شمخانی:

عربستان با حمله به یمن دچار یک خبط بزرگ تاریخی شد

دبیر شورای عالی امنیت ملی در جمع خبرنگاران افزود: این بدعت تجاوز به یمن به طور قطع انتهایی غیر از زیان و ضرر برای سعودی‌ها نخواهد داشت/ ایران هیچ نفع مادی و جغرافیایی از عراق در ذهن خودش ندارد
کد خبر: ۸۵۱۱۷۰۳
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،علی شمخانی در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم بزرگداشت شهیدان حکیم و صدر در پاسخ به پرسشی درباره تجاوز نظامی عربستان به یمن افزود: تجاوز عربستان به یمن فارغ از منشور ملل متحد فارغ از اصول همزیستی مسالمت آمیز و فارغ از اصول حقوقی حاکم بر سازمان ملل متحد و به منظور منحرف سازی جهان اسلام و استهلاک توان درونی و ظرفیت های درونی جهان اسلام است.

شمخانی اضافه کرد: متاسفانه عربستان دچار یک خبط بزرگ تاریخی شد و این بدعت به طور قطع انتهایی غیر از زیان و ضرر برای آنها نخواهد داشت .

وی همچنین با بیان اینکه ایران ، عراق قدرتمند و مستقل را جزئی از راهبرد خودش می داند در پاسخ به پرسشی گفت : تبلیغاتی با هدف جلوگیری از نقش آفرینی عراق در جهان عرب و اسلام انجام می شود که ایران ، سیاست عراق را مختل می کند ، اما ایران نیازمند نیست که سیاست عراق را تحت تاثیر خودش قرار دهد بلکه ایران برای استقلال عراق ، پیش از آنکه داعشی ها بر بغداد حکومت کنند شهدایی تقدیم کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت : ایران هیچ نفع مادی و جغرافیایی از عراق در ذهن خودش ندارد .

شمخانی افزود : زمانیکه موضوع اصلی همه ما نقش آفرینی در جهان اسلام باشد، به طور قطع بلندگوهای تبلیغاتی در این خصوص خاموش خواهند شد .

علی شمخانی همچنین در مراسم بزرگداشت شهیدان حکیم وصدر افزود : پیروزی بر داعش مرهون وحدت مردم عراق است .

وی با اشاره به برخی از ویژگیهای عراق پس از صدام گفت : عراق نوین با داشتن قدرت ، کارآمدی ، ارتش و دستگاه امنیتی مناسب می تواند متناسب با جایگاهش در جهان عرب و اسلام نقش آفرینی کند .

شمخانی افزود : امروز این خلاء که جریان های بی عقبه، پوچ و بی محتوا در جهان عرب نقش آفرینی می کنند وجود دارد که عراق باید این خلاء را پر کند .

وی گفت : مشکلاتی که از خارج در عراق تزریق می شود با هدف جلوگیری از نقش آفرینی عراق در جهان عرب و اسلام است .

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود : عراق نوین نیاز به مجاهدت دارد و این کشور پس از صدام نیازمند هوشیاری ، وحدت و ایستادگی است .

شمخانی افزود: اجماع داخلی در عراق ، مهمترین موضوعی است که گروههای عراقی باید آن را پیگیری کنند .

وی گفت : شیعه ، سنی و کرد در آزادی تکریت نشان دادند که قدرتمند هستند و تردید نداریم که اینها اجازه نخواهند داد که افراد بی عقل بر عراق حاکم شوند .

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به پیروزیهای اخیر مردم عراق در تکریت و الانبار گفت : این پیروزیها ادامه خواهد یافت و عراق از وجود داعش پاکسازی خواهد شد .

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: وجود داعشی ها فرصتی برای سازماندهی نیروها برای مقابله با تهدیدات در عراق است تا این کشور بتواند از خودش دفاع کند .

وی گفت : پرهیز از اختلاف و هماهنگی با ملت های همسو ، موضوعی است که در تثبیت آینده عراق لازم است .

شمخانی افزود: عراق پس از صدام دشمنانی دارد که شامل بقایای بعثی ها ، داعشی ها ، تکفیری ها و کشورهای عربی اطراف است که عامل بقا و پایه ای برای حکومت صدام و حمایتهای مالی و سرزمینی آنها بود .

وی گفت : از دیدگاه صدام حسین ، جریان مستقل ، ذاتی و درونی عراق، خطرناک ترین جریان ضد بعثی بود .

شمخانی با بیان اینکه تاریخ عراق ، پیچیده و پرفراز و نشیب است افزود : انتقال به وضع کنونی که عراق را دارای مختصات ممتازی می کند با انتظار، صبر و گذر زمان حاصل نشد .

وی گفت : فرق یمن و عراق این است که یمن از تحول در سرزمین خودش عبور کرده است و به ناچار تحول را در سرزمین متجاوز رقم خواهد زد .

شمخانی افزود : مسیر انتقال قدرت در عراق قدیم به عراق جدید حاصل تحمل مصائب سنگینی بوده است .

مراسم بزرگداشت شهیدان حکیم و صدر در تالار اندیشه برگزار شد .



منبع: نسیم
ارسال نظرات