معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به سفر رئیس‌جمهور ترکیه به کشورمان از شکل گرفتن همکاری‌های سه جانبه ایرانی ـ ترکی ـ عربی خبر داد و آن را تامین کننده منافع مسلمانان منطقه بویژه امنیت و ثبات یمن دانست.
کد خبر: ۸۵۰۹۰۹۳
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به کشورمان از شکل گرفتن همکاری‌های سه جانبه ایرانی ـ ترکی ـ عربی خبر داد و آن را تامین کننده منافع مسلمانان منطقه بویژه امنیت و ثبات یمن دانست.

وی در صحفه شخصی خود نوشت: به دنبال سفر روز گذشته ولیعهد عربستان به ترکیه و مذاکرات به عمل آمده، در دیدار روسای جمهور ایران و ترکیه امنیت منطقه و موضوع یمن شکل ویژه‌ای داشت.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این دیدار طرفین بر آتش بس و توقف سریع حملات و جنگ، مذاکرات یمنی-یمنی و آغاز گفتگوها در کشور ثالث بیطرف توافق کردند به سفر اردوغان به تهران اشاره کرده و می‌نویسد: نقش تعیین کننده ایران درثبات و امنیت منطقه و کارکرد دیپلماتیک و نفوذ کشورمان در موضوعات منطقه‌ای مورد تاکید طرف ترک بود. به نظرمی رسد از این گفتگوها، همکاری‌های سه جانبه ایرانی-ترکی-عربی شکل گرفته و تامین کننده منافع مسلمانان منطقه بویژه امنیت و ثبات یمن باشد.

همچنین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان روز سه شنبه در دیدار با رجب طیب اردوغان با تأکید بر اینکه ایجاد ثبات و مقابله با ناامنی در منطقه نیازمند همکاری همه کشورهای منطقه است، گفت: ایران و ترکیه باید تلاش‌های خود را در جهت استقرار صلح و امنیت در منطقه مضاعف کنند.

وی در دومین جلسه شورای راهبردی همکاریهای تهران – آنکارا با اشاره به مذاکرات خود با رجب طیب اردوغان رییس‌ جمهوری ترکیه و اشتراک نظر دو کشور در خصوص بسیاری از مسایل منطقه ای افزود: تهران و آنکارا معتقدند باید جنگ و حملات نظامی در یمن متوقف شود و زمینه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن فراهم گردد.

رییس جمهور تصریح کرد: راه‌ حل صلح‌آمیز برای مسأله یمن مذاکره یمنی – یمنی است و باید همه گروه‌های حاضر در این کشور در پای میز مذاکره در کشوری بی‌طرف گردهم آیند تا دولتی فراگیر متشکل از همه احزاب و طوایف ایجاد شود.

در این دیدار رئیس جمهور ترکیه نیز با اشاره به مسایل منطقه خاورمیانه از جمله یمن اظهار کرد: کشورهای منطقه باید خود مشکلات منطقه را حل کنند.اردوغان همچنین بر آتش بس همزمان برای ارایه کمک به مردم یمن تأکید کرد و خواستار تشکیل اجلاسی با حضور همه یمنی‌ها برای حل معضل این کشور شد تا دولتی ملی و فراگیر تشکیل شود.

ارسال نظرات