ابوآلا دبیرکل گردان های سیدالشهدا در سوریه:
مراسم پاسداشت همرزمان و همراهان شهید آوینی شب جمعه ۲۸ فروردین در موسسه فرهنگی روایت برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۱۱۶۰۷
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت السلام محسنی در ابتدای این مراسم گفت: مرتضی آوینی را 15 ساعت بیشتر ندیدم اما همیشه این سوال در ذهنم وجود دارد که وجه تمایز سید مرتضی چیست و چرا به قول دکتر داوری نبود وی را نمی توانیم تحمل کنیم و هرسال برایش مراسم برگزار می کنیم؟

حجت السلام محسنی ادامه داد: سال ها دنبال این سوال یعنی راز ماندگاری آقا مرتضی دویدم. فکر می کردم این راز ماندگاری در سلوک اوست که البته همین طور نیز بود. نماز می خواند، اهل شریعت و مطالعه و تحقیق بود که بسیاری را با این خصوصیات می شناسیم اما چرا دیگران این جایگاه را نداشتند؟

وی عنوان کرد: چیزی که از تک نگاری او متوجه می شوم، اتصال به حقیقت عالم است. همین قدر باید بدانیم که این حقیقت از دایره وجود معصومان و شناخت وجود مبارکشان خارج نیست. آوینی در مقاله«دولت حق فرا می رسد» به طور اختصاری بیان می کند که راهی برای شناخت حقیقت به جز فهم طرح کلی عالم وجود ندارد.

حجت السلام محسنی افزود: او معتقد بود این عالم یک طرح کلی دارد که از مبدأ هستی تا به حال وجود داشته است. سر درآوردن از این عالم شاکله فکری او را به وجود آورده بود. وقتی هدف براساس رشد انسان باشد، با حرکت غافلانه تفاوت دارد.

این دوست شهید آوینی درباره کار کردن او خاطرنشان کرد: آوینی اساس عادبی و برای یک تکلیف اداری کار نمی کرد. شخصی می گفت من بیش از 4 ساعت از آوینی ندیدم که بخوابد. همچنین دوستان آوینی از کار کردن بیش از 17 ساعت در روز صحبت می کردند. علاوه بر این نوع ساخت مستند او به شیوه معمول هم نبود.

وی در پایان صحبت های خود گفت:عوامل او گاهی 800 کیلومتر از او دور بودند. پرسیدیم اگر نریشن و صدای سید مرتضی را حذف می کردید، چه می شد، پاسخ دادند که قطعا روایت فتح شکل نمی گرفت و آقا مرتضی روح اصلی را به کالبد روایت فتح نمی دمید. بعد از شهادت آوینی، به خصوص از سال 76 هرکس در این مجموعه بود، هر چیزی که از پس آن بر می آمد، انجام داد.

امثال شهید آوینی را برای ثبت لحظات جنگ با داعش نداشتیم

در ادامه این یادبود ابو آلا دبیرکل گردان های سیدالشهدا و مدافع حرم حضرت زینب(س) در سوریه گفت: از عراق مظلوم و زخمی آمدم. عراق زیر دیکتاتوری، اشغالگری و جنگ با داعش زندگی می کند. من با خاطره و آروز به این مراسم برای بزرگداشت سید تصویر، فیلمبرداری و قهرمان قهرمانان آمدم. اگر خون، زندگی و صبر خانواده های شهدا، اشک کودکان و آه همسران شهید نبود، با یک باد سقف خانه ما ویران می شد.

ابو آلا با بیان اینکه به زیارت شهید تهرانی مقدم رفتم، افزود: شهید تهرانی مقدم وعده داده که اسرائیل را با موشک نابود می کند و من بعد از 5 سال بالای مزارت آمدم و بگویم که رویایت محقق شد و شیعه وحدت پیدا کرد. ایرانی، لبنانی، عراقی و پاکستانی همه در یک خط گره خورده و این آغاز شکست اسرائیل است که آمریکایی ها از آن می ترسند.
دبیرکل گردان سیدالشهدا یادآور شد: بسیاری از مناطق عراق به وسیله رسانه شکست خورد و سوریه به دست داعش و رسانه ها سرنگون شد و ما امثال شهید آوینی را نداشتیم که تصاویر اصلی را ارسال کند.

