واکنش گسترده به حمایت عضو جریان المستقبل لبنان از آل‎سعود و توهین به ایران؛
ظهارات گستاخانه عضو جریان المستقبل لبنان علیه جمهوری اسلامی ایران و حمایت عجیب وی از حمله وحشیانه عربستان به مردم مظلوم یمن با واکنش شدید شخصیت‌ها و گروه‌های لبنانی مواجه شد.
کد خبر: ۸۵۱۱۹۶۷
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، جریان سیاسی المستقبل لبنان که وابستگی آن به رژیم آل سعود بر کسی پوشیده نیست این روزها در حمایت از نسل کشی عربستان سعودی در یمن سنگ تمام گذاشته و از هر فرصتی برای ضربه زدن به حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند.

 

در آخرین اقدام المستقبل برای مقابله با محور مقاومت، نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان و عضو ارشد این جریان سیاسی در اظهاراتی گستاخانه علیه جمهوری اسلامی ایران مواضعی تند اتخاذ کرد و با حمایت از حمله وحشیانه عربستان به مردم مظلوم یمن، گفت: امروز جهان عرب برای مقابله با تهدید حوثی‌ها برای امنیت کشورهای عربی متحد است. عربستان سعودی تنها به دنبال خیر و منفعت جهان اسلام است و همه اقدامات این کشور در راستای منافع مسلمانان است.

 

وی به سخنان مسؤولان ایرانی مبنی بر شکست خفت بار عربستان در جریان کودک کشی در یمن به شدت انتقاد کرد و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران در منطقه شکست خورده نهایی است.

 

نهاد المشنوق که پیش از ایران نیز مواضعی علیه جریان مقاومت در منطقه اتخاذ کرده بود با نادیده گرفتن کشتار زنان و کودکان یمنی به دست نظامیان عربستانی به سخنان هتاکانه خود ادامه داد و افزود: اجازه نمی‌دهیم که فرمانده همه جنگ‌های طایفه ای و مذهبی منطقه به مظلوم نمایی بپردازد. عملیات طوفان قاطع برای مقابله با سلطه ایران بر کشورهای عربی صورت پذیرفته است.

 

بیانیه شدید اللحن حزب الله لبنان علیه عربستان و المستقبل

 

حزب الله لبنان در پاسخ به این اظهارات گستاخانه در بیانیه ای به انتقاد شدید از مواضع این وزیر لبنانی پرداخت و تصریح کرد: مسؤولان و سران جریان المستقبل طی سال‌های گذشته انتقادات تندی را علیه ایران مطرح کرده‌اند. که بیشتر این اتهامات بی‌پایه و بی‌اساس بوده و تنها در راستای اجرای طرح‌های خارجی و خواسته‌های کشورهای عربی و بیگانه مطرح می‌شود.

 
 جنبش مقاومت لبنان تأکید کرد: در واقع اظهارات اخیر جریان المستقبل مؤید این است که این جریان از عملیات نسل‌کشی و جنایات گروهی که عربستان در حق شهروندان بی‌گناه یمنی مرتکب می‌شود و جان کودکان، زنان و سالخوردگان را می‌گیرد، حمایت می‌کند.

 

حزب الله خاطرنشان کرد: رژیم آل سعود که از طریق عقب‌ماندگی، جهل، دروغ، کشتار، اعزام تروریست‌ها و منبع ایدئولوژی افراط‌گرایانه در جزیره عرب حکومت می‌کند، نمی‌تواند هرگز با کشور ایرانی که جهان شاهد پیشرفت‌های چشمگیر آن در سطح علمی و تکنولوژی است و رهبر و ملت آن در کنار ملت‌های مظلوم منطقه و حرکت‌های آزادی‌خواهانه در جهان ایستاده‌اند، برابری کند.

 

شیخ نعیم قاسم: حزب الله به جای جیره خواری از برخی کشورها با ایران رابطه آبرومندانه دارد

 

در همین راستا شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان نیز با تأکید براینکه این جنبش ارتباط با جمهوری اسلامی ایران را به هیچ وجه اشتباه نمی‌داند، خاطرنشان کرد: حزب الله ترجیح می‌دهد به جای جیره خواری از بعضی کشورها به رابطه آبرومندانه خود با ایران ادامه دهد.

 


شیخ نعیم قاسم، نقش ایران در منطقه را نقشی سازنده و حائز اهمیت خواند و گفت: همگان به خوبی می‌دانند ایران تأثیرگذارترین کشور در حمایت از مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین است که این تأثیر گذاری در آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 و در پایداری در برابر رژیم صهیونیستی در جنگ سال 2006 مشهود است.

