یک مفسر مسائل سیاسی گفت: تعهدات آمریکا ضمانت اجرایی ندارد.
کد خبر: ۸۵۱۰۶۱۹
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،  کرسی آزاداندیشی با موضوع تحلیل و بررسی دستاوردهای توافق سوئیس بعد از ظهر دوشنبه در سالن اجتماعات شهدای گمنام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) استان قزوین برگزار شد.

در این برنامه که با حضور جمع زیادی از دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دیگر دانشگاهیان به اجرا درآمد، صادق زیباکلام پژوهشگر، تحلیلگر سیاسی و مدرس دانشگاه و محمود عباس‌زاده‌مشگینی مفسر سیاسی، تحلیلگر امور استراتژیک و مدرس دانشگاه با یکدیگر به مناظره پرداختند.

عباس‌زاده در این مراسم اظهار کرد: بیانیه رسمی وزارت خارجه آمریکا در باره توافق‌های لوزان بسیار متفاوت از آن است که آقای ظریف نقل کرده است در این بیانیه حرفی از لغو تحریم‌ها وجود ندارد، فقط از عبارت "تخفیف تحریمی" استفاده کرده است آن هم بعد از اینکه ایران به تمام تعهداتش عمل کرد حال چنانچه آمریکا حتی به تعهدات خود پایبند نباشد مرجع و قدرتی برای اعتراض وجود ندارد؛ زیرا آمریکا دچار توهم ابرقدرتی است و خود را کدخدای دنیا می‌داند از طرف دیگر طبق قانون اساسی آمریکا قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برابر قوانین فدرال آمریکاست و می‌توانند هر زمان که خواستند رئیس‌ جمهور را ملزم به وتو یا همان لغو آن بکنند.

وی افزود: فکت شیت ایرانی تاکنون منتشر نشده تا ببینیم حق غنی‌سازی ایران در بیانیه‌ها در نظر گرفته شده است یا نه؟.

عباس‌زاده‌مشگینی اضافه کرد: ما می‌خواهیم تکلیف تعهدات طرفین در خصوص مسائل مختلف خام و قابل تفسیر و سوء باقی نماند تا در سال‌های بعد نیز وقتی افراد دیگری مسئولیت‌ها را عهده‌دار شدند، بتوانند کار را ادامه دهند و گرفتار اختلاف‌برداشت‌ها نشوند.

این تحلیلگر امور استراتژیک بیان کرد: بدیهی است که حل مسئله از طریق مذاکره بهتر از درگیری و برخورد است اما باید دید که چه چیز قرار است به آمریکا داده شود و در ازای آن چه چیز قرار است از آنها گرفته شود؛ چرا که ما به ازای هر مذاکره در عالم واقع، بده و بستان است.

وی یادآور شد: من اعتقاد دارم پایه و مقدمات ورود به این وادی و مذاکره در فضای رقابتی انتخابات ریاست جمهوری خرداد 90 یعنی پیش از آنکه دولت یازدهم رسماً عهده‌دار اداره امور کشور بشود، ریخته شد و دولت محترم با یک نگاه ملی و فراجناحی با این مسئله برخورد نکرد لیکن حالا که وارد شده‌ایم و سال هم سال همدلی و همزبانی دولت و ملت است باید همه کمک کنیم تا ان‌شاءالله دولت موفق شود و شرایط به نفع کشور پیش رود.

عباس‌زاده‌مشگینی عنوان کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند ما نه موافقیم و نه مخالف زیرا هنوز اتفاقی نیفتاده است، ما می‌گوییم پیگیری منافع کشور در روابط بین‌الملل و قراردادهای دوجانبه و چندجانبه شوخی‌بردار نیست به ویژه وقتی طرف مقابل خودش را در جایگاه ابرقدرت و قاضی و محکمه نیز می‌داند.

زیباکلام نیز در این برنامه گفت: علت واقعی مخالفت غربی‌ها با برنامه‌های هسته‌ای در 12 سال گذشته مغفول مانده بود که همان سیاست ایران در خصوص نابود کردن رژیم صهیونیستی بود.

