کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با بسیج مطرح کرد:
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در زمینه اقتصاد مقاومتی باید توانایی و حوزه اختیارات هر ارگان تعیین شود تصریح کرد: در این صورت است که می توان تعیین کرد که کم کاری از کدام ناحیه بوده است.
کد خبر: ۸۵۰۹۱۰۸
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹

قاسم انصاری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با بسیج با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک استراتژی بلند مدت است گفت: برای تحقق این استراتژی بلند مدت باید سازوکارهایی فراهم و اقداماتی انجام شود، این پروسه ممکن است سالها طول بکشد، بنابراین طبیعتا اقتصاد مقاومتی محقق نشده است ولی لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی قطعی است زیرا ما در منطقه ای قرار داریم که برای تأمین هزینه های کشور راهی به جز اقتصاد مقاومتی نداریم ولی متاسفانه هنوز در این زمینه اقدامات موثری صورت نگرفته است البته برای اقدام هنوز دیر نشده زیرا اقتصاد مقاومتی یک تفکر بلندمدت است ولی باید مجلس، دولت و مسوولین به خصوص نهادهای مستقل و شبه دولتی وارد صحنه شوند تا این طرح را اجرایی نمایند.

وی با بیان اینکه در زمینه اقتصاد مقاومتی باید توانایی و حوزه اختیارات هر ارگان تعیین شود تصریح کرد: در این صورت است که می توان تعیین کرد که کم کاری از کدام ناحیه بوده است.

انصاری افزود: تبلیغات نیز در این زمینه بسیار ناچیز است در حالیکه باید به واسطه تبلیغات، فرهنگ مصرف مردم را اصلاح کرد ولی رادیو و تلویزیون در این زمینه هنوز وارد صحنه نشده و شاید هم خوراکی به آنان داده نشده است، همچنیبن تولید کننده های داخلی که محصولات اساسی مردم را تولید می کنند باید تقویت شوند ولی در این قسمت هم کار خاصی صورت نگرفته است. جمع بندی بنده این است که این حرکت بسیار مفید است ولی اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مجلس از طریق وضع قوانین تجاری و تولیدی می تواند به تولید کمک کند خاطرنشان کرد: بانک ها که زیر نظر دولت کار می کنند می توانند کمک زیادی به این موضوع کنند به این صورت که وام هایی به تولید داده شود ولی متاسفانه بودجه ای که برای فعالسازی تولید داده می شود در بخش بازرگانی استفاده می شود، کنترل در این زمینه ها باید از مراکز قدرتی بالا صورت گیرد ولی کسانی که این کارها را انجام می دهند خودشان دارای قدرت هستند.

وی درمورد پرداخت وام به بخش های زودبازده و صنایع کوچک اذعان کرد: این کار در دولت های قبل انجام شد ولی خیلی نتیجه بخش نبود زیرا اولا میزان وام به اندازه ای نبود که تولید ایجاد کند ثانیا برخی از مردم از فرصت استفاده کرده و به جای اینکه بخش تولید زودبازده و بنگاه های تولیدی کوچک را فعال کنند، وام را در مسیرهای دیگر هزینه نمودند. در حقیقت این کار بسیار عظیم است ولی باید در این زمینه فرهنگ سازی لازم صورت گیرد .

انصاری بیان کرد: توزیع صحیح مالیات یک سازوکار مهم برای توزیع وام و اختصاص آن به مراکز واقعی تولید و جلوگیری از انحراف آن به سمت ساختمان سازی است، در اصل در همه دنیا از کسانی که درآمد دارند مالیات گرفته و در بخش عام المنفعه و تولید هزینه می شود ولی تصور من این است که در کشور تنها جایی که خیلی دقیق مالیات آن اخذ می شود بخش کارمندی و نیروی انسانی است این در حالیست که  کارهای پردرآمد و نهادهای قدرتمند قصد ندارند بخشی از درآمد خود را به مالیات اختصاص دهند ولی باید با تدابیر مناسب حتما از این گروه مالیات اخذ و این مالیات ها هم غیر از بخش عمران صرف تولید و زیربناها شود تا اقتصاد بچرخد و کم کم از میزان واردات کم و به مصرف داخل که یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی است دست یابیم.

 

ارسال نظرات