کتاب جام‎بلیک، اثری شامل 55 روایت از 23 راوی درباره سردار معلم شهید شعبان فکوری، منتشر و روانه بازار نشر شد.
کد خبر: ۸۵۰۹۹۳۵
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴

 

 

 





 

خبرگزاری بسیج مازندران،  «جامبلیک» اصطلاحی مازندرانی به‌ معنای جام جهان‌نمای کوچک است و همچنین نام مجله‌ای است که سال‌های پیش از پیروزی انقلاب توسط سردار معلم شهید شعبان فکوری منتشر میشد؛ این شهید گرانقدر از اهالی شهرستان جویبار با سمت جانشینی گردان مسلمابنعقیل (ع) لشکر ویژه 25 کربلا، در تاریخ 12 تیر ماه 65 در منطقه مهران و در عملیات کربلای یک به شهادت رسید.

 

جامبلیک، امروز نام اثری است که شامل 55 روایت از 23 راوی درباره یک شخصیت گمنام است، کتابی که با روایات کوتاه اما جذاب و زیبای خود، خواننده را به تب‌ و تاب فعالیت‌های جسورانه و افکار فیلسوفانه قهرمان خودش، هم‌زاد می‌کند.

 

خاطراتی روان و پرپیچ و خم درباره انسانی ناشناخته که لابه‌لای ازدحام و شلوغی زمان، فراموش شده بود؛ حرف‌هایی مستند از پیر و جوان، زن و مرد، همکار و شاگرد، دوست و هم‌رزم، خانواده و هم‌محلی که در روایتی رفت‌ و برگشتی و سیال مانند رمانی جذاب، شیرین و پر تعلیق، جلوه‌گر شده و ذهن خواننده را سرشار از حظ لحظه‌های ناب کرده و شیرینی درک زندگی پر افت‌ و خیز یک قهرمان جسور، متفکر و خون‌سرد را در خاطر او ماندگار می‌کند؛ از این رو جام‌بلیک اثری ماندگار برای همه نسل‌ها و خواندنی برای سنین مختلف است.

 

اثر ارزشمند جامبلیک، جامی کوچک که آبشخور اتفاقات بزرگ است، رازهای نگفته یک انسان و جام جهاننمای کسی است که به قوام افراد و اجتماع میاندیشد.

 

شخصیتی که لابه‌لای این روایت‌ها تلاش می‌کند تا با روایتی متفاوت و ممتاز، دست به واکاوی و کشف خودش بزند؛ انسانی که 29 سال بعد از عزیمت از این دنیا، در روایتی پر از چراها و تردیدها، سعی در بازنمایی زوایای پنهان درون و بیرون خود دارد.

 

اثری که برخاسته از نهان یک انسان در حال رشد و برگرفته از جهان تودرتوی یک قهرمان است که نمیخواهد قهرمان باشد بلکه میخواهد قهرمان بسازد، قهرمانانی که آزاد باشند و بهجای اینکه در امواج اندیشههای حزبها، نهلهها و تبلیغات شناور شوند و ناخواسته به اینسو و آنسو بروند، با قوام فکری و استقلال فردی و اجتماعی خودشان سرنوشتشان را رقم بزنند.

 

جام‌بلیک کتابی درخور تحسین و با رویکردی متفاوت در حوزه خاطره ـ داستان جنگ و انقلاب است که به قلم و تدوین ابراهیم باقری‌حمیدآبادی و مسعود آب‌آذری در 276 صفحه نوشته و تنظیم شده و توسط انتشارات نوج در سه‌هزار نسخه به چاپ رسیده است.

 

این اثر سرشار از خطرهایی است که یک انسان، آنها را لمس و تجربه کرده است، تجربههایی که ناب و دستنخورده در اختیار مردم حال و آینده قرار میگیرد؛ تلاش فکری و فعالیتهای توانفرسا و خستگیناپذیر معلم شهید شعبان فکوری برای احیای انسانی مستقل، آزاد و محکم تحسینبرانگیز است.

 

لحظهها و تصویرهایی که در ذهن مخاطب حک میشود، تردیدها و اندیشههایی که خواننده را به مرز تردید، دودلی، تفکر و همراهی با شعبان فکوری پیش میبرد و جهانی پر از پرسش و تازگی برای او میآفریند.

 

باقری‌حمیدآبادی و آب‌آذری، این دو نویسنده مازندرانی، در این کتاب با اجرای طرحی ساده اما دقیق، تصویری زیبا، و متنی مستند، تحلیلی، خواندنی و پرکشش از زندگی متفکر و معلم شهید فکوری به مخاطبان و خوانندگان ارائه داده‌اند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها