لیست تجهیزات قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در رژه ارتش؛
برخی از مهمترین دستاوردهای راداری و موشکی قرارگاه پدافند هوایی در رژه روز ارتش به نمایش درآمد.
کد خبر: ۸۵۱۱۶۰۱
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از رژه نیروهای پیاده در مراسم رژه بزرگ ارتش که هم اکنون به مناسبت 29 فروردین درجوار حرم امام خمینی(ره) در حال برگزاری است، یگان های محمول نیروهای سه گانه و قرارگاه پدافند هوایی ارتش نیز به نمایش مهمترین دستاوردهای خود پرداختند.

قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در این رژه، دستاوردهای خود در حوزه های راداری و موشکی را به نمایش گذاشت که در این راستا رادار پیشرفته و پسیو (10 شهریور) و سامانه های ارتباطی پیشرفته از جمله جدیدترین دستاورد‌های این قرارگاه بودند.

سامانه راداری پیشرفته و پسیو 10 شهریور قابلیت ردیابی بیش از 100 هدف و شناسایی اهداف ریز پرنده را دارد و بدون ارسال امواج مغناطیسی، امکان شناسایی این مدار برای دشمن غیر ممکن است.

فناوری طراحی و تولید این مدار تنها در اختیار چند کشور محدود قرار دارد که در ایران به دست کارکنان قرارگاه پدافند هوایی ساخته شده است.

سامانه‌های ارتباطی و فرماندهی و کنترل هوشمند( رسول) و (فکور) که به دست توانمند متخصصین وزارت دفاع و قرارگاه پدافند هوایی طراحی و تولید شده‌اند امسال برای نخستین بار در رژه روز ارتش حضور یافته‌اند.

سامانه فرماندهی و کنترل هوشمند فکور قابلیت جمع آوری اطلاعات از کلیه منابع اطلاعاتی مرتبط با دفاع هوایی اعم از رادارهای پسیو و اکتیو نظامی و کشوری، شنود سیگنالی، سامانه‌های موشکی و مراکز فرماندهی و کنترل را داراست و به صورت کاملا تاکتیکی و متحرک و مستقل هدایت و کنترل سامانه‌های دفاع هوایی زمین پایه و هوا پایه را بر عهده دارد.

سامانه پیشرفته ارتباطی رسول نیز با قابلیت رمز گذاری اطلاعات، اتصال به شبکه ارتباط زیر ساخت کشوری و انتقال اطلاعات رادار از صحنه نبرد به مراکز فرماندهی برای اولین بار در رژه روز ارتش حضور یافتند.

 برخی از این دستاوردها به شرح زیر است:

لیست برخی تجهیزات راداری و موشکی قرارگاه پدافند هوایی در رژه بزرگ ارتش
ردیف

نوع سامانه

نوع خودرو

توضیحات
1

آرم قرارگاه

هایلوکس

امروز نیازمان در درجه اول پدافند است.

امروز پدافند در اولویت است.

باید بطور جد همه نیروها به پدافند هوایی بپردازند و تقویت و پشتیبانی از پدافند را در اولویت اول قرار دهند و این یک اولویت واقعیست.

2

فرمانده ستون

هایلوکس قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با بهره‌گیری از تمام تجهیزات پدافندی نسبت به تامین و پوشش پدافند هوایی و دفاع از قلمرو فضایی و آسمان کشور از طریق شبکه یکپارچه فرماندهی و کنترل پدافند هوایی اقدام می‌نمایند.
3 بنر شعار سال کفی دولت و ملت، همدلی و همزبانی
4

سامانه راداری فتح2

بنز خودکشش

سامانه راداری کاملا بومی و ملی و با برد بالا و مجهز به فناوری روز دنیا که بدست توانمند دانشمندان جوان ایرانی طراحی و ساخته شده است.

5

سامانه رادار پسیو 10 شهریور

کفی

این سامانه راداری قابلیت شناسایی هرگونه هدف بدون ارسال امواج مغناطیسی و ردیابی حداکثر 100 هدف به طور همزمان را دارد.

6

سامانه اطلاعاتی خیبر

بنز خودکشش

این سامانه قادر است در مناطق مرتفع و دلخواه گسترش یافته و به جمع آوری اطلاعات اقدام نماید.

