تردد جمعیت‌های خیریه و امدادی زمینه بسیار مناسبی را فراهم کرد تا بسیاری از فلسطینیان نوار غزه با مکتب تشییع آشنا شوند و در این مدت تعداد قابل توجهی از آنها تشییع خود را اعلام کنند و این پیش زمینه تشکیل اولین گروه مقاومت شیعی فلسطینی را در نوار غزه به نام «جنبش صبر برای یاری فلسطین» که به اختصار «حصن» یا «صابرین» نامیده می شود، فراهم کرد.
کد خبر: ۸۵۱۱۱۲۹
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، تاکنون به نوار غزه به عنوان منطقه‌ای نگاه می شده که فلسطینیان اهل سنت را در برمی گیرد و از جمله مناطقی است که فرقه ها و ادیان دیگری که در دیگر کشورهای عربی و اسلامی شاهد آنها هستیم، نتوانسته اند، در آن نفوذ و رسوخ کنند.

این تصور بویژه پس از جنگ 22 روزه از سوی برخی جریانات انگلیسی و تندرو در شیعه دامن زده شد که با این ادعا که ساکنان نوار غزه، از اهل سنت هستند و ارادتی به اهل بیت(ع) ندارند پس کمک و دعا برای پیروزی آنان وجهی ندارد!

اما بر خلاف این تصور و برخلاف محاصره سنگینی که بیش از هفت سال است، رژیم صهیونیستی بر نوار غزه اعمال کرده و در مواقع بسیاری مصر نیز به آن ملحق شده است، هم اکنون گسترش «تشیع» در نوار غزه به پدیده ای مهم تبدیل شده است.

شاید بتوان گفت، یکی از مهمترین دلایل گسترش تشیع در میان فلسطینیان ساکن نوار غزه شرایط سیاسی است که با آن طی هفت سال محاصره مواجه شده اند. آنها طی این هفت سال با حقایقی تلخی از سوی هم مسلکان خود در دیگر کشورهای عربی مواجه شدند و به عینه دیدند، اغلب کشورهای عربی نه تنها از کمک به آنها چشم پوشی و صرف نظر کردند، بلکه در تشدید این محاصره نیز مشارکت داشتند و در قبال تمام جنایاتی رژیم صهیونیستی علیه آنها مرتکب می شد، نه تنها سکوت اختیار می کردند، بلکه در مواردی با صهیونیست ها همراهی داشتند.

طی هفت سال محاصره نوار غزه، فلسطینیان این منطقه تنها حامی خود را جمهوری اسلامی ایران و جمعیت های خیریه و امدادی ایرانی دیدند
که در هیچ برهه زمانی آنها را به حال خود رها نکرده و از کمک به آنها فروگذاری نکردند و این جدای از کمک هایی است که جمهوری اسلامی ایران به جنبش های مقاومت در نوار غزه به طور خاص و سراسر سرزمین های اشغالی به جنبش های مقاومت فلسطینی می کند.

تردد جمعیت های خیریه و امدادی زمینه بسیار مناسبی را فراهم کرد تا بسیاری از فلسطینیان نوار غزه با مکتب تشیع آشنا شوند و در این مدت تعداد قابل توجهی از آنها تشییع خود را اعلام کنند و این پیش زمینه تشکیل اولین گروه مقاومت شیعی فلسطینی را در نوار غزه به نام «جنبش صبر برای یاری فلسطین» که به اختصار «حصن» یا «صابرین» نامیده می شود، فراهم کرد. این در حالی است که اتفاقا جمهوری اسلامی ایران، از دامن زدن به اختلافات طبیعی فقهی و مذهبی بین شیعه و سنی در حوزه خارج از کشور و بویژه حوزه مقاومت و بطور اخص کشور فلسطین پرهیز دارد و همواره تلاش می‌کند مسلمانان، اعم از پیروان تشیع یا اهل سنت را فارغ از گرایش مذهبی، تحت لوای مقاومت اسلامی گرد آورد.

تشکیل جنبش و اعلام موجودیت رسمی آن
این گروه مقاومت شیعی فلسطینی دو ماه پیش از تجاوز 12 ژوئن 2014 میلادی رژیم صهیونیستی به نوار غزه یعنی آوریل سال گذشته میلادی به صورت رسمی موجودیت خود را اعلام و تاکید کرد که این جنبش را یک فرد یا افراد خاص تاسیس نکرده اند، بلکه صابرین زاییده تلاش گروه بزرگی از رزمندگان و مجاهدان فرهیخته است که ایمان دارند، مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیست فریضه ای واجب است و به همین دلیل مهمترین اصل اعتقادی این جنبش را مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیست و آزادسازی سرزمین های اشغالی تشکیل می دهد.