وی ادامه داد: هر روز از تقویم به یک مناسبت نامگذاری شده؛ اما روزی با عنوان بیانیه الجزایر در آن ثبت نشده است؛ زیرا زیاد نمی‌توان در خصوص این بیانیه سر خود را بالا گرفت و افتخار کرد.

این پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی یادآور شد: در سال‌های جنگ نیز قطعنامه 598 را زمانی امضا کردیم که چیزی به‌دست نیاوردیم و هر چه در داخل عراق به‌دست آورده بودیم مانند فاو و جزیره مجنون را نیز از دست دادیم؛ اما تا امروز حتی یک ریال غرامت دریافت نکرده‌ایم.

زیباکلام خاطرنشان کرد: علت تمام این مسائل آن است که نگاه‌ها به موضوعات مختلف، نگاه حاکمیتی بوده است و مردم در آن نقشی نداشته‌اند.

پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی بیان کرد: با گذشت زمان به‌تدریج مشخص می‌شود که چه هزینه‌هایی بابت موضوع هسته‌ای پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست دولت جدید بهره‌گیری سیاسی پوپولیستی از موضوع هسته‌ای نبوده و تمام هم و غم دولت و تیم مذاکره‌کننده جدید این است که نگرانی غرب در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران برطرف شود؛ زیرا پیش از این اعلام شده که ایران قصد نابودی رژیم صهیونیستی را دارد و نگرانی غرب از این است که ایران با دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای بخواهد کشور دیگری را نابود کند.

زیباکلام اظهار کرد: بحران هسته‌ای، توطئه هسته‌ای یا پرونده هسته‌ای ایران از سال 82 اواخر دولت خاتمی شروع شد و تا آن زمان ابعاد گسترده ای نداشت.

وی افزود: رویکرد اصلاح‌طلبان در آن دو سال کج‌دار و مریز بود؛ به‌گونه‌ای که ضمن پیش بردن فعالیت‌های هسته‌ای، طوری عمل شود که دنیا مقابل ما قرار نگیرد.

پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی ادامه داد: تیرماه 84 که محمود احمدی‌نژاد پیروز انتخابات شد، سیاست‌های جدیدی در خصوص موضوع هسته‌ای در پیش گرفت و سیاست‌های دوره پیشین را خیانت عنوان کرد. احمدی‌نژاد با صدای بلند اعلام کرد که سیاست دو سال پیش کنار گذاشته شده و برنامه هسته‌ای را با تمام سرعت و توان به پیش می‌بریم و دنیا نیز هر کاری که می‌خواهد، انجام دهد.

پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: به این ترتیب پرونده هسته‌ای ما که در آن دو سال در شورای حکام مانده بود به شورای امنیت در نیویورک رفت.

وی بیان کرد: ایران در آن سال‌ها به آمریکا اعلام کرده بود که هر کاری از دستتان برمی‌آید انجام دهید و آن قدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌دان شما پاره شود.

رئیس‌جمهور وقت در آن سال‌ها می‌گفت که ما از ابتدای انقلاب در تحریم بوده‌ایم و تحریم که موجب پیشرفت ماست، سبب می‌شود که روی پای خود بایستیم.

وی اضافه کرد: در آن دوران می‌گفتند آمریکا به این دلیل با ما رابطه خوبی ندارد که ما مسلمان و آزاده هستیم و آمریکا نیز ایران را تحریم کرد.

وی ادامه داد: به‌اعتقاد احمدی‌نژاد موضوع هسته‌ای بهانه‌ای برای تحریم و فشار بود زیرا غرب می‌دانست که در سایه تحریم‌ها ایران به پیشرفت می‌رسد.

پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی عنوان کرد: همچنین رئیس‌جمهور وقت در سخنرانی خود ادعا کرد که پیشرفت موضوع هسته‌ای منجر به ایجاد 250 رشته تولیدی و صنعتی در کشور می‌شود.

