خبرهای داغ:
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه با تصویب طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران اختیار تعلیق تحریم‌ها از دولت اوباما گرفته می‌شود، گفت: با دولت آمریکایی که قدرت ممانعت از مصوبه سنا ندارد نمی‌توان توافقی را نهایی کرد.
کد خبر: ۸۵۱۱۳۹۸
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تصویب طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای و همچنین عهدشکنی دولت آمریکا گفت:‌ طرف غربی عهدشکنی نکرده است و از همان روز اول هم اعلام کرده فقط تحریم‌های هسته‌ای را تعلیق می‌کند.

وی افزود:‌ دولت آمریکا معتقد است که چون تحریم‌های بانکی و نفتی مصوب کنگره آمریکاست دولت نیز نمی‌تواند آن را لغو کند و این اختیار فقط در دستان کنگره است.

ایزدی اظهار داشت: مبنای حقوقی دنیا در این مورد معاهده 1969 وین است که بر اساس آن نهادهای قانون‌گذاری در کشورها می‌توانند بر روی تعهدات بین‌المللی دولت‌ها تأثیرگذار باشند و مانع از دست باز دولت‌ها در این امور شوند به همین دلیل در قانون اساسی کشورمان به صراحت بیان شده که تمامی تعهدات بین‌المللی باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان برسد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: قانون اساسی آمریکا هم در این مورد قوانین بین‌المللی موجود را به رسمیت شناخته و به همین دلیل کنگره تلاش دارد بر روی توافق هسته‌ای ایران نظارت کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: تیم مذاکره‌کننده ایرانی باید بداند که افراد آمریکایی نشسته در مقابل آنها در مذاکرات هسته‌ای هیچ قدرتی برای لغو تحریم‌ها ندارند و هرچیزی هم که در نهایت امضاء شود دولت اوباما قدرت لغو تحریم‌ها را ندارد. در حالیکه جمهوری اسلامی ایران فقط لغو کلیه تحریم‌ها را از طرف مقابل انتظار دارد.

ایزدی گفت: در صفحه 41 قانون مصوب کمیته روابط خارجی سنا به صراحت آمده است که تحریم‌های تروریستی، حقوق بشر، سلاح و موشک‌های بالستیک باید بر سر جای خود باقی بماند.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: طرف مقابل همواره قبل از توافق ژنو تأکید داشته که در صورت امضای توافق نهایی، تحریم‌های هسته‌ای ایران لغو نخواهد شد.

وی اظهار داشت: تحریم‌های هسته‌ای یعنی 5 تحریم از 28 تحریم آمریکا علیه ایران.

ایزدی خاطرنشان کرد: تحریم‌های اصلی علیه ایران غیر از تحریم‌های هسته‌ای است زیرا 18 تحریم به دستور رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفته و 10 تحریم هم متعلق به کنگره است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت:‌ با تصویب طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران اختیار تعلیق تحریم‌ها نیز از دولت اوباما گرفته شده است.

وی گفت: در صورت توافق نهایی آنچه که در مورد تحریم‌های ایران رخ خواهد داد باقی ماندن تحریم‌های اصلی نظیر تحریم نفتی و بانکی است.

ایزدی افزود: مصوبه جدید کنگره بر روی باقی ماندن تحریم‌های اصلی علیه ایران تأکید دارد ضمن اینکه دولت اوباما هیچ اختیاری برای لغو یا تعلیق تحریم‌های نفتی و ... ایران نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: مصوبه جدید کنگره آنقدر برای دولت آمریکا سخت بوده که تا دو ساعت قبل از رأی‌گیری جان‌کری وزیر خارجه آمریکا در حال لابی کردن برای عدم تصویب آن بود زیرا آنها می‌دانستند که با این مصوبه در توافق نهایی با ایران دستشان بسته شده و آبرویشان خواهد ریخت اما در نهایت حتی نتوانستند یک رأی سناتورها را هم جلب کنند.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: مذاکرات با دولتی که هیچ توان و قدرتی برای تعلیق و لغو تحریم‌ها ندارد بی‌دلیل است و این موضوعی قابل اهمیت برای تیم مذاکره‌کننده تیم ایرانی است.

وی گفت: دولتی که نمی‌تواند یک سناتور را با خود همراه کند چگونه می‌تواند در نهایت کنگره را با توافق نهایی ایران هماهنگ کند.

ایزدی افزود: مذاکرات هم اکنون در حالی ادامه دارد که امتیازات زیادی را به طرف مقابل داده‌ایم و کم و بیش برنامه هسته‌ای کشورمان در حال توقف است و در نهایت هم قول بدون عمل طرف غربی برای لغو یا تعلیق تحریم‌ها را دریافت کرده‌ایم که تازه آن هم باید به تصویب کنگره برسد لذا باید چشم‌ها را باز کرد و واقعیت‌ها را دید.
منبع: فارس
ارسال نظرات
پر بیننده ها