عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: هدف آمریکا و رژیم اسرائیل از زیر سوال بردن صلح آمیز بودن انرژی هسته ای ایران تضعیف اقتصاد ایران و ایجاد ایران ‌هراسی در جهان است.
کد خبر: ۸۵۱۱۸۶۶
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، همایشی به منظور بررسی ابعاد فنی، حقوقی، سیاسی بیانیه لوزان با حضور دانشجویان دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا همدان و سه تن از اساتید و اعضای هیئت علمی این دانشگاه و دانشگاه پیام نور همدان برگزار شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه این همایش به منظور بررسی ابعاد بیانیه لوزان برگزار شده است، اظهار داشت: این بیانیه تعیین خطوط کلی توافق بوده و قرار بر این بوده تا تیر ماه سال جاری این روند ادامه یابد تا سند مکتوب نوشته شود.

ستار عزیزی با اشاره به اینکه بحث های مختلفی که در رسانه ها و دانشگاه ها در مورد بیانیه لوزان مطرح می شود بسیار خوب است، عنوان کرد: دولت می تواند از نظرات و پیشنهادات و حتی انتقادات در این بحث ها در توافق نهایی استفاده کند و درواقع بیان این نظرات می تواند کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه جمعیت قابل توجهی از ایران بر روی این موضوع حساسیت دارند و پیگیری می کنند، افزود: تیم مذاکره کننده، تیمی است که به آنها اعتماد وجود دارد و وزیر امور خارجه نیز از نظر تئوریک و عملی فردی متخصص است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا در ادامه با تاکید بر اینکه هدف اصلی آمریکا و اسرائیل از تأکید بر روی برنامه های هسته ای ایران تضعیف اقتصاد ایران است، بیان کرد: نخست وزیر رژیم اسرائیل بر آن است تا همه دنیا را از ایران بترساند .

وی ابراز داشت: تغییر رفتار ایران و به دنبال آن تغییر نظام ایران از دیگر اهداف آمریکا و اسرائیل بوده است.

عزیزی با بیان اینکه نگرانی هایی نیز در مورد بیانیه لوزان وجود دارد، ابراز داشت: یک نگرانی این بوده که ممکن است آمریکا به حرفش عمل نکند و اذعان کند که تا ایران توافقات را انجام ندهد تحریم ها را برندارد.

وی در این خصوص بیان کرد: نگرانی دیگر اینکه ممکن است کنگره آمریکا زیر بار تعهدی که رئیس جمهور آمریکا برای لغو تحریم ها داده است نرود و آن را قبول نکند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: نکته دیگر این است که آیا تحریم ها یک مرحله ای لغو می شوند و یا در چند مرحله و بعد از راستی آزمایی لغو خواهند شد که به نظر بنده طبیعی است که آمریکا با لغو یک مرحله ای تحریم ها موافقت نمی کند زیرا کنگره آمریکا این مورد را قبول نمی کند.

*هیچ جریان و یا حزبی در کشور مخالف مذاکرات و اصل مذاکرات نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور همدان نیز در این همایش با بیان اینکه امروز دنیای دیپلماسی و ارتباطات موثر و اقناع است، ابراز داشت: هیچ جریان و یا حزبی در کشور مخالف مذاکرات و اصل مذاکرات نیست.

رضا سلیمانی با تاکید بر اینکه باید به مذاکرات هسته ای دید ملی داشته باشیم و نه حزبی و جناحی، افزود: در مذاکرات هسته ای هفت نکته برای یک دیپلماسی موفق بوده که از آن جمله می توان به مواردی چون پشتوانه قوی در مذاکرات و برداشت دقیق از هدف طرف مقابل اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه روانشناسی چانه زنی از موارد دیگر در مذاکره است، ابراز داشت: اگر طرف مقابل با دید اینکه ایران از موضع ضعف مذاکره می کند جلو بیآید باید سعی شود این دید از بین برود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور همدان عنوان کرد: هر آنچه تعداد بازیگران دخیل در مذاکرات محدودتر باشد احتمال توفیق در مذاکره بیشتر می شود.

سلیمانی محدود کردن موضوع مذاکره را از دیگر موارد مهم در مذاکره عنوان کرد و ابراز داشت: نکته مهم دیگر حفظ منافع ملی از جمله رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی برای همیشه، لغو و اتمام تحریم ها علیه ایران توسط کنگره آمریکا، شورای امنیت و اتحادیه اروپا و غیره است.

وی در مورد تحریم ها گفت: در بیانیه لغو تحریم ها به طور مرحله ای و یا یکباره مطرح است و این سوال مطرح است که آیا آمریکا و اتحادیه اروپا به یکباره تحریم ها را لغو خواهند کرد و یا بعد از راستی آزمایی مرحله به مرحله تحریم ها برداشته می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور همدان بیان داشت: تحقیق و توسعه و حفظ ظرفیت و امکان تحقیق و توسعه در مذاکرات هسته ای از دیگر نکته مهم در مذاکرات است.

سعید سهیلی عضو دیگر هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا نیز مهمترین کاربرد انرژی هسته ای را در زمینه تولید انرژی عنوان کرد و افزود: مرحله غنی سازی اورانیوم یکی از مهمترین مراحل و ضروری ترین مراحل در زمینه تولید انرژی هسته ای است.

وی با بیان اینکه از انرژی هسته ای در موارد مختلف تکنولوژی استفاده می شود، عنوان کرد: ایجاد پروژه هایی در رابطه با بهبود آب و هوا، کاربرد صنعتی در لوله حامل گاز و نفت، تولید رادیو داروها در تشخیص و درمان بیماری، ساخت مواد جمع کننده حرارتی، تحقیقات فضایی، ساخت رطوبت سنج در اعماق زمین و ساخت مواد هیدروژنی از جمله کاربردهای انرژی هسته ای است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات