سردبیر سروش کودکان :

دغدغه تامین کالای فرهنگی برای کودکان وجود ندارد

سردبیر سروش کودکان با اشاره به ضعف حوزه مطبوعات کودک و نوجوان، گفت: دغدغه تامین کالای فرهنگی از جمله مطبوعات، برای کودکان در بسیاری از خانواده‌ها وجود ندارد.
کد خبر: ۸۵۱۱۷۳۲
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ منیژه شعاعی در خصوص مشکلات حوزه مطبوعات کودک و نوجوان، اظهار داشت:‌ مشکلات این حوزه به دو دسته عوامل بیرونی و درونی تقسیم می‌شود که مشکلات بیرونی مربوط به تمام انواع مطبوعات و مشکلات درونی ویژه مطبوعات کودک و نوجوان است.

وی ادامه داد: گرانی کاغذ، بی‌ثباتی در هزینه چاپ، پایین بودن سطح مطالعه در مورد انواع مطبوعات کاغذی، چالش پیشرفت و گسترش روزافزون رسانه‌های دیجیتال از جمله مواردی است که در مورد مطبوعات کودک و نوجوان و سایر مطبوعات مشترک است.

سردبیر سروش کودکان همچنین گفت: از طرف دیگر کمبود آگاهی والدین نسبت به ضرورت تامین کالای فرهنگی مانند نیازهای دیگر از جمله خوراک، پوشاک و هزینه درمانی برای کودکان و نوجوانان خود یک مسئله دیگر است، به طور قطع هیچ خانواده‌ای در موارد مذکور برای فرزند خود کم نمی‌گذارد اما بسیاری از خانواده‌ها، خرید کتاب، مجله و نشریات برای فرزند را در دستور ذهنی خود ندارند، یک مادر دغدغه تامین فراهم کردن لباس مناسب قبل از شروع هر فصل را برای فرزند خود دارد اما کمتر پیش می‌آید هنگام عبور از گیشه نشریات با فرزند خود توقف کند و مجلات کودک را به وی نشان دهد.

وی افزود: مشکل دیگر فقدان آگهی برای مطبوعات کودک و نوجوان است چراکه صاحبان کالا خدماتشان را برای گروه بزرگسال ارائه می‌کنند و بنابراین آگهی‌ها به روزنامه و مجلات بزرگسال داده می‌شود، حتی کالای کودکان به دلیل آنکه کودک خود خرید نمی‌کند در نشریات بزرگسال تبلیغ می‌شود در این شرایط مطبوعات کودک و نوجوان با چالش هزینه و درآمد روبرو می‌شوند که البته مربوط به عملکرد مطبوعات کودک نیست.

شعاعی خاطرنشان کرد: مسئله اساسی در مطبوعات کودک و نوجوان محتوای غیر تولیدی مطبوعات کودک است، کمتر نشریه‌ای وجود دارد که محتوای آن صد‌در صد تولیدی باشد، مسلماً طرح روی جلدی که اقتباس از یک کارتن خارجی یا منبع اینترنتی است دیگر نمی‌تواند فرزند ما را به خود جذب کند.

وی تصریح کرد: البته مطبوعات کودک و نوجوان از غیرتخصصی بودن گروه سنی نیز رنج می برند چراکه مرز بین خردسال، کودک و نوجوان در آنها تعریف نشده و این  موضوع باعث می‌شود که اشتیاق و دنبال کردن شماره‌های بعدی از سوی کودک و نوجوان صورت نگیرد، در این شرایط مخاطب دائمی از دست می‌رود.

ارسال نظرات