ظریف در نشست خبری با "جولی بیشاپ" همتای استرالیایی خود گفت: مذاکرات بهترین راه برای این است که حق ایران را بر اساس احترام متقابل به رسمیت بشناسند تا نتیجه بهتری از مذاکرات بگیرند.
کد خبر: ۸۵۱۱۶۹۵
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد جواد ظریف در نشست خبری با جولی بیشاپ همتای استرالیایی خود که در وزارت امور خارجه برگزار می شد با اشاره به حضور وزیر امور خارجه استرالیا بعد از حدود 12 سال به ایران گفت: زمان آن فرا رسیده است که ایران و استرالیا روابط خود را به سطح بالاتری حرکت دهند.

وی با بیان اینکه در دیدار با همتای استرالیایی خود در خصوص موضوعات مختلف دو جانبه و منطقه‌ای مذاکره کردیم گفت: به نگرانی‌های دو طرف در این دیدار پرداخته شد.

ظریف با اشاره به نگرانی استرالیا از گروهک تروریستی داعش گفت: آنها همچنین نگرانی‌هایی از حضور شهروندان خود در میان داعش داشتند که به آن نیز پرداختیم.

وزیر امور خارجه یکی از موضوعاتی را که مورد نگرانی ایران و استرالیا بوده موضوع سوء استفاده گروه‌های غیر قانونی که در حوزه قاچاق انسان فعالیت می‌کنند دانست و افزود: گروه‌هایی که در حوزه تجارت انسان برای انتقال به استرالیا کار می‌کنند موضوع گفتگو بود که در خصوص نحوه برخورد با آنها گفتگو شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ایران و استرالیا گفتگوهایی در خصوص موضوع حقوق بشر داشته‌اند و امیدواریم با ارائه راه‌حل‌ها در همه زمینه‌ها بتوانیم وضعیت حقوق بشر را بهبود داده و همچنین از سوء استفاده‌ای که توسط قاچاقچیان انجام می‌شود جلوگیری کنیم.

وزیر امور خارجه در خصوص موضوع مبارزه با گروهک تروریستی داعش در عراق با بیان اینکه: ما فکر می‌کنیم مبارزه با داعش باید توسط دولت عراق انجام شود خاطرنشان کرد تا به حال هر کاری که ایران و عراق انجام داده با هماهنگی دولت عراق بوده و به منظور حمایت دولت عراق است.

وزیر خارجه با تأکید بر لزوم حمایت همه جانبه از دولت عراق خاطرنشان کرد: لازم است در موضوع مبارزه با داعش گزینشی عمل نشود و ما باید مسائل کمک‌های مالی و آموزشی به گروه‌های تروریستی را مد نظر داشته باشیم و نباید در این خصوص گزینشی عمل شود.

وی همچنین با تأکید بر محکومیت هرگونه جنایت بر علیه غیر نظامیان تأکید کرد: ما این پیام را از ابتدا اعلام کرده‌ایم و امیدواریم شاهد هیچگونه جنایاتی نه از طرف داعش و همچنین هیچگونه رفتار تلافی‌جویانه از سوی دیگر نیروها نباشیم.

ظریف در پاسخ به سئوالی در خصوص تهدید وزیر خارجه و رئیس ستاد مشترک آمریکا به بودن گزینه نظامی بر روی میز است با اینکه من  می‌گویم ترک عادت موجب مرض است گفت: اصلاً گزینه نظامی وجود ندارد و ما به آن اهمیتی نمی‌دهیم.

وی گفت: اکنون مذاکرات بهترین راه برای این است که حق ایران را بر اساس احترام متقابل به رسمیت بشناسند تا نتیجه بهتری از مذاکرات بگیرند.

جولی بیشاپ وزیر امور خارجه استرالیا هم در ادامه این نشست با ابراز خرسندی از سفر به ایران اظهار داشت: در این دیدار مباحث بسیار خوبی در خصوص موضوعات منطقه‌ای و دو جانبه مطرح شد که در جلسه دیگری با آقای روحانی رئیس جمهور نیز در این خصوص گفتگوها را ادامه خواهیم داد.

