فردا؛ برگزاری مراسم بزرگداشت «شهید سید مرتضی آوینی»

به مناسبت بیست و دومین سالگرد شهادت «سید مرتضی آوینی» مراسم بزرگداشت شهید در روز پنجشنبه بیستم فروردین ماه ۱۳۹۴ برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۵۰۹۰۹۰
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، به مناسبت بیست و دومین سالگرد شهادت «سید مرتضی آوینی» مراسمی در روز پنجشنبه بیستم فروردین ماه 1394 برگزار می‌شود.

این مراسم ساعت 17، در مسجد امام صادق علیه‌السلام واقع در میدان فلسطین، توسط مؤسسه فرهنگی روایت فتح برگزار خواهد شد.

شهید سید مرتضی آوینی در شهریور سال 1326 در شهرری متولد شد تحصیلات ابتدایی و متوسطهٔ خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و سپس به عنوان دانشجوی معماری وارد دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد او از کودکی با هنر انس داشت؛ شعر می‌سرود داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌کرد تحصیلات دانشