مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور گفت: اجرای ناقص قوانین موجب حضور کمرنگ زنان در فعالیت های توسعه پایدار شده است.
کد خبر: ۸۵۱۲۰۵۳
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶

وحیده نگین در همایش نقش زنان در توسعه پایدار اقتصادی - اجتماعی با رویکرد تعاون و کارآفرینی استان زنجان اظهار داشت: زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور نقش به‌سزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه دارند.

وی تصریح کرد: عواملی از جمله اجرای ناقص و یا نادرست برخی قوانین سبب حضور کمرنگ زنان کشور ما در بحث اشتغال و توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی جامعه شده است.

نگین با اشاره به نقش تاثیرگذار زنان در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور بیان داشت: تجربه نشان داده در همین کشور زنان این مرز و بوم توانسته‌اند با پشت سر گذاشتن مشکلات توانایی‌های فردی و اجتماعی خود را نشان داده و نقش تاثیر گذاری در جامعه خود ایفا کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از موانعی که در زمینه اشتغال بانوان در جامعه وجود دارد این است که در حال حاضر به نقش زنان فقط در بستری به نام خانواده بسنده شده است و عواقب این تفکر را می‌توان عدم استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای این بانوان ایرانی در زمینه‌های تربیتی، اجتماعی، آموزش و ...برشمرد.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور از تاثیر به‌سزای حضور و اشتغال زنان در در توسعه پایدار جامعه خبر داد و گفت: توسعه مداوم و پایدار می‌تواند آموزش و ارتقای سطح علم و آگاهی نسل‌های آینده را به همراه داشته باشد چراکه با توجه به آماری که ارائه شده است زنان شاغل بیش از مردان برای آموزش فرزندان خود هزینه صرف می‌کنند.

نگین اظهار داشت: تعاونی‌ها نقش به‌سزایی در مشارکت و حضور بانوان در جامعه دارند ولی با این حال شاهد فاصله بسیاری در بین آمار زنان و مردان جامعه در مقوله اشتغال هستیم.

وی با اشاره به فاصله چشمگیر میان اشتغال زنان و مردان در جامعه کنونی خاطر نشان کرد: نرخ بیکاری در زنان بیش از دو برابر مردان است و مشاغلی که زنان بیشتر در آن فعالیت دارند بخش غیر رسمی است که متاسفانه غالبا شامل پوشش بیمه‌ای نیز نمی‌باشد.

گفتنی است، با توجه به آمار ارائه شده 81 در صد افراد زیر پوشش بیمه در جامعه کنونی به مردان تعلق دارد و کمتر از 19 در صد را زنان در برگرفته اند.

نگین با تاکید بر آمار پایین حضور زنان در زیر پوشش قرار گرفتن خدمات بیمه اظهار داشت: یکی از اقداماتی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار خود قرار داده است این مقوله است که صندوق‌های بیمه ای کشور از ساختار مردمحورانه خود خارج و در همین راستا زیر پوشش قرار گرفتن مشاغل پاره وقت و خصوصی در اشتغال زنان نیز ضروری به نظر می‌رسد.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور در ادامه به ضرورت ایجاد شبکه‌های تعاونی زنان در کشور اشاره کرد و گفت: شبکه‌های تعاونی‌های زنان در کشور ایجاد و با شبکه‌ای شدن این تعاونی‌ها امکان شناخت، تعامل، اطلاع رسانی و آموزش بین تعاونی‌های زنان فراهم می شود.

وی یادآور شد: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق سازمان‌ها، صندوق‌ها و بانک‌های زیر مجموعه این وزارتخانه می توان شبکه ای فراهم کرد تا خدمات و نیازهای تعاونی‌ها از طریق ادارات شناسایی و شرایط راه‌اندازی تعاونی‌های جدید تسهیل شود.

نگین با اشاره به اینکه در شرایط فعلی که اقتصاد کشور نیازمند مقاوم سازی است، نمی توان توانایی زنان را به عنوان نیمی از جمعیت کشور نادیده گرفت، افزود: به کار گیری این قشر از جامعه، نیازمند برنامه‌ریزی است و خود بانوان باید در برای به کارگیری توانمندی‌های خود تلاش کنند.

وی ادامه داد: تعاونی ها ابزار بسیار مهمی برای حضور و مشارکت اجتماعی بانوان هستند ولی با وجود آنکه در سال های اخیر زنان جامعه توانستند شکاف بین زنان و مردان را در زمینه آموزش و تحصیلات از بین ببرند اما همچنان بین کار آفرینی و اشتغال این دو گروه فاصله زیادی وجود دارد.

ارسال نظرات