«صابرین»؛ نزدیک‌ترین گروه مقاومت فلسطینی به گفتمان انقلاب اسلامی
مراسم تشییع پیکر مطهر شهید نزار سعید عیسی، از رزمندگان شیعه الصابرين در غزه


اواخر ماه می پارسال بود که صابرین در بیانیه ای از شهادت «نزار سعید عیسی» خبر داد و او را به عنوان اولین شهید این جنبش و یکی از فرماندهان میدانیش معرفی کرد. نزار سعید عیسی در اثر انفجار رخ داده در یکی از انبارهای موشکی در اردوگاه آوارگان فلسطینی «جبالیا» به شهادت رسید.

رهبران و فرماندهان جنبش صابرین
بسیاری از رهبران و فرماندهان میدانی جنبش صابرین پیشتر در جنبش «جهاد اسلامی فلسطین» عضویت داشته و در صفوف اول این جنبش قرار داشتند که از جمله آنها باید به «هشام سالم» اشاره کرد که هم اکنون دبیرکلی جنبش صابرین را برعهده دارد و در معرفی این جنبش همواره تاکید کرده است که «صابرین جایگزین هیچ جنبش یا گروهی نیست، بلکه در کنار دیگر جنبش ها و گروه های مقاومت در مسیر سخت و طولانی مبارزه با اشغالگران صهیونیست مکمل دیگر جنبش ها و گروه های مقاومت است».  
       
نزدیک‌ترین گروه مقاومت فلسطینی به جمهوری اسلامی کدام است/
هشام سالم

سالم در ادامه معرفی صابرین توضیح می دهد که این جنبش، جنبشی فلسطینی و از جمله گروه های مقاومت است و ضمن رد "تکیه این جنبش بر شیعی‌بودن خود" تصریح کرد که صابرین و اعضای آن به "وحدت اسلامی" ایمان دارد، چون قدرت ما در وحدت و توکل به خداوند نهفته است و در این میان اگر کسانی یافت می شوند که ما را متهم به تبعیت صرف از تشییع و خدمت به آن می کنند، بدانند که این اظهارات آنها تنها خدمت به دشمنان صهیونیست و قدرت های استکبار جهانی است، چون آنچه برای اهمیت دارد و برای آن تلاش می کنیم، وحدت اسلامی است.

از دیگر رهبران جنبش صابرین باید از «ابو یوسف» نام برد که سخنگوی رسمی جنبش به شمار می آید. وی در معرفی این جنبش و دیدگاه و مواضع آن توضیح می دهد که دیدگاه و موضع داخلی ما مانع از این نمی شود که اعضای ما آزادی انتخاب دین و مذهب در چارچوب مذاهب متعارف و موجود در شریعت اسلامی را نداشته باشند، اما اینکه برخی تاکید دارند که ما بر مذهبی خاص تاکید داریم، در واقع پیاده کردن سیاست فتنه انگیزه ای و گل آلود کردن برای گرفتن ماهی است و آنها به این طریق می خواهند به اهداف مورد نظر خود دست یابند.

نزدیک‌ترین گروه مقاومت فلسطینی به جمهوری اسلامی کدام است/

حمایت های جمهوری اسلامی ایران
در گزارشی که شبکه «فرانس پرس» منتشر کرد، سالم در گفتگو با این شبکه تصریح کرد که صابرین، مانند دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی، کمک هایی از جمهوری اسلامی ایران دریافت می کند و همواره امام راحل(ره) و مقام رهبری (مدظله) را مدح کرده و ستوده است، چراکه جمهوری اسلامی ایران بیش از هر کشور و طرف منطقه ای دیگری در قالب حمایت از قضیه فلسطینی از صابرین حمایت سیاسی و مالی و نظامی کرده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز پیش از انتشار این گزارش، تأکید کرده بودند: «ما اسیر محدودیّت‌هاى مذهبى نشدیم؛ ما نگفتیم این شیعه است، این سنّى است... ما توانستیم مشت برادران فلسطینى‌مان را در غزّه و در مناطق دیگر تقویت کنیم و ان‌شاءالله ادامه خواهیم داد.»