زیباکلام بیان کرد: من در آن سال‌ها نمی‌توانستم در خصوص موضوع هسته‌ای مقاله‌ای بنویسم اما در جمع دانشجویان مطالبی را مطرح می‌کردم و بارها از احمدی‌نژاد خواستم که دست‌کم تعدادی از این 250 رشته را نام ببرد.

پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: مشکل غرب با ما به دلیل این نیست که فعالیت‌های هسته‌ای از نظر علمی و رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی، کشور را زیر و رو می‌کند زیرا کشورهایی نظیر برزیل، پاکستان و قرقیزستان نیز موضوع هسته‌ای را دارند اما کسی با فعالیت آنان مشکلی ندارد.

زیباکلام عنوان کرد: سیاست دولت جدید برعکس دولت پیشین، اعتمادسازی و از طریق کنترل، بازرسی و نظارت آنان و نه بهره‌گیری پوپولیستی از موضوع هسته‌ای است که این امر منجر به مذاکرات گسترده سیاسی شده است.

عباس‌زاده‌مشگینی افزود: اگر انرژی هسته‌ای ارزشی نداشت پس دلیلی ندارد که 6 وزیر خارجه کشورهای قدرتمند دنیا از جمله آمریکا برای کم و زیاد کردن حتی یک عدد سانتریفیوژ چانه‌زنی کنند، به‌دلیل اهمیت استراتژیک موضوع هسته‌ای ایران است که رئیس‌جمهور کشوری مثل آمریکا برای مذاکرات وقت می‌گذارد و در داخل کشور خود با ایراد نطق یا صدور بیانیه از نتیجه مذاکرات به‌ عنوان دستاوردی بزرگ برای کشورش یاد می‌کند.

وی تصریح کرد: حرف ما این است که متاسفانه یک جناح در شرایط فعلی با انگیزه رقابت داخلی به مذاکرات نگاه می‌کند و نتیجه مذاکره و معامله روی دستاورد هسته‌ای کشور را که یک سرمایه ملی و مسئله ملی است به سرنوشت خود در انتخابات مجلس اسفند 94 و انتخابات ریاست جمهوری بعد از آن گره زده است.

عباس‌زاده‌مشگینی اضافه کرد: وقتی یک جناح چنین نگاهی به مذاکره دارد و سرمایه هسته‌ای کشور را به عنوان سوخت موتور رقابت داخلی خود در اختیار گرفته است، بدیهی است که فضا را فضای تهدید و جنگ نشان دهد تا مذاکره با غرب و آمریکا را به عنوان یک دستاورد تاریخی برای مردم فاکتور کرده و صورت حساب بیاورد و در ازای این دستاورد بزرگ از مردم رای بخواهد و الا کسی با مذاکره و توافق و حل مسائل بین‌المللی کشور مخالف نیست.

این تحلیلگر امور استراتژیک بیان کرد: تجربه تاریخی و مواردی مانند لیبی، عراق و افغانستان نشان داده و اثبات کرده است که شیوه آمریکا مستأصل کردن حریف است آنها اگر قصد عملی کردن تهدید نظامی داشته باشند اول کشور مقابل را ضعیف و مستاصل و اسقاط می‌کنند و به تعبیری به زمین سوخته وارد می شوند شرایط و منافع آنها ایجاب نمی‌کند که با یک کشور سر پا وارد درگیری نظامی شوند، آن هم کشوری مثل ایران که برای آمریکا قدرت نظامی بومی و ناشناخته و کابوس است و دارای قدرت و نقش هؤمونیک در منطقه است.

وی افزود: آنها با بهانه‌هایی مانند پرونده هسته‌ای می‌خواهند کشور ما را ضعیف کنند و زیرساخت‌های هسته‌ای کشور را هم به عنوان یک امتیاز استراتژیک برچینند در چنین شرایطی است که تازه می تواند گزینه نظامی را درباره ایران بررسی کنند.

