کد خبر: ۸۵۱۱۹۲۹
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲


احمد رضا  بسیج استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری بسیج گفت: آنچه که در مسئله سبک زندگی اسلامی اهمیت دارد به کاربردن دو مقوله است: ابتدا تعلیم اسلامی و سپس تربیت اسلامی. چیزی که نظام اسلامی و قرآن و عقاید دینی به خاطر آن برای بشر نازل شده بر این دو اصل استوار بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر سبک زندگی جامعه ما دچار مشکل بوده و بخواهیم سبک زندگی اسلامی را  تبیین و ترویج دهیم ناگزیر باید دو امر تعلیم و تربیت را مد نظر قرار دهیم.

بسیج در ادامه اظهار داشت: ابتدا تعلیم آموزه های دینی باید متناسب با نیازهای روز جامعه و به صورت پایه ای و عمیق بوده و دوم اینکه تربیت دینی در نظام آموزشی ما باید مدنظر قرار داده شود.

وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی ما از پایه دچار مشکل است، ادامه داد: در نظام آموزشی ما معرو فهایی مورد غفلت واقع شده و نظام آموزشی اعم از آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی و...  به نوعی جامعه را سکولار بار می آورد. در بیرون از فضای آموزشی در منابر و مجامع و.. .همیشه از زندگی دینی و معنوی صحبت شده در صورتی که در فضا و منابع آموزشی ما به صورت عملی زندگی و آموزش مبتنی بر دین دیده نمی شود.

کارشناس مسائل اجتماعی گفت: در فضای آموزشی به دلیل وجود منابع درسی و برخی از مربیان سکولار  تعلیم سبک زندگی مبتنی بر دین  اتفاق نمی افتد و قاعدتا چون تربیت دینی در پی تعلیم دینی شکل می گیرد پس چون تعلیم دینی درستی نداریم پس تربیت دینی نیز وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: آن منکری که رواج پیدا کرده و باعث شده تربیت دینی مغفول بماند عدم کسب روزی حلال و شبهه دار بودن درآمد هاست. متاسفانه سیستم اقتصادی جامعه ما به گونه ای است که به اجبار  همه مردم لقمه های شبهه دار می خورند و طبیعتا تربیت سالم دینی که باید صورت پذیرد اتفاق نمی افتد.

بسیج در ادامه اظهار داشت: تعلیم باید دینی و مبتنی بر توحید واقعی بوده و تمام ابعاد جامعه اعم از نظام اقتصادی، سیاسی، آموزشی، فرهنگی ، اخلاقی و... باید دینی شده تا سبک زندگی اسلامی خود به خود در جامعه نمودار شود.

وی در پایان گفت: تمامی این توصیه ها تنها برای عام جامعه نیست بلکه سیاستگذاران نظام تعلیم وتربیت، نظام اقتصادی و فرهنگی و اخلاقی هم باید بر اساس اسلام واقعی سیاستگذاری کرده و تمامی دستگاه های حکومتی اعم از قوه مقننه، اجرایی و قضایی و دستگاه های وابسته به آن ها نیز  آنچه که خدا می پسندد و تنها از راهی که خدا می پسندد عمل کنند.

   

ارسال نظرات