خبرهای داغ:
عضو مرکز  مطالعات و تحقیقات زنان:

سبک زندگی فاطمی باید تبیین شود

عضو مرکز  مطالعات و تحقیقات زنان حوزه  علمیه قم، گفت: وجود حضرت زهرا(س) یک بعد نوری و الهی دارد که در دسترس ما نیست، اما زنان جامعه ما باید از سبک زندگی و شخصیت این حضرت بهره برداری و الگو گیری کنند.
کد خبر: ۸۵۱۱۴۹۶
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، فریبا علاسوند در همایش تبیین شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) و ابعاد حضور اجتماعی زن با توجه به سیره فاطمی که به همت بسیج جامعه زنان استان اصفهان برگزار شده بود، با بیان اینکه پیرامون وجود مبارک حضرت زهرا(س) هرچه نویسندگان بنویسند باز هم کافی نیست، اظهار کرد: دین اسلام 2 ویژگی «اسوگی و سوژگی» را به زنان داده  این در حالی است که در تمام تاریخ فلسفه شرق و غرب تنها به مرد فکر شده اما اسلام در نخستین قدم به زن به عنوان یک عنصر فعال و تأثیرگذار نگاه کرد.

وی افزود: متأسفانه ما پیام اسلام را به خوبی دریافت نکرده‌ایم و دختران و زنان خود را به عنوان یک موجود فعال و تأثیرگذار تربیت نکرده‌ایم، اما در صدر اسلام این وجه زنان به خوبی دیده شد که با مطالعه در سیره زندگی حضرت فاطمه الزهرا(س) می توان به یک الگوی کامل دست یافت.

عضو مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه  قم با بیان اینکه اسلام به زنانی همچون حضرت مریم(س)، آسیه و هاجر نگاه ویژه‌ای داشت زیرا این انسانیت و قدرت تشخیص و تأثیرگذاری این زنان سبب شد آن‌ها مادر پیامبران زمان خود شوند.

وی تصریح کرد: اسوگی دومین ویژگی است که اسلام برای زنان برگزیده و قرآن کریم نمادهائی از جنس زنان را به عنوان الگو معرفی کرده و هم چنین نخستین مسئله‌ای که خداوند در قرآن به عنوان مسائل اجتماعی توجه کرده، مسئله زنان بوده است.

علاسوند با بیان اینکه جریان اسوگی و سوژگی در وجود حضرت زهرا(س) به حد کمال رسیده و او سرآمد بانوان بود، خاطرنشان کرد: وجود حضرت زهرا(س) یک بعد نوری و الهی دارد که در دسترس ما نیست، اما بعد انسی و شخصیت این حضرت قابل بهره برداری و الگو گیری است.

وی با بیان اینکه نقطه ثقل شخصیت حضرت زهرا(س) جامعت ایشان در ایفای نقش بوده، افزود: در جوامع توسعه یافته که فضای اجتماعی مقدم بوده، بنیان خانواده بیشترین آسیب را می بیند و انواع هم‌باشی‌ها رواج پیدا کرده و غرب را دچار آسیب‌های زیادی کرده است و آن‌ها نتوانستند به نقش چندگانه زنان برسند حتی جوامع سنتی نیز برای زنان هیچ نقشی قائل نیستند اما اسلام برای این مسئله بهترین شیوه را در نظر گرفته است.

عضو مطالعات زنان حوزه علمیه  قم با بیان اینکه اسلام به بحث اشتغال و حضور زنان در فضاهای اجتماعی اشاره داشته، گفت: باید دقت شود که زنان علاوه بر نقش همسری، مادری و اجتماعی خود، نقش بندگی خود را نیز حفظ کنند زیرا حضرت زهرا(س) قبل از زن و مادر بودن عبد الهی بوده و در متن زندگی ایشان بندگی موج می زند.

وی با بیان اینکه حوزه ارتباطات کلامی در بین زنان و مردان در خانواده ها کم شده، افزود: متأسفانه ارتباطات مجازی سبب شده به بنیان‌های خانواده آسیب‌های جدی وارد شود و عناصر معنوی در رفتارهای خانوادگی کم رنگ شده و اگر به این مسأله توجه نشود خانواده‌ها از درون تهی می شوند.

علاسوند گفت: حضرت زهرا(س) در الگو خاص  خود به ارتباطات اجتماعی توجه می کردند و درد مردم را درد خود می‌دانستند، اما این ارتباطات کم‌ترین آسیبی به نقش همسری و مادری ایشان نزد.

وی با بیان اینکه بینش سیاسی قبل از هرگونه رفتار سیاسی برای حضرت زهرا(س) مهم بود، افزود: در اسلام زنان همواره به بینش، تفکر و بصیرت سیاسی توصیه شده اند، بانوان ایرانی براساس فرهنگ فاطمی رشد کرده‌اند و به همین دلیل ایران یکی از قطب‌های علمی و مذهبی در جهان اسلام است .

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان در همایش تبیین شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) و ابعاد حضور اجتماعی زن با توجه به سیره فاطمی که از سوی سازمان بسیج جامعه زنان استان اصفهان برگزار شده بود از بانوان نمونه تجلیل شد و میلاد هارونی خواننده جوان انقلابی اصفهان به اجرای ترانه‌های مادر آیینه ها، عصر انتظار و برادرانه پرداخت.

انتهای پیام /
ارسال نظرات
آخرین اخبار