خاطرات مئیر عزری، سفیر و اولین نماینده سیاسی رژیم صهیونیستی در ایران با ترجمه غلامرضا امامی روانه بازار کتاب شد. این اثر برای نخستین‌بار در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.
کد خبر: ۸۵۱۱۶۰۰
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج، مئیر عزری، سفیر و اولین نماینده سیاسی رژیم صهیونیستی در ایران بود که در اصفهان در خانواده‌ای کلیمی به دنیا آمد. پدرش از نخستین شاگردان مدرسه یهودیان اصفهان به نام آلیانس بوده است که در این مدرسه، علاوه بر زبان عبری، آموزش تورات و آیین‌های دینی، زبان‌های فارسی و فرانسه هم آموزش داده می‌شد.

وی نقش مهمی را در ارتقای روابط ایران و اسرائیل در در بین سال‌های 1958 تا 1975 میلادی داشت. مئیر عزری هم‌چنین از فعالان آژانس یهود در ایران بود و نقش مهمی در تسهیل مهاجرت یهودیان ایران به کشور اسرائیل ایفا کرد. کتاب «خاطرات مئیر عزری» به کوشش غلامرضا امامی به زبان فارسی ترجمه شده و برای نخستین‌بار در ایام بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.

مؤلف در این اثر ابتدا به زندگی خانوادگی و خواستگاه فردی خود پرداخته و سپس در ادامه به فعالیت‌های سیاسی و نقش خود در ایجاد رابطه میان ایران و رژیم صهیونیستی در دوره پهلوی اشاره می‌کند. بخش نهایی دربردارنده اطلاعات گسترده از چگونگی فعالیت‌ها و نوع نگاه خاندان پهلوی به صهیونیست و بهائیت دارد.

امامی پیش‌تر در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به اهمیت خاطرات عزری گفت: عزری در این کتاب از پیوندهای پیدا و پنهان دو حکومت صهیونیسی و پهلوی پرده‌برداری می‌کند. از گفتگوهایش با محمدرضا پهلوی و دیگر دولت مردان ایرانی و از سفرهای سیاست مداران دو کشور و نیز همکاری‌های سربسته امنیتی، سیاسی، نظامی، بازرگانی و فرهنگی آنها سخن می‌گوید و رازهایی سر به مهر و ناگفته در این زمینه را بازگو می‌کند.

مترجم با اشاره به اهمیت مطالعه این اثر برای نسل امروز ادامه داد: این کتاب از جنبه‌هایی برای نسل امروز بسیار سودمند است، زیرا مئیر عزری سفیر فلسطین اشغالی در یکی از برهه‌های بحرانی تاریخ ایران بوده است که اگر این خاطرات را رقم نمی‌زد و بعضاً اعترافاتی را نمی‌کرد، قطعاً از این روابط پیدا و پنهان آگاهی نداشتیم. او از مذاکرات خصوصی‌اش با شاه یاد می‌کند.

امامی افزود: وقتی در طول جنگ یوم کیپور در سال 1973، در زمان رهبری انور سادات در مصر، کمک نظامی از شوروی به مصر می‌شود و این هواپیما از آسمان ایران پرواز می‌کند، او ناراحت می‌شود و به شاه اعتراض می‌کند که چرا مجوز آن را صادر کردید که این نشان از عمق نفوذ او دارد.

«خاطرات مئیر عزری» با نقد عباس سلیمی نمین بر کتاب منتشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال 2001 با عنوان «مردمان در میان شما» و با مقدمه شیمون پرز در سرزمین‌های اشغالی منتشر شده است.

ارسال نظرات