وی با ذکر خاطره ای از شهید عماد مغنیه گفت: در یکی از روزها کنار شهید مغنیه بودم و با او درباره جنگ  با آمریکا و عملیات توضیح می دادم. ابتدا آمادگی لازم برای جنگ با آمریکا نداشتیم و گفتم زمانی که ماشین آمریکایی ها را منفجر کردیم، یک سرباز آمریکایی زخمی شد و دوستش او را کُشت. در آن زمان دوربین فکری مثل سید مرتضی نداشتم. مغنیه گفت اگر این تصویر را داشتم، ارتش آمریکا را به کلی با آن از عراق بیرون می کردم.

ابو آلا افزود: امروز جنگ رسانه است و اسرائیلی ها و داعش با ترسی که با رسانه ایجاد می کنند، 50 سال جلوتر می روند. از شاگردان آوینی می خواهم که جنگ و درگیری برادران خود را با دوربین منتقل کنند. شکی ندارم شهید آوینی جزو افرادی بود که ملائکه به آن سجده کردند.

کاغذهای گفتار متن شهید آوینی صبح ها از اشک چروک می شد
سعید قاسمی همرزم شهید آوینی نیز در ادامه مراسم گفت: امروز بهتر از سالیان گذشته درک می کنیم چرا سید مرتضی دغدغه داشت و دلواپس بود. ما در قصه جنگ از مقوله انحراف دور نیستیم و این مسائل ما را مطلع می کند که سید چه هدفی بعد از جنگ را دنبال می کند. شهید می گفت ما از نابودی انقلاب نمی ترسیم بلکه از انحراف در انقلاب می ترسیم.

قاسمی تأکید کرد: او بعد از جنگ تازه، کارش شروع شد و می دانست هنوز جنگ به پایان نرسیده است. شریعتی گفته هر انقلابی دو وجه دارد؛ اگر می توانی کشته شو مثل امام حسین(ع) و اگر نمی توانی مثل زینب(س) پیام برسان. او فهمیده بود در این مقطع سلاح به دست گرفتن آسانتر از قلم زدن است.

وی افزود: در طول 12 سال از امام کمتر از 10 صفحه مطلب در کتاب درسی است و از جنگ با تمام ناگفته ها نیز کمتر یاد شد. جنگ سال 67 شروع و تفحص از سال 70 شروع شد. سیدمرتضی حاضر نبود با دوربین فریبمان بدهد و حتما باید به جای شهرک دفاع مقدس به فکه می رفت. آن قدر حرف های بچه های صحنه اذیتش کرد که به فکر ساخت یک اثر جدید افتاد. صبح که می آمد نریشن ها را بخواند، از اشک کاغذها چروک شده بود.

قاسمی با اشاره به آینده نگری شهید آوینی گفت: او 22 سال بعد و آینده را می دید و هرگز منتظر از دست دادن زمان و مکان نبود؛ به همین دلیل جمله او« آخرین مقاتله ما با سپاه عدالت نه با آمریکا بلکه با اسلام آمریکایی است.» تفکر برانگیز است.

صدای شهید آوینی موسیقی بود

رضا سلطان زاده آهنگساز روایت فتح نیز گفت: قبلا در زمینه موسیقی فعال بودم و نادر طالب زاده مرا به سید مرتضی معرفی کرد. وقتی 4 ساعت با سیدمرتضی صحبت کردم، متوجه منظورش نشدم اما بعدها مرا به دنیایی دیگر پرتاب کرد. او می گفت: قبل از اینکه دست به سازت بزنی بسم الله بگو و دیگر خودت نیستی بلکه خدا به کمکت می آید. صدای خود ایشان اصلا موسیقی بود.

در پایان این مراسم حبیب والی نژاد، مهدی همایون فر، جهانگیر خسرو شاهی، محمد حسین قدمی و محمد حسین مهدویان از 3 قهرمان سوژه های سید مرتضی آوینی شامل خلبان حسین وکیلی، عنایت صحت و سیدعلیرضا زرگر تجلیل کردند و هدایایی به آن ها اعطا شد.

ارسال نظرات