بیشاپ با تأکید بر اینکه در گفتگو با ظریف در خصوص مبارزه با گروه بسیار پیچیده داعش گفتگو کردیم گفت: ما حمایت خود را از دولت العبادی انجام داده‌ایم و همچنین به این حمایت‌ها ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه استرالیا با ظرفیت‌سازی در خصوص آموزش نظامی نیروهای عراقی در حال فعالیت است گفت: ما همینطور در ائتلاف حملات علیه داعش شرکت داریم و همچنین در این دیدار در خصوص چگونگی پایان دادن به موضوع این گروهک تروریستی صحبت کردیم.

وزیر امور خارجه استرالیا تأکید کرد: در گفتگو با طرف ایران توافق شد 10 هزار ویزا برای ایرانیانی که به استرالیا می‌آیند و همچنین 8 هزار ویزای توریستی و آموزشی که قابل است به همراه ویزایی برای خانواده‌هایی که می‌خوهند بستگان خود در استرالیا را ملاقات کنند صادر شود.

وی با اشاره به اینکه در مورد بازگشت پناهجویان ایرانی در استرالیا بحث‌های خوبی بین طرف‌های ایرانی و استرالیایی انجام شده است خاطرنشان کرد: قرار است گفتگوهای کنسولی در این خصوص ادامه یابد و به همین منظور از مقامات کنسولی ایرانی دعوت کردیم تا با سفر به ایران درباره این موضوع گفتگوها ادامه یابد.

بیشاپ با اشاره به انجام گفتگوهای حقوق بشری بین ایران و استرالیا گفت: در خصوص موضوع حقوق بشر گفتگوهای بسیار خوبی انجام شد و امیدواریم بتوانیم تعاملات خوبی با توجه به شناخت بسیار خوبی نسبت به موضوع حقوق بشر وجود دارد انجام دهیم.

وی با اشاره به گفتگوی ایران و استرالیا در خصوص حمایت از دولت عراق گفت: در خصوص موضوع حمایت از دولت عراق صحبت کردیم تا آنها بتوانند با استفاده از دولتی فراگیر مردم خود را از دست این گروهک تروریستی داعش آزاد کنند.

وی با بیان اینکه در خصوص نقش گروه‌های نظامی در عراق با وزیر امور خارجه ایران گفتگو شد گفت: استرالیا یک مأموریت محدود نظامی با رضایت دولت عراق در این کشور دارد که در مأموریت به دنبال تقویت دولت عراق است و امیدواریم از این طریق بتوانیم دولت عراق را مورد حمایت قرار دهیم.

بیشاپ با اشاره به اینکه از 80 تا 90 کشور نیرو در عراق در میان گروهک‌های تروریستی وجود دارد گفت: از استرالیا نیز افرادی در میان این گروهک‌ها هستند که باید از ورود آنها به عراق و ملحق شدنشان به این گروه‌های تروریستی جلوگیری شود.

وزیر امور خارجه استرالیا با تأکید بر اینکه دلیل سفر من به ایران دعوت وزیر امور خارجه فوق‌العاده ایران است خاطرنشان کرد: این دیدار فرصتی بود تا بتوانیم به ایران آمده و در خصوص ایفای نقش نیروهای استرالیایی در عراق ومسائل دوجانبه و مختلف گفتگو کنیم همچنین این سفر باعث شده گفتگوهای بیشتری با یکدیگر داشته و امیدواریم زمینه‌ای برای همکاری‌های بیشتر باشد.

وی در پایان با ابراز خرسندی از تفاهم صورت گرفته بین ایران و 5+1 با بیان اینکه باید این تفاهم متعادل باشد ابراز امیدواری کرد: موضوع تحریم‌ها حل شود و این توافق چارچوبی برای تعامل بیشتر داشته باشد.


منبع: نسیم

ارسال نظرات