 
وی افزود: دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم تکفیری در سوریه و عراق بسیار مهم است. ایران هیچگاه در امور داخلی لبنان دخالت نکرده و همواره بر لزوم همکاری گروه‌های لبنانی برای دستیابی به تفاهم در زمینه های مختلف تأکید داشته است.

 

رییس مجمع علمای صور لبنان: ایران حامی لبنان در برابر تروریسم است

 

از سوی دیگر شیخ علی یاسین، رییس مجمع علمای صور لبنان در واکنش به اظهارات المشنوق، با ابراز تعجب از فراموش کردن کمک‌های ایران به لبنان به ویژه پس از جنگ سی و سه روزه از سوی برخی مسؤولان لبنانی، گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال 1996 در همه جنگ ها به حمایت از لبنان پرداخته است.

 

وی افزود: اکنون نیز که جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود برای کمک تسلیحاتی به ارتش لبنان را اعلام کرده است برخی از جریان های سیاسی مانع از آن می‌شوند. باید توجه داشت که ایران در زمینه های دیگر نیز به پشتیبانی از مردم لبنان می‌پردازد و همواره حامی این کشور در برابر تروریسم و تکفیر بوده است.

 

جریان عمل اسلامی لبنان: اظهارات المشنوق ننگی بر پیشانی جریان المستقبل است 


جریان عمل اسلامی لبنان نیز با انتشار بیانیه ای به شدت از اظهارات وزیر کشور لبنان انتقاد کرد و ابراز داشت که انتقادهایی که این شخصیت لبنانی متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده است به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

 
این جریان تصریح کرد: سخنان نهاد منشوق ننگی بر پیشانی جریان المستقبل است. این اظهارات بیش از همه متوجه المستقبل و رژیم آل سعود است.

 
در این بیانیه تأکید شده است که نسبت دادن مشکلات لبنان و بحران های منطقه به جمهوری اسلامی ایران عاری از صحت و غیرواقعی است.

 

آیت الله عفیف نابلسی: المشنوق تلاش دارد بر شکست‌های آل سعود در منطقه سرپوش بگذارد.

 
در ادامه واکنش ها به گستاخی مسؤول لبنانی به جمهوری اسلامی ایران آیت الله عفیف نابلسی، مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) لبنان با تأکید براینکه المشنوق تلاش دارد بر روی شکست‌های عربستان سعودی در یمن، سوریه، عراق، بحرین و لبنان سرپوش بگذارد، گفت: بسیار جای تعجب دارد که با وجود همه اقدامات مخرب آل سعود این شخصیت لبنانی اصرار دارد که رژیم سعودی را کشور خیرات و برکات بنامد.

 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه سیاست تجاوز و ظلم را در منطقه دنبال نکرده است بلکه همواره تلاش داشته رابطه سازنده ای را با سایر کشورهای منطقه داشته باشد.

 

آیت الله نابلسی با یادآوری حمایت‌های ایران از جنبش‌های مقاومت در لبنان و فلسطین، گفت: جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در راستای آزادی و استقلال کشورهای منطقه و به ویژه لبنان و فلسطین تلاش کرده اند. این در حالی است که کشورهای عربی خصوصا عربستان در طول دهه های اخیر حاضر نبودند حتی یک گلوله را به مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین بدهند.

 

همچنین جریان های دیگر سیاسی و مذهبی این کشور به توهین وزیر کشور لبنان واکنش نشان داده و خواستار عذرخواهی رسمی وی از جمهوری اسلامی ایران شده اند. انتظار می‎رود مسؤولان محترم وزارت امور خارجه کشور به این توهین واکنش نشان داده و مراتب اعتراض خود را به سفارتخانه لبنان در تهران اعلام نمایند.

 

گفتنی است پیش از این نهاد المشنوق در سخنانی توهین آمیز در اندیشکده آمریکایی «وودرو ویلسون» درباره رفع تحریم های ضد ایرانی گفت: رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، این کشور را تشویق به مداخله در امور دیگر کشورها کرده و در نتیجه تنش های قومی در منطقه افزایش پیدا می‌کند. ما نگران این هستیم که با رفع تحریم‌های علیه ایران، پول و منابع مالی بیشتری از این کشور صرف مداخله در امور دیگر کشورها و در نتیجه افزایش تنش‌های قومی شود.

منبع: خبرگزاری رسا
ارسال نظرات