«صابرین»؛ نزدیک‌ترین گروه مقاومت فلسطینی به گفتمان انقلاب اسلامی

ایشان همچنین خاطرنشان کرده بودند: «ما آنجائى كه دخالت كنيم، صريح مي‌گوئيم. ما در قضاياى ضديت با اسرائيل دخالت كرديم؛ نتيجه‌اش هم پيروزى جنگ سى و سه روزه و پيروزى جنگ بيست و دو روزه بود. بعد از اين هم هر جا هر ملتى، هر گروهى با رژيم صهيونيستى مبارزه كند، مقابله كند، ما پشت سرش هستيم و كمكش ميكنيم و هيچ ابائى هم از گفتن اين حرف نداريم. اين حقيقت و واقعيت است.»


از دیگر رهبران و فرماندهان جنبش صابرین و اینکه این جنبش دارای چند عضو است و یا اینکه چه تسلیحات و سلاح هایی در اختیار دارد، اطلاعاتی در دست نیست، اما خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه «محمود جوده»، یکی از فرماندهان سابق جماعت «تکفیر و هجرت» در نوار غزه به این جنبش ملحق شده و علاوه بر اینکه یکی از فرماندهان صابرین به شمار می‌ آید، نقش بسیار مهمی در آن ایفا می کند.

نزدیک‌ترین گروه مقاومت فلسطینی به جمهوری اسلامی کدام است/

مجلس شوراى جنبش

اگرچه اطلاعات دقیقی از ساختار جنبش صابرین وجود ندارد، اما «ابو محمد»، دبیرکل مجلس شورای جنبش صابرین در یکی از مصاحبه هایش با روزنامه لبنانی «الاخبار» تصریح کرد که این جنبش دارای مجلس شورایی است که تصمیمات مرتبط با جنبش در آن اتخاذ می شود.

اصول و مبادی جنبش
جنبش صابرین آنگونه که خود را معرفی می کند، دارای دیدگاه و معتقدات «جهادی» است و تاکید می کند که به اصولی همچون وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و جهان اسلام، قضیه فلسطین به عنوان مهمترین قضیه جهان اسلام و جهاد در راه خدا ایمان و باور دارد و براین اساس مهمترین اهداف خود را ادای وظیفه شرعی جهاد در راه خدا، آزادسازی سرزمین های اشغالی از چنگ اشغالگران صهیونیستی و نشر اسلام واقعی در سراسر جهان معرفی می کند.

نزدیک‌ترین گروه مقاومت فلسطینی به جمهوری اسلامی کدام است/موضع حماس در قبال جنبش صابرین
تاکنون اطلاعاتی در خصوص رابطه جنبش حماس و جنبش صابرین به دست نیامده است، اما با توجه شرایط امنیتی حاکم بر نوار غزه و اینکه هر گروه نظامی یا سیاسی که درصدد تشکیل است، باید پیشتر هماهنگی های لازم را با جنبش حماس به عنوان نیروی حاکم بر نوار به عمل آورد، بنابراین اعلام موجودیت این جنبش با موافقت و هماهنگی با حماس انجام شده است.

در این بین اگرچه برخی گزارش های رسانه ای غربی و صهیونیستی از بازداشت شماری از اعضای جنبش صابرین توسط حماس به محض اعلام موجودیت رسمیتش سخن گفته اند و اینکه حماس تلاش داشته، حلقه فشار بر شیعیان نوار غزه را تنگ تر کند و تاکنون چندین بار خانه های آنها را مورد حمله قرار داده است، اما روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منبعی که آن را منبع امنیتی موثق و مطلع توصیف کرده است، نوشت که گروه های مقاومت فلسطینی فعال در نوار غزه با حماس هماهنگ هستند و برای اطلاع از اوضاع جاری در نوار و تدابیری که برای اداره امور چه در عرصه میدانی و چه داخلی لازم است، همواره جلسات هماهنگی برگزار می کنند و یکی از طرف های حاضر در این جلسات هماهنگی جنبش صابرین است.

فعالیت‌های آموزشی و تربیتی
فعالیت های جنبش صابرین تنها به عرصه میدان و مبارزه با اشغالگران صهیونیست محدود نمی شود، بلکه این جنبش دارای فعالیت های تربیتی و آموزشی نیز می باشد، به گونه ای که فیلم پخش شده توسط این جنبش اردوگاه تابستانی صابرین را به تصویر می کشد که برای فرزندان شهدا برگزار شده بود.

منبع: مشرق
ارسال نظرات