نمایندگان مجلس در طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی خانه ملت شرایط تصویب طرح‌ها و لوایح دارای بیش از 50 ماده را تعیین و تصویب کردند.
کد خبر: ۸۵۱۱۹۴۷
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس ماده 8 این طرح را مصوب کردند.

به موجب مصوبه مجلس، طرح‌ها و لوایحی که بیش از 50 ماده تبصره یا جزء داشته باشد پس از تصویب کلیات تا قبل از پایان رسیدگی به جزئیات چنانچه بیش از یک دوم مجموع نمایندگان با ارائه درخواست کتبی به هیات رئیسه مجلس تقاضای تصویب کل یا بیش از 50 ماده یا تبصره یا جزء مشخص از طرح و لایحه را بدون طرح پیشنهادهای چاپ شده داشته باشد. در این صورت با صحبت یکی از درخواست‌کنندگان و صحبت دو مخالف و دو موافق به ترتیب یک مخالف و یک موافق هر کدام حداکثر 5 دقیقه پیشنهاد تصویب کل مواد یا مواد و یا تبصره‌ها و اجزای تعیین‌شده به رای گذاشته می‌شود.

در صورت تصویب مجلس با دو سوم آرا در همان جلسه یا جلسه بعدی کل مواد یا مواد یا تبصره‌ها و یا اجزای مشخص شده به ترتیب توسط یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس به صورت کامل قرائت می‌شود سپس 5 نفر مخالف و 5 نفر موافق از نمایندگان به ترتیب یک مخالف و یک موافق و در صورت لزوم نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون هر کدام 10 دقیقه صحبت می‌کنند و سپس رای‌گیری با دو سوم نمایندگان حاضر به عمل می‌آید. 

در ادامه مصوبه مجلس مقرر شده است در صورت تصویب کل مواد مصوبه مجلس در اجرای اصل 94 قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال می‌شود و چنانچه مواد و تبصره‌ها یا اجزای مشخص شده به تصویب برسند مابقی مواد یا تبصره‌ها یا اجزاء طبق ماده 151 رسیدگی می‌شود و در صورت عدم تصویب کل مواد یا بیش از 50 ماده یا تبصره یا جزء مشخص پیشنهادهای جدید در جلسه پذیرفته می‌شود و یا تعدادی از مواد یا تبصره‌ها یا اجزاء به تشخیص رئیس جلسه برای رسیدگی به کمیسیون اصلی ارجاع می‌گردد و برای باقی مانده مواد یا تبصره‌ها یا اجزاء رای‌گیری می‌شود.

ارسال نظرات