خبرهای داغ:
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به این‌که دلبستگی به دنیا انسان را از انجام وظیفه و تکلیف خود باز می دارد، گفت: مسلمان زهد پیشه وظیفه مدار عمل می کند و با نتیجه کاری ندارد به همین دلیل در زندگی اش آرامش حکم فرما است.
کد خبر: ۸۵۱۱۲۶۱
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی شب گذشته در برنامه هفتگی هیأت فاطمیون قم به تعریف زهد پرداخت و اظهار داشت: در روایت داریم که زهد یعنی فرد هرآنچه خدا می پسندد را بخواهد و از هرچه او نمی خواهد چشم بپوشد؛ یعنی مدار پسند او خواست خدا است.

وی افزود: عالی ترین درجات زهد پایین ترین درجه ورع است؛ آخرین مرحله ورع نخستین مرحله یقین و آخرین مرحله آن اولین مرحله رضا است؛ یعنی زهد از همه مقامات پایین تر و بالاترین آنها مقام رضا است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه« لِکَیْلَا تَأْسَوْاعَلَىمَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ» گفت: به فرموده قرآن زهد یعنی ناراحت نشوی از چیزی که از دست می دهی و خوشحال نشوی از چیزی که بدست می آوری چراکه همه چیز از آن اوست؛ اگر روزی نسبت به چیزهایی که به ما دادند احساس مالکیت کنیم کم کم دچار مشکل خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی ادامه داد: این که بگوییم من علم داشتم، من پول داشتم و من بودم که چنین کاری کردم، این حرف ها خطرناک است و آرام آرام انسان را به سقوط می کشاند؛ خداوند می فرماید حال که ما این نعمات را به تو دادیم به دیگران فخر نفروش و منیت نداشته باش؛ خلاصه مراقب باشید دنیا زده نشوید و زهد و بی رغبتی نسبت به مظاهر دنیایی داشته باشید.

وی با بیان این که اگر به چیزی دلبسته شویم برای ما اصل می شود، گفت: اگر دل نبندیم به وظیفه عمل می کنیم و دیگر نتیجه خیلی برایمان مهم نخواهد بود؛ مسلمانان وظیفه مدار هستند و وظیفه را برای قرب خدا می خواهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی توصیه به تمرین زهد کرد و ادامه داد: راهش این است که هرآنچه را که دوست دارید انفاق کنید و به دیگران بدهید، این یک نوع تربیت است برای زاهد شدن؛ انسان زاهد به راحتی می تواند از چیزهایی که دارد بگذرد، اگر بگویند باید صدقه بدهی راحت می دهد چون پول برایش خدا نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: کسانی که زاهد نیستند وقتی به آنها خبر می دهند که چند روز دیگر خواهی مرد، ناراحت می شوند زیرا نمی تواند از دنیا و داشته هایش دل بکند؛ اما کسی که رغبتی به دنیا ندارد به راحتی دل می کند و تحت تأثیر خبرهای خوب و بد قرار نمی گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی بیان داشت: این که برخی آرامش ندارند دلالت دارد که زاهد نیستند؛ زاهد این اندازه خودباختگی ندارد« أَلا إِنَّأَوْلِیَاءاللّهِ لاَ خَوْفٌعَلَیْهِمْوَلاَ هُمْیَحْزَنُونَ».

وی یکی از ویژگی های شهدا را زهد واقعی دانست و گفت: آنها از بهترین چیز خود که جانشان است می گذرند؛ طبیعی است که خدا هم بهترین چیزهایی را که دارد به اینها می دهد چراکه او عادل است و به اندازه دارایی ما که در راه خدا هزینه می کنیم جبران می کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی با تأکید بر این که باید بهترین وقت خود را صرف عبادت و نماز کنیم، ابراز داشت: بهترین یاد، ذکر و حال را برای خدا بگذارید؛ بهترین وقت را بگذارید برای این که با امام عصر(عج) صحبت کنید و ارتباط بگیرید؛ امام(ره) پیش از نماز همیشه عطر می زد و محاسن خود را شانه می کرد تا آماده نماز شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: مواقع خوب برای امام حسین(ع) گریه کنید و خوب به زیارت بروید و وقت های مرده خود را صرف این قبیل کارها نکنید؛ چرا دل و حواس انسان در این مواقع باید جای دیگر باشد؟! وقتی انسان با کسی صحبت می کند ناراحت می شود از این که مخاطبش حواسش جای دیگر باشد چرا که این نوعی بی اعتنایی محسوب می شود، خدا هم این گونه است.

حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی با اشاره به خاطره ای از حضرت آیت الله بهجت، گفت: ایشان به طلاب توصیه می فرمود وقتی به خانه می روید کتاب را بیرون بگذارید و داخل خانه بروید؛ یعنی داخل خانه وقت خود را صرف همسر و فرزندان کنید.

وی خاطرنشان کرد: همسر شما که صبح تا شب تلاش کرده برای شما غذایی تهیه کند اگر برای میل کردن آن غذا وقت صرف نکنید و توجه نداشته باشید ناراحت می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی گفت: اگر کسی به راستی سر نماز بایستد وتوجه داشته باشد بسیار متحول می شود؛ به همین دلیل است که در روایات داریم که به اندازه ای که در نماز توجه داشته باشید از شما پذیرفته خواهد شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها