خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی:‏

عربستان در رفتار نامناسب با زائران ایرانی تجدیدنظر کند

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دولت جمهوری اسلامی باید از حکومت عربستان ‏بخواهد هم افراد متجاوز را به مجازات سختی برساند و هم در مورد نحوه برخورد نامناسب خود با همه زائران ‏تجدیدنظر کند.‏
کد خبر: ۸۵۰۹۵۲۸
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز به قم سفر کرد تا با علما و مراجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کند.

وی پیرامون مباحث مختلفی از جمله تحولات یمن و فعالیت‌های اخیر گروه‌های تکفیری در منطقه با مراجع تقلید به گفت‌وگو پرداخت.

در حاشیه این دیدارها با حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در مورد موضوعاتی همچون مذاکرات لوزان، قضیه اخیر در عربستان و کارشکنی‌های این کشور و ... به گفت‌وگو نشستیم.

از نظر شما مذاکرات لوزان و بیانیه مطبوعاتی قرائت شده چه دستاوردهایی داشته و چه مباحثی را در بر می‌گیرد؟

ابتدا از تیم مذاکره‌کننده ایران که تلاش زیادی انجام دادند و زحمات فراوانی کشیدند تشکر می‌کنم.

آنچه جزو دستاوردهای این مذاکرات طولانی و سخت به شمار می‌رود شامل چندین مسئله است؛ نخست اینکه جهانیان دیدند ایران دارای عزمی راسخ برای حل موضوع از طریق دیپلماتیک است.

طرفداری ایران از منطق و استدلال صحیح جزو دستاوردهای مهم این مذاکرات بود و نشان داد که ایرانی‌ها حرفشان را می‌زنند و پای آن هم می‌ایستند؛ از دیگر دستاوردهای اینکه در داخل ایران هم همگان متحد و متفق هستند در این امر، آنچه را که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند و مسئولان دنبال می‌کنند با اتفاق نظر پیگیری کنند.

در اصل اینکه ما در مسئله دیپلماسی به دنبال حل موضوع هستیم در داخل کشور اتفاق نظر وجود دارد؛ نکته دیگر اینکه روشن شد که ملت ایران و رهبری معظم از خطوط قرمز عدول نکرده و بر روی اصول خود پافشاری می‌کنند، اعترافات سران آمریکا هم نشان می‌دهد که به این حقیقت رسیده‌اند و مسئله هسته‌ای جزو میثاق‌های ملی ماست و هیچ کس از آن عقب‌نشینی نمی‌کند.

نکته چهارمی که روشن شد اینکه آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند زیرا یک بار دیگر ما پا پیش گذاشتیم تا با منطق و استدلال مسئله را حل کنیم ولی هر دفته که توافقنامه و بیانیه‌ای به صورت مشترک مورد بحث قرار گرفته، بلافاصله طرف مقابل مباحثی را مطرح می‌کند که با آنچه در جلسات گفته شده مغایر است بنابراین معتقدیم آمریکایی‌ها یک بار دیگر غیر قابل اعتماد بودن خود را نشان دادند و همگان دریافتند که آنها در حال خدعه و کارشکنی‌ هستند و به بهانه‌های مختلف به دنبال فرسایش در مذاکرات هستند.

تیم مذاکره‌کننده در مدتی که باقی مانده باید دقت کند، آرمان‌ها و اصول و خطوط قرمز را کاملا حفظ کنند زیرا هر توافقی باید بر اساس اصول و مبانی انقلاب باشد وگرنه ملت ایران مسیری را که برگزیده با استقامت ادامه خواهد داد و این امر نیازمند صبر و مقاومت است.

ملت‌هایی که به قله‌های رفیع دست یافته‌اند بیشترین استقامت را داشته‌اند و اگر قرار باشد به مراحل نهایی و پیروزی جهانی دست یابیم، نیازمند پایداری بیشتر خواهیم بود؛ اگر قرار است ملت ایران سرآمد دیگر جوامع باشد باید همین مسیر را در پیش بگیرد؛ مسیر ما روشن است و اگر مذاکرات جواب داد پیروزی دیگری به دست آورده‌ایم وگرنه دنیا بار دیگر در می‌یابد آمریکایی‌ها به وعده‌های خود پایبند نیستند.

در مورد تجاوز اخیر مأموران فرودگاه جده به دو زائر ایرانی مباحث مختلفی مطرح شده؛ نظر شما در این ارتباط چیست؟

این حرکت پلیس عربستان به هر شکلی که بوده اقدام محکوم و قبیحی است؛ هرگونه حرکتی در این زمینه بسیار زشت است و در سفری که سر تا پا معنویت است و همه مراحل باید همراه با پاکی و صداقت باشد، چنین اقداماتی بسیار تأسف‌آور است.

البته مدت‌هاست که پلیس عربستان نسبت به زائران ایرانی برخوردهای نامناسبی دارند و این امر در شأن کشوری که تولیت حرمین شریفین را بر عهده دارد نیست؛ حرمین مراکز متعلق به همه مسلمانان هستند و همگان حق دارند برای انجام مناسک واجب و مستحب آن، به این مناطق سفر کنند و حکومت عربستان هم مسئول تامین امنیت اجتماعی، اخلاقی و سیاسی برای آنهاست.

دولت ایران باید موضع‌گیری محکم داشته باشد، وزارت خارجه هم مواضع محکمی را اتخاذ کند و طوری رفتار کند که پلیس عربستان نه در این مورد، بلکه در نوع برخورد خود با زوار ایرانی تجدید نظر کند و ایرانیان با عزت و احترام کامل مناسک خود را انجام دهند.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی یک فوریتی برای لغو سفر عمره ارائه کرده‌اند؛ نظر شما در این زمینه چیست؟

نمایندگان مجلس همواره در مسائل اساسی مواضع خوبی داشته‌اند و اینجا هم همینگونه است؛ دولت باید به خواسته‌های نمایندگان مردم توجه کند و با اتخاذ مواضع روشن، از دولت عربستان بخواهد هم افراد متجاوز را به مجازات سختی برساند و هم در مورد نحوه برخورد با همه زائران تجدید نظر کند.

اینگونه رفتارها به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و نباید زوار ایرانی که برای زیارت خانه خدا عازم عربستان شده‌اند، رفتاری را از پلیس این کشور ببینند که دور از شأن کشوری لائیک است چه برسد به حکومتی که خود را خادم الحرمین می‌داند.

رهبر معظم انقلاب امسال را به عنوان «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامیده‌اند، برخی در حال حاضر انتقاداتی به بیانیه لوزان دارند، نظر شما در مورد نحوه برخورد با انتقادات و استفاده از آنها چیست؟

طی این چند روز که شاهد اظهارنظرها بودیم، دیدیم بیشتر آنها جنبه نقد داشته و آسیب‌شناسی موضوع را انجام داده‌اند که جای تقدیر دارد و دولت هم باید استقبال کند.

اینگونه نقدها آثار و فواید فراوانی دارند زیرا موجب روشن شدن اذهان مردم و حقوق‌دانان می‌شود تا در تعاملات بعدی نقاط ضعف را جبران کنند و هم در جبهه مقابل به این نتیجه می‌رسند که عده‌ای در ایران دارای حرف و نظر هستند و می‌خواهند دقت‌های بیشتری در جزئیات تفاهم یا توافق صورت بگیرد.

همه خط قرمزها باید حفظ شوند و از انتقادات هم نباید نگران بود زیرا اینگونه مباحث نقدی هستند که موجب اصلاح خواهند شد.



گفت‌وگو: علیرضا وفافر



ارسال نظرات