کارشناس مسائل خاورمیانه دست رد پاکستان بر سینه عربستان در همراهی نظامی با این کشور در حمله به یمن را باعث تحمیل شکست بزرگ سیاسی برای سعودی‌ها و حاصل دیپلماسی موفق ایران پس از سفر ظریف به اسلام‌آباد خواند.
کد خبر: ۸۵۰۹۸۱۱
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره مخالفت مجلس پاکستان با حضور در جنگ نیابتی عربستان علیه یمن گفت: بعد از بحران یمن تلاش عربستان این بود که بتواند یک محور اسلامی - عربی علیه حوثی‌ها و انقلابیون یمنی تشکیل دهد که در آن علاوه بر کشورهای عربی، کشورهای اسلامی مانند ترکیه و پاکستان نیز حضور و شرکت داشته باشند.

*دولت نواز شریف در همراهی با سعودی‌ها تردید کرد

وی افزود: تلاش‌ها و دست و پا زدن سعودی‌ها علیه یمن و محور مقاومت منجر به این شد که نوعی تردید در دولت نواز شریف در پاکستان برای همکاری و همسویی با محور عربستان سعودی در بحران یمن به وجود آمد و در نهایت هم با صدور قطعنامه‌ای از سوی نمایندگان مجلس پاکستان، حضور نیروی نظامی پاکستان در جنگ یمن منتفی شد.

هانی‌زاده اظهار داشت: سفر محمدجواد ظریف به اسلام‌آباد و مذاکره با مقامات بلندپایه پاکستانی از جمله نواز شریف منجر به این شد که مجلس ملی پاکستان تصمیم بگیرد که اسلام‌آباد نیروهای نظامی خود را علیه یمن در کنار عربستان اعزام نکند که این امر پیروزی سیاسی در حوزه دیپلماسی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.

*عدم اجازه فرود هواپیمای پاکستانی ناشی از خشم سعودی‌هاست

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: دست رد پاکستان بر سینه عربستان سعودی باعث تحمیل شکست بزرگ سیاسی برای سعودی‌ها در بحران یمن محسوب می‌شود و به همین دلیل، فردای مصوبه مجلس پاکستان در عدم دخالت اسلام‌آباد در امور داخلی یمن، سعودی‌ها اجازه پرواز هواپیمای پاکستانی بر فراز آسمان عربستان را به این کشور ندادند که این امر ناشی از خشم عربستان نسبت به تصمیم پارلمان پاکستان است.

هانی‌زاده گفت: عربستان به دلیل پویایی و تحرک دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در حال از دست دادن هم‌پیمانان خود در بحران یمن و منطقه است.

وی افزود: عربستان تلاش کرد که نیروهای نظامی خود را طی روزهای گذشته وارد یمن کرده و خاک این کشور را اشغال کند، ولی به دلیل شکست در حوزه سیاسی و خروج هم‌پیمانان سعودی در محور ضد یمنی این حمله آغاز نشد که این موضوع هم شکست نظامی دیگری برای خاندان آل سعود محسوب می‌شود، لذا به نظر می‌رسد پایان بحران یمن را از هم اکنون بتوانیم متصور باشیم.

ارسال نظرات