تاریخ دخالت‌های آل‌سعود در یمن؛
اما این اولین باری نیست که عربستان سعودی به کشور همسایه خویش یمن تجاوز می کند، کشوری که همواره از آن به عنوان «حیات خلوت» یاد کرده است.
کد خبر: ۸۵۰۹۷۷۳
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، «سلمان بن عبد العزیز»، پادشاه عربستان سعودی شب ششم فروردین جاری دستور آغاز عملیات طوفان قاطعیت را علیه ملت و کشور یمن بطور عام و جنبش «انصار الله» بطور خاص صادر کرد تا به تبع آن 10 کشور دیگر از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز به این تجاوز ملحق شده و ائتلاف سعودی ضد یمن را تشکیل دهند، مصر و اردن و مغرب و پاکستان و سودان از جمله کشورهای شرکت کننده در ائتلاف سعودی ضد یمنی بودند.
اما این اولین باری نیست که عربستان سعودی به کشور همسایه خویش یمن تجاوز می کند، کشوری که همواره از آن به عنوان «حیات خلوت» یاد کرده است.

مهمترین تجاوزات رژیم سعودی علیه کشور یمن را می توان در موارد زیر ملاحظه کرد:

یک: تجاوز سال 1934 میلادی، توافقنامه طائف
توافقنامه طائف توافقنامه ای است که در سال 1934 میلادی بین دو کشور یمن و عربستان سعودی، پس از مذاکرات دو کشور که در می 1934 میلادی با میانجیگری شورای عالی اسلامی انجام شد، به امضا رسید.براساس توافقنامه طائف دو کشور به توافق رسیدند که به جنگ خود در دهه سی قرن بیستم پایان دهند و روابط مسالمت آمیزی با یگدیگر برقرار کنند.

همچنین براساس توافق صورت گرفته هر دو طرف اعلام کردند که استقلال و حق حاکمیت یکدیگر را به رسمیت شناختند و عربستان سعودی از بخش‌ هایی از خاک یمن که آن را تصرف کرده بود، عقب نشینی کرد و توجه ویژه ای به همکاری بین دو کشور در کشف و شناسایی عناصر مخالف نظام های حاکم بر دو کشور بذل کرد.

تاریخ دخالت های عربستان سعودی در یمن از «توافقنامه طائف» تا عملیات «طوفان قاطعیت»

جنگ بین عربستان سعودی و یمن که «ادریسی ها» بر آن حکومت داشتند، در این برهه از تاریخ دو کشور از سال 1924 میلادی آغاز شد و در سال 1934 میلادی به اوج خود رسید، در این سال عربستان سعودی مناطق عسير و نجران و جازان جنوبی را تصرف کرده بود.

در این جنگ منطقه «تهامه» میدان اصلی جنگ شمرده می شد و ادریسی ها به فرماندهی «عبد الله بن احمد»، وزیر وقت جنگ یمن موفق شدند، بر بندر «الحدیده» و دیگر بنادر تهامه و شهرهای آن تسلط پیدا کنند. این پیشروی ها عربستان سعودی را به امضای توافقنامه صلح با یمن وادار کرد.

دو: کودتای نظامی سال 1948 میلادی موسوم به «انقلاب قانون اساسی»
انقلاب قانون اساسی، کودتای نظامی بود که «الإمام عبد الله الوزير» علیه حکومت متوکلیان یمن در فوریه 1948 میلادی رهبری کرد و هدف از انقلاب خود را تدوین قانون اساسی برای یمن اعلام کرد.

تاریخ دخالت های عربستان سعودی در یمن از «توافقنامه طائف» تا عملیات «طوفان قاطعیت»
الإمام عبدالله الوزير

تاریخ دخالت های عربستان سعودی در یمن از «توافقنامه طائف» تا عملیات «طوفان قاطعیت»
الإمام يحيى حميد الدين

در این کودتا «الإمام يحيى حميد الدين» شيخ «علي بن ناصر القردعي» را در منطقة «حزيز» در جنوب «صنعا» پایتخت یمن به قتل رساند و خاندان «حمید الدین» را از قدرت برکنار کرد و «عبد الله الوزیر» به عنوان امامی که قانون اساسی او را برای کشور برگزیده باشد، قدرت را در یمن در دست گرفت، اما مدتی از انقلاب عبد الله الوزیر نگذشته بود که با قیام «احمد حمید الدین» مواجه شد.

احمد حمید الدین  پس از اتحاد با قبایل یمن علیه حکومت عبد الله الوزیر قیام کرد و پس براندازی حکومت الوزیر، انقلابیون را اعدام کرد. در میان عربستان سعودی بیکار ننشست و با حمایت از «امام احمد» که مورد حمایت قبایل «فنجح» بود، قدرت را به وی واگذار کرد.

سه: انقلاب 26 سپتامبر 1962 میلادی یا جنگ داخلی یمن
تاریخ دخالت های عربستان سعودی در یمن از «توافقنامه طائف» تا عملیات «طوفان قاطعیت»انقلاب 26 سپتامبر 1962 یمن در واقع انقلابی بود که مردم یمن علیه حکومت متوکلیان در شمال یمن انجام دادند،‌ اما با دخالت های عربستان سعودی به جنگ بین هواداران حکومت متوکلیان و هواداران تشکیل جمهوری عربی یمن تبدیل شد و 8 یعنی از سال 1962 تا 1970 میلادی طول کشید و سرانجام به سود گروه های جمهوری طلب به پایان رسید و به این ترتیب جمهوری عربی یمن تشکیل شد.

این جنگ داخلی به دنبال قیام سرلشکر «عبد الله السلال» علیه «امام محمد البدر حمید الدین» آغاز شد و با اعلام تشکیل جمهوری یمن پایان یافت. امام محمد البدر حمید الدین به عربستان سعودی فرار کرد و از آنجا اقداماتی را علیه دولت جمهوری یمن با حمایت سعودی ها آغاز کرد.
علاوه بر عربستان سعودی، حکومت جمال عبد الناصر در مصر نیز به حمایت از امام محمد البدر حمید الدین پرداخت، اما چون این حمایت ها راه به جایی نبردند، بنابراین این دو کشور به صورت مستقیم وارد جنگ با دولت یمن شدند که به شکست آنها منتهی شد.

تاریخ دخالت های عربستان سعودی در یمن از «توافقنامه طائف» تا عملیات «طوفان قاطعیت»
عبدالله السلال

چهار: جنگ «الوديعة» سال 1969 میلادی
جنگ الودیعه، جنگی است که بین عربستان سعودی و جمهوری دموکراتیک مردمی یمن، پس از درگیری نیروهای یمن جنوبی با نظامیان سعودی در منطقه مرزی الودیعه در نوامبر 1969 آغاز شد و با پیروزی ارتش عربستان سعودی و سیطره آنها بر منطقه الودیعه به پایان رسید.

در این جنگ لشکر سی نیروی پیاده نظام ارتش یمن و عناصر مسلح قبایل یمن با حملات نیروی هوایی و یگان توپخانه این کشور از مرزهای عربستان سعودی گذشته و وارد منطقه الودیعه شدند، بخشی از این نیروها نیز راه شهر «شروره» را پیش گرفتند، اما توسط نیروهای سعودی متوقف شدند.

تاریخ دخالت های عربستان سعودی در یمن از «توافقنامه طائف» تا عملیات «طوفان قاطعیت»
فیصل بن عبد العزیز

«فیصل بن عبد العزیز»، پادشاه وقت عربستان سعودی به محض اطلاع از حمله نیروهای یمن جنوبی به منطقه الودیعه دستور بیرون راندن این نیروها را داد تا به دنبال آن شاهزاده «سلطان بن عبد العزیز»، وزیر وقت جنگ عربستان سعودی با نیروی هوایی و زمینی به مقابله با آنها بشتابد و نیروهای یمن جنوبی را از مناطقی که تصرف کرده بودند، بیرون براند.

نیروهای عربستان سعودی با دادن 39 کشته و 26 اسیر و انهدام بخشی از تجهیزات نظامی و ساقط شدن یک فروند هواپیمای آنها در این جنگ پیروز شدند، در حالی که تلفات یمنی ها بسیار زیاد بود، به گونه ای که به جز کشته و زخمی شدن تعدادی زیادی از نیروهای یمنی، بسیاری از آنها نیز به اسارت گرفته شدند و بخش اعظم تجهیزات نظامی آنها منهدم شد.

پنج: جنگ جدایی طلبانه 1994 میلادی
جنگ جدایی طلبانه یمن در سال 1994 در این کشور درگرفت و به دنبال شکست جنبش جدایی طلبانه جنوب یمن، اولین برخورد مرزی بین نیروهای سعودی و یمنی پس از حمله نیروهای یمنی به منطقه مرزی «الخرخیر» در خاک عربستان سعودی رخ داد.

تاریخ دخالت های عربستان سعودی در یمن از «توافقنامه طائف» تا عملیات «طوفان قاطعیت»

در پی آن درگیری های نظامی بین نیروهای یمنی با نیروهای سعودی اطراف شهرک «البوقه» یمن رخ داد که منجر به میانجیگری سوریه سوریه بین دو طرف درگیر و عقب نشینی نیروهای یمنی و بازگشت اوضاع به شکل سابق شد.

در این مرحله یمن برای حل مشکلات مرزی خویش با عربستان سعودی خواستار میانجیگری طرف سوم و حکمیت آن شد، اما عربستان سعودی خواستار گفتگو و مذاکره مستقیم شد.

شش: جنگ «صعده» سال 2009 میلادی
نیروهای نظامی یمن به مقابله با جماعت حوثی پرداختند و در حالی که این رویارویی امری داخلی به شمار می آمد، عربستان سعودی به بهانه حمله حوثی ها به مناطق مرزی این کشور به عنوان طرف سوم وارد درگیری ها شد، در این درگیری ها یک افسر سعودی و چندین نظامی ارتش این کشور کشته شدند و درگیری های منقطع تا مدت ها بین دو طرف ادامه داشت.

تاریخ دخالت های عربستان سعودی در یمن از «توافقنامه طائف» تا عملیات «طوفان قاطعیت»

عربستان سعودی این دخالت خود را نه جنگ و دخالت در امور داخلی کشور دیگر که دفاع از حق حاکمیت خود و اراضیش بیان کرد و دولت یمن نیز که روابط نزدیک و گسترده به خصوص در حوزه امنیتی و نظامی با عربستان سعودی داشت، از این ادعای سعودی ها دفاع کرد.

منبع: مشرق
ارسال نظرات