کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عربستانی ها از این امر به شدت نگران هستند که اگر مذاکرات هسته‌ای ایران به نتیجه برسد بیش از این نمی توانند تحولات منطقه را در شرایط انحرافی قرار دهند.
کد خبر: ۸۵۱۲۰۴۴
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، حشمت الله فلاحت پیشه، کارشناس مسائل منطقه درباره طرح ۴ ماده ای ایران برای بحران یمن بیان کرد: به اعتقاد من در تحولات منطقه خاورمیانه ایران در راس دیپلماسی قرار دارد و عربستان در رأس جنگ؛ به بیان دیگر تحولات منطقه روی واقعی خود را نشان می دهد.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۴ میلادی عربستان و برخی از کشورهای مرتجع منطقه به ریاست رژیم صهیونیستی به دنبال سیاست ایران هراسی بوده اند و سعی کردند ایرانی را که هیچ تهدیدی برای همسایگان نبود به عنوان یک تهدید معرفی کنند و خودشان را به عنوان دیپلماسی و راهبردهای دیپلماسی منطقه معرفی کردند.

خیانت عربستان به آرمان های اسلامی

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه تحولات یمن هرچند صحنه غم انگیزی را نمایش می دهد اما روی واقعی تحولات منطقه است، بیان کرد: ارتجاع عرب حاضر است به خاطر حفظ ساختار حکومتی و تاج و تخت خود به کشتار زنان و کودکان مسلمان دست بزند و نه تنها به آرمان ها اسلامی که به آرمان های تمام بشریت خیانت کند.

عربستان تهدید واقعی در منطقه

این کارشناس مسائل خارومیانه با بیان اینکه طرح ۴ ماده ای جمهوری اسلامی ایران نیز در همین قالب است ، بیان کرد: تأکید اولیه این طرح بر آتش بس و سپس سپردن امور مردم یمن به خودشان است تا خود یمنی ها بتوانند در تحولات آینده کشور خود وارد عمل شوند و به ویژه اینکه کمک های انسان دوستانه و بشردوستانه به مردم یمن صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه عربستان کاملا بر خلاف این رویه عمل می کند، اظهار داشت : عربستان کشتار در یمن و به ویژه محاصره ضد بشردوستانه در این کشور را ادامه می دهد . اعتقاد بنده بر این است که عربستانی ها از این امر به شدت نگران هستند که اگر مذاکرات هسته ای ایران به نتیجه ای برسد بیش از این نمی توانند تحولات منطقه را در شرایط انحرافی قرار دهند و این در شرایطی است که عربستان اکنون یک تهدید واقعی در منطقه است و هم با تروریسم ارتباط دارد و هم تجاوزگری.

عربستان در یمن تنها مانده است

وی در این باره که چطور باید با اقدامات ضد بشری و اسلامی عربستان مقابله کرد، گفت: به نظر من ضربه اول به عربستان وارد شده است . کشورهایی که فکر می کردند که تحولات یمن به زودی قابل  حل و فضل است در ابتدا از عربستان حمایت کردند اما همین که مشاهده کردند تحولات یمن شکل پیچیده ای به خود گرفت از حمایت عربستان دست برداشتند.

فلاحت پیشه ادامه داد : این کشورها حاضر نشدند در مسئولیت این اقدام ضد انسانی و مخالف موازین بین المللی با عربستان شریک باشند  .

وی با اشاره به اینکه این روی اولیه تحولات است ، خاطرنشان کرد: این امر باعث شده که جنگ یمن به سمت فرسودگی برود و گام دوم این است که در قالب طرح جمهوری اسلامی ایران دیپلماسی تقویت شود. هر اندازه که پای کشورهای بی طرف و سازمان های بین المللی به تحولات باز شود رسیدن به نتیجه ممکن می شود.

عربستان هیچ گاه درراهبرد معقول در برابر سیاست معقول ایران نداشته است

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره سیاست های جمهوری اسلامی ایران در قبال عربستان با توجه به اقداماتی که سعودی در منطقه صورت می دهد ، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره درمقابل عربستان سیاست تنش زدایی را پیش گرفته است و این سیاست چه در زمان ۸ سال جنگ تحمیلی و حمایت های عربستان از صدام حسین ، در زمان کشتار حجاج ، در تحولات زمان آقای هاشمی و خاتمی ادامه داشته است و حتی در زمان دولت آقای احمدی نژاد نیز با سفرهای متعددی که وی داشت ، هیچ کدام از این سفرها با واکنش مثبت مواجه نشد.

وی ادامه داد: در زمان آقای روحانی صفحه جدیدی از سیاست در مقابل عربستان باز شد و بعد از پیروزی در انتخابات به تنها کشوری که به منظور تنش زدایی به اسم پیغام ارسال کرد، عربستان بود اما عربستانی ها یک سیاست بسته را در پیش گرفته و به این نتیجه رسیده اند که اگر در کشورهای مترقی منطقه وارد تنش زدایی شوند حتما امکان فروپاشی حکومت غیردموکراتیک آنها سریع تر فراهم می شود. معتقدم هیچ گاه عربستانی ها در مقابل سیاست معقول ایران راهبرد معقول نشان نداده اند .

فلاحت پیشه در این باره آیا نباید شکل دیگری از سیاست در مقابل عربستان در پیش گرفته شود، اظهار داشت : سیاست ایران در قبال تحولات منطقه تدافعی است . این جزوی از سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران است و تازمانی که تهدیدی متوجه ایران نشود سیاست ایران تدافعی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد : جمهوری اسلامی ایران باید حمایت بشردوستانه از کشورهای دیگر از جمله مردم یمن را در قالب سازمان های بین المللی ادامه دهد و کمک های مشتشاری که ایران در برخی از کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه بر خلاف نظر عربستان انجام می دهد ، در قالب مقررات بین المللی شکل می گیرد که دولت مستقر وقت از ایران دعوت می کند و هر وقت دولت مستقر از ایران کمک مستشاری خواست ایران می تواند این اقدام را انجام دهد و این امر در زمره مرسومات سیاسی است.

منبع: خبرگزاری مهر
ارسال نظرات