وی تصریح کرد: چرخه صنعت هسته‌ای از مرحله معدن و اکتشاف و استخراج و تبدیل به کیک زرد و غنی‌سازی و ساخت میله‌های سوخت برای نیروگاه و تولید آب سنگین و غیره در کشور ما به صورت بومی تکمیل شده است نهادینه شدن و پایداری همین صنعت فی‌نفسه از نظر امنیتی و نظامی شرایط باز دارندگی ایجاد می کند کشوری که تکنولوژی غنی‌سازی و چند نیروگاه فعال داشته باشد دیگر نمی‌توان آن کشور را تهدید نظامی کرد شوخی کردن با یک کشور دارای صنعت هسته‌ای یعنی آلوده کردن یک منطقه‌ای وسیعی از دنیا و این یعنی بازدارندگی.

عباس‌زاده‌مشگینی تاکید کرد: برای فعالیت و پیشرفت اقتصادی و توسعه، بهروزی و سعادت یک ملت "ثبات و پایداری سیاسی و امنیتی" شرط نخست است و کشوری که فناوری هسته‌ای داشته باشد و آن را بومی کند، به خودی خود یکی از مهمترین مولفه‌های بازدارندگی و ثبات امنیتی را در اختیار دارد.

مفسر سیاسی و تحلیلگر امور استراتژیک عنوان کرد: کشوری مانند ژاپن که ده‌ها نیروگاه اتمی دارد، به خودی خود بازدارنده است و هیچ‌گاه مهاجمی نمی تواند به این آسانی چنین کشوری را تهدید نظامی کند چون تشعشعات و خطرات احتمالی آن دامن مهاجم را هم می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از همین رو پیشرفت هسته‌ای در ایران ثبات، امنیت و صلح پایدار را به دنبال دارد.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: زبان دیپلماسی، زبان بده و بستان است و باید دید که چه چیزی به حریف واگذار می‌شود و چه چیزی از آن به‌ دست می‌آید.

وی افزود: کشوری که مذاکره می کند تا یک چیزی را به دست بیاورد نباید در مقابل حریف خودش را محتاج به آن چیز نشان دهد نباید برگه ای که دست دشمن است آن قدر موثر جلوه کنید که حریف هم در دادن آن هی ناز کرده و قیمت را بالا ببرد ما می‌گوییم تحریم‌هایی که برگه آن دست حریف است ولو برای اقتصاد ما محدود کننده و مضر است لیکن ما می توانیم در شرایط تحریم هم کشور را اداره کنیم و اقتصاد خود را به پیش ببریم و تهدید را تبدیل به فرصت بکنیم آیا این موضع و مطالبه در داخل کشور قدرت چانه‌زنی و مانور مذاکره‌کنندگان محترممان را برای کسب امتیاز از حریف بالا نمی‌برد؟

عباس‌زاده‌مشگینی بیان کرد: شما اگر برگه های موجود در دست حریف را بزرگ نمایی کنید طبیعی است که طرف برایت گران حساب خواهد کرد متاسفانه برخی‌ها برای اینکه در رقابت داخلی از مردم خود امتیاز و رای بیشتری بگیرند قیمت برگه های دست حریف بین‌المللی را بالا می‌برند، بعضی از جریانات و رسانه‌ها و افراد در توصیف شخصیت‌ اعضاء تیم مذاکره کننده از جمله آقای ظریف هی مبالغه می کنند و با شخصیت هایی مثل مرحوم مصدق مقایسه می‌کنند خوب اعضای تیم مذاکره‌کننده از بچه‌های خوب ملت ایران و عزیز و محترم هستند و همه وظیفه داریم حمایت کنیم اما اصولا خود آقای ظریف هم باید واقف باشند که این پیام‌های تبریک و شوهای خیابانی و مبالغه در تعریف و تمجید از ایشان که صد البته محرک‌های سیاسی معطوف به انتخابات دارد سم خطرناکی در روند مذاکرات است و با این شیوه‌ها امتیاز گرفتن از حریف سخت می‌شود.

ارسال نظرات