نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اگر طرف غربی نسبت به تعهدات خود پایبند باشد، تفاهم لوزان یک پیروزی ارزشمند است.
کد خبر: ۸۵۰۹۱۸۷
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج،حسین نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، درباره بیانیه لوزان سوئیس و حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، گفت: وظیفه همگان است که از تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران حمایت کنند. همه کسانی که به نوعی در جایگاهی هستند که می‌توانند با حمایت خود در روند توافق نهایی موثر باشند، باید صادقانه و همراه با همدلی و همزبانی این حمایت مهم را انجام دهند.

وی افزود: با ارزیابی بیانیه مطبوعاتی که در لوزان قرائت شد، متوجه شدیم که این بیانیه از جهاتی دارای نکات مثبتی بوده و هم از جانب وجود برخی تعهدات، هشداردهنده است که باید تیم مذاکره‌کننده در نگارش متن توافق نهایی بسیار به آنها دقت کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر نکات مثبت این بیانیه محقق شود باید به معنای واقعی کلمه آن را یک پیروزی ارزشمند دانست، اما باید صبر کنیم و ببینیم طرف غربی تا چه اندازه  بر حرف‌ها و تعهدات خود پایبند است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره مشروط بودن نکات مثبت بیانیه سوئیس، تصریح کرد: به دلیل آنکه بحث برداشتن تحریم‌ها و ادامه تحقیقات علمی مشروط است، باید منتظر باشیم تا در زمات عملیاتی شدن توافق، طرف غربی تا چه اندازه به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: خروج ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل و بحث تحقیق و توسعه دو بخش سرنوشت‌ساز توافقات هسته‌ای است‌. تیم مذاکره‌کننده باید با پافشاری بر این دو مسئله و التزام اجرایی از طرف غربی‌ها از این حق ملت ایران به خوبی دفاع کند.

نجابت تاکید کرد: منهای جزئیات بیانیه که زیاد هم مهم نیست، یک نکته بسیار خطرناک وجود دارد که می‌تواند تمام تفاهمات و نکات مثبت آن را تحت تاثیر قرار دهد و آن بحث پروتکل الحاقی است که باید بسیار هوشمندانه آن را در توافق نهایی به صورت شفاف بیان کنند.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: در پروتکل الحاقی بندی وجود دارد که بیان می‌کند هر اتهام هسته‌ای که به اعضای آژانس بین‌المللی اتمی زده شود، باید رسیدگی شود، اما کشور مورد اتهام می‌تواند به اتهام وارد شده اعتراض کند، اما متاسفانه در پروتکل الحاقی تعریفی از گروه حقوقی، شورای حل اختلاف یا محکمه‌ای بی‌طرف نشده که می‌تواند در آینده برای ایران مشکل‌سازی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر احیانا پروتکل الحاقی پذیرفته شود ما باید ساز و کار را دقیقا مشخص کنیم و این هشدار جدی است که اگر ساختار کار مشخص نباشد، قطعا ما ضرر خواهیم کرد.

ارسال نظرات