7

سامانه اطلاعاتی DZ

کفی

سیستم جمع‌آوری اطلاعات سیگنالی سامانه الینت

8

سامانه اطلاعاتی باصر2

هایلوکس

خودروی فرماندهی شنود اطلاعاتی

9

سامانه ارتباطی توپو اسکتر

بنز خودکشش

این سامانه دارای قابلیت برقراری ارتباط تا لایه جوی تروپوسفر را دارد

10

سامانه ارتباطی رسول

هایلوکس

این سامانه دارای قابلیت تبادل اطلاعات حساسه‌های موشکی و راداری با مراکز فرماندهی و کنترل ثابت و متحرک

11

سامانه ارتباطی فکور

کفی

دریافت اطلاعات و داده‌ها از کلیه منابع اطلاعاتی مرتبط با دفاع، پردازش و تلفیق داده‌ای دریافتی با آخرین متدها و الگوریتم‌های بومی تولید شده توسط دانشمندان جوان داخلی قرارگاه و صنایع کشور.

12

سامانه ارتباطی شهاب

کفی

تامین ارتباط تاکتیکی امن در فواصل طولانی و شرایط جغرافیایی مختلف به عنوان سامانه استراتژیک و تاثیرگذار در قرارگاه پدافند هوایی

13

سامانه ارتباط مرکزی

بنز آکسور

این سامانه کاملا بومی و قابلیت برقراری ارتباط از هر نقطه با هواپیماهای جنگی و کشوری و یگان‌های پدافندی را دارا می‌باشد

14

موشک S200

 TZM

این سامانه موشکی جهت انهدام کلیه اهداف پرنده و موشک‌های هدایت شونده آشیانه یاب از مسافت‌های طولانی و در ارتفاع بالا بکار می‌رود.

15

کن S200 (8عدد)

کفی
16

سامانه موشکی تلاش

بنز خودکشش

طراحی و ساخت موشک برد بلند کاملا بومی و تلفیق آن با سامانه‌های زمین به هوای موجود.

17

رادار جویای مرصاد

 بنز خودکشش

سامانه‌های موشکی هدایت شونده برد متوسط و پیشرفته مرصاد بمنظور مقابله با هدف‌های پرنده در ارتفاع پایین و متوسط و همچنین مقابله با موشک‌های بالستیکی با قابلیت‌های بالا توسط متخصصین داخلی طراحی و ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

18

رادار کاوش مرصاد

 بنز خودکشش

19

رادار هادی مرصاد

 بنز خودکشش

20

موشک هاگ‌(TLV)

 بنز خودکشش

برای مقابله با اهداف پایین و متوسط که بدست توانمند متخصصین صنایع داخلی طراحی و تولید شده است.

21

کن هاگ

کفی
22

موشک هاگ پلت‌تریلر

 بنز خودکشش
23

سامانه پوش هاگ

 بنز خودکشش

تاکتیکی نمودن سامانه هاگ با متحرک نمودن سکوهای پرتاب سامانه هاگ جهت جابجایی سریع و تغییر مکان سایت و افزایش توان رزم

24

سامانه موشکی راپیر

کفی

سامانه ارتفاع پست راپیر که بمنظور دفاع از نقاط حساس کشوری در کنار پالایشگاه‌ها و مناطق هسته‌ای استقرار پیدا می‌کند بطور کامل بهینه‌سازی شده و قابلیت‌های عملیاتی قابل ملاحظه‌ای توسط متخصصین داخلی به آن اضافه شده است.

25

لانچر راپیر(3)

کفی
26

سامانه یازهرا(س)

کمرشکن

سامانه موشکی یازهرا(س) بهینه شده بدست متخصصین داخلی بمنظور مقابله با هدف‌های پرنده با سرعت کم و زیاد و ارتفاع پایین و همچنین مقابله با انواع پرنده‌های بدون سرنشین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

27

سامانه دوش پرتاپی میثاق

بنز خودکشش

سامانه موشکی دوش پرتابی حرارتی که جهت پوشش نقاط کور راداری بصورت تلفیق با پست‌های دیده‌بانی بکار برده می‌شود و با توجه به فاکتورهای موجه قابلیت درگیری با موشک‌های کروز و انهدام کلیه اهداف ارتفاع پایین را دارد.

ارسال نظرات