم قرار شد ایران و افغانستان همکاری اطلاعاتی و عملیاتی در برابر تروریسم مرزی و قاچاق مواد مخدر داشته باشند.
کد خبر: ۸۵۱۲۰۹۹
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران ظهر امروز در نشست‌خبری مشترک با اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان، با بیان اینکه امروز در زمینه مسائل اقتصادی، انرژی، صنایع و معادن، تجارت، ترانزیت، راه‌آهن و توسعه بنادر جنوبی ایران به تفاهمات خوبی رسیدیم، گفت: در مذاکرات خصوصی و عمومی که با هم داشتیم بر مسئله حل و فصل مهاجران افغانی در ایران تاکید شد.

وی افزود: قرار شد همه افرادی که در ایران حضور دارند به دقت ثبت‌نام شوند و دو دولت درباره افراد متقاضی حضور در ایران چه برای فعالیت‌های اقتصادی و کار و چه برای تحصیل و مسائل علمی در چارچوب قانون و ویزا تصمیم بگیرند تا تردد صورت گیرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در زمینه مبارزه با موادمخدر نیز بین دو رئیس‌جمهور صحبت‌هایی صورت گرفت، تصریح کرد: در این زمینه قرار شد دو کشور همکاری‌های اطلاعاتی و عملیاتی با یکدیگر داشته باشند و همچنین برنامه‌ریزی برای کارهای زیربنایی در زمینه مسائل زراعی صورت گرفت.

روحانی در ادامه این نشست ادامه داد: موضوع دیگری که مورد تاکید دو طرف و مورد توافق دو طرف بود همکاری‌های بیشتر در زمینه مقابله با تروریسم، خشونت و افراطی‌گری در منطقه از جمله در مناطق مرزی ایران و افغانستان بود تا همکاری‌های اطلاعاتی که باید با همدیگر داشته باشیم و همچنین در موارد لزوم با هماهنگی دو دولت، همکاری‌های عملیاتی مشترکی انجام بدهیم.

وی با بیان اینکه  در زمینه کل امنیت منطقه نیز مذاکراتی با هم داشتیم، خاطر نشان کرد: باید دو کشور ایران و افغانستان، کشورهای دیگر منطقه را یاری کنیم، چون معضلاتی که امروز در منطقه وجود دارد اختصاص به یک کشور ندارد و به تدریج کل منطقه را فرا می‌گیرد و دامنگیر همه می‌شود بنابراین به کمک یکدیگر برای حل و فصل مسائل منطقه نیاز داریم.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد برخی از مسائلی که در منطقه به سمت جنگ و راه‌حل نظامی کشیده شده همه کشورهای منطقه تلاش کنند راه‌حل صلح‌آمیز و راه‌حل سیاسی را برگزینند.

روحانی در ادامه به تحولات یمن اشاره کرد و گفت: امیدواریم در یمن مردم  این کشور بتوانند صلح و آرامش را ببینندو حملات به کشور یمن قطع شود و مردم بتوانند خودشان پای میز مذاکره مسائلشان را حل و فصل کنند.

وی همچنین تصریح کرد: امروز امکان همکاری‌های اقتصادی، امنیتی وجود دارد. در این سفر در تهران وزرای مربوطه در این زمینه با هم مذاکراه خواهند کرد و این مسائل را تا حل و فصل نهایی ادامه می‌دهیم. برخی مشکلات مربوط به حوزه میحط زیست در سیستان و بلوچستان در زمینه محیط زیست داریم. در زمینه احیای تالاب‌ها و دریاچه‌هایی که وجود دارد باید تصمیماتی گرفته شود. همچنین در این زمینه دو کشور استفاده از حقابه‌هایی دارند و مقررات قانونی و توافقنامه‌هایی بین دو کشور وجود دارد که بنا شد در این زمینه بین دو کشور مذاکرات جدی انجام شود تا در چارچوب حق و انصاف بتوانیم به توافقاتی برسیم که به نفع دو کشور و ملت باشد.

