در بازدید وزیر علوم از کتابخانه ملی مطرح شد
ئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه مقوله تاریخ شفاهی نیازمند اعتبار و جایگاه علمی است، گفت: از همین رو خواستار آن هستیم تا با کمک وزارت علوم جایگاه تاریخ شفاهی در کتابخانه ملی به پژوهشکده ارتقا یابد.
کد خبر: ۸۵۱۱۷۶۰
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همراه تعدادی از معاونان و مدیران این وزارتخانه صبح روز شنبه، 29 فروردین از کتابخانه ملی ایران بازدید کردند. در این بازدید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از نزدیک با فعالیت‌ها، امکانات و ظرفیت‌های بالای کتابخانه ملی آشنا شد و در جریان اقدامات این نهاد فرهنگی قرار گرفت.

فرهادی پس از بازدید با رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی طی نشستی نسبت به همکاری‌های مشترک و استفاده از ظرفیت‌های دو دستگاه تبادل نظر کردند. صالحی امیری در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اهم اقدامات انجام شده در این سازمان در یک‌سال گذشته توضیحاتی درباره پروژه تاریخ شفاهی دوره پهلوی دوم ارائه کرد. وی با تأکید بر ضرورت نگاه علمی و توصیف دقیق وقایع پس از انقلاب اسلامی، فقدان نظام جامع و علمی نگارش تاریخ شفاهی را یکی از آسیب‌های جدی در این حوزه برشمرد و تأکید کرد: متأسفانه در مواردی شاهد خلط خاطره‌نگاری با تحلیل‌نگاری هستیم و نمونه‌هایی از این دست کم نیستند.

وی در ادامه تصریح کرد: تاریخ شفاهی بیان یک واقعه تاریخی از دید کسانی است که در آن واقعه حاضر بوده‌اند و به بیان واقعیت‌هایی که خود مشاهده کرده‌اند، می‌پردازند.

صالحی امیری با اشاره به رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی آموزش عالی» نوشته مصطفی معین وزیر اسبق علوم در محل کتابخانه ملی، این کار را نمونه‌ای از کارهایی دانست که باید برای همه دستگاه‌ها در ابعاد بسیار گسترده‌تر انجام شود تا بتوان تاریخ شفاهی علمی و دقیق دستگاه‌ها بعد از انقلاب اسلامی را جمع‌آوری و تدوین کرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: مقوله تاریخ شفاهی نیازمند اعتبار و جایگاه علمی است و امیدوارم در دوره وزارت فرهادی و همکاران که ظرفیت بسیار مناسبی در وزارت علوم پدید آورده‌اند، شاهد اقدامات ماندگاری در این دستگاه باشیم، از همین رو خواستار آن هستیم تا با کمک وزارت علوم جایگاه تاریخ شفاهی در کتابخانه ملی به پژوهشکده ارتقا یابد.

صالحی امیری با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی و حرکت به سمت دیجیتال‌سازی منابع و اسناد موجود گفت: دیجیتال‌سازی منابع هم امکان ورود به جزئیات اطلاعات و منابع را فراهم می‌کند و هم امکانات و داشته‌های موجود را از طریق فضای مجازی در اختیار همه ایرانیان در اقصی نقاط کشور قرار می‌دهد؛ زیرا هم‌اکنون بخش عمده‌ای از هموطنان در شهرستان‌ها از امکان دسترسی به منابع کتابخانه ملی برخوردار نیستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت عظیم انجمن‌های علمی و دانشگاهی در کشور، این ظرفیت را یکی از بهترین سرمایه‌های موجود برشمرد که می‌توانند با همکاری وزرات علوم و دستگاه‌های مرتبط با انجمن‌ها نسبت به نگارش تاریخ شفاهی دستگاه‌ها اقدام کنند.

صالحی همچنین توضیحاتی نسبت به پایان‌نامه‌های موجود در کتابخانه ملی ارائه کرد و لزوم دسترسی راحت‌تر به پایان‌نامه‌ها را از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار شد.

پس از آن، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در کتابخانه ملی، نسبت به عملیاتی شدن پیشنهادها و اجرای تفاهم‌نامه‌ای که میان دو دستگاه منعقد شده تأکید کرد و گفت: امکانات دو دستگاه و همکاری نزدیک این دو موجب هم‌افزایی اقدامات مؤثر و بهره‌مندی بیشتر جامعه فرهنگی و فرهیختگان کشور می‌شود.

فرهادی در این دیدار به معاون پژوهشی خود تأکید کرد تا کمیته مشترکی متشکل از مسؤلان دو دستگاه هرچه سریعتر تشکیل و نسبت به اجرایی شدن برنامه‌ها اقدام عملی انجام شود.

در پایان این دیدار وحیداحمدی، معاون پژوهشی وزارت علوم با برشمردن زمینه‌های مشترک کاری میان وزارت علوم وسازمان اسنادوکتابخانه ملی، آمادگی وزارت علوم را برای در اختیار گذاشتن نسخه دیجیتال نشریات موجود در وزارت علوم، نرم‌افزارهای هماهنگ‌کننده پایان نامه‌ها و برگزاری همایش‌هایی با محورهای مشخص با مشارکت انجمن‌ها و قطب‌های علمی و کتابخانه ملی اعلام کرد.



ارسال نظرات