روحانی افزود: برخی از فعالیت‌ها چند جانبه است که باید بین ایران و افغانستان و هندوستان، بین ایران و افغانستان و چین، بین ایران و افغانستان و تاجیکستان و ترکمنستان و همچنین بین ایران و افغانستان و کل کشورهای ساحلی دریای خزر و منطقه قفقاز و آسیای میانه باید انجام گیرد که کلیت این مسائل با تماس‌های سه‌جانبه چند جانبه و دو جانبه مسائل را دنبال می‌کنیم که انشاءالله آثار آن به نفع دو ملت و به نفع کل منطقه خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما در خصوص عزم ایران برای حل مشکل مواد مخدر در افغانستان گفت: یکی از مباحثی که ما هم در جلسه خصوصی و هم در جلسه عمومی آن را دنبال کردیم بحث امنیت و بحث مبارزه با مواد مخدر بود.

وی افزود: مشکل مواد مخدر این است که تولید آن سال به سال بویژه در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. ما همه باید در قدم اول باید در جهت حل این معضل تلاش کنیم تا بتوانیم آن را مهار و کاهش بدهیم تا مسئله مواد مخدر در منطقه به حل و فصل نهایی برسد. برای این کار دو نوع اقدام نیاز است؛ اقدام اول، اقدام امنیتی و اطلاعاتی است که از لحاظ اطلاعاتی دو کشور با هم در تماس نزدیک‌تر باشند. از لحاظ اقدامات امنیتی دو کشور بتوانند هماهنگی‌های لازم برای عملیات داشته باشند یا در برخی مواد حتی عملیات مشترک انجام دهند که این یک بخش کار است.

روحانی ادامه داد: اما در بخش دیگر کار ما باید بتوانیم با بحث مواد مخدر و تولید آن به طور ریشه‌ای مقابله کنیم و آن کشت جایگزین است که در افغانستان باید انجام شود. در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی ما هر کمکی که لازم باشد انجام می‌دهد. در افغانستان هم زمین برای کشت و هم آب به اندازه کافی وجود دارد و هم مردم افغانستان مردم سختکوشی در طول تاریخ بوده و هستند. بنابراین همه زمینه‌ها برای یک کشت پربرکت برای مردم منطقه و افغانستان وجود دارد. ما هم انشاءالله مسیر ترانزیتمان را با همکاری دو کشور آماده می‌کنیم تا محصولات دو کشور و بویژه محصولات معدنی افغانستان بتواند به کشورهای هدف صادر شود و در این زمینه یک اقدامات وسیع انجام خواهیم داد ولو اینکه این اقدامات بلند مدت است و سریع جواب نمی‌دهد اما قدم به قدم پیش می‌رویم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شمشاد افغانستان در خصوص برنامه‌های دو کشور برای حل مشکل رودخانه مشترک هیرمند اظهار داشت: همکاری‌های دو کشور ایران و افغانستان بسیار وسیع و وسیع‌تر از آنچه که تاکنون بوده در بخش‌های مختلف می‌تواند باشد.

روحانی خاطر نشان کرد: انشاءالله ما این همکاری‌ها را توسعه خواهیم داد. ما امروز این اراده مشترک و اراده دو طرف را به خوبی مشاهده می‌کنیم در مسئله آب نیز همانطور که بیان شد در بخش هیرمند ما توافقنامه داریم چارچوبی مشخص وجود دارد که باید آن را اجرا کنیم و به آن عمل کنیم و برای بحث محیط زیست و حقابه‌هایی که وجود دارد برای تالاب‌ها و دریاچه ها باید دو طرف بنشینند و در یک چارچوب تفاهم و توافق جدیدی بتوانیم بقیه مسائل محیط زیستی را حل و فصل کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در برخی از رودخانه‌ها ما یک توافق مکتوب نداریم، گفت: در این خصوص آنچه که بوده عرف و حقابه‌ای بوده که وجود داشته است. بنابراین بر مبنای آن عرف و حقابه باید بنشینم مطالعه کنیم و به نتیجه برسیم. من فکر نمی‌کنم دو ملت بزرگ ایران و افغانستان و دولت دولت بزرگ در این منطقه نتوانند مسائل خودشان را حل و فصل کنند و حریررود بتواند مانعی برای توسعه روابط  میان دو کشور باشد.. انشاءالله دو کشور ایران و افغانستان همراه با  ترکمنستان که در این رودخانه همه استفاده می‌کنیم به یک چارچوب خواهیم رسید که نفع همه منطقه و ملت‌ها را تامین خواهد کرد.


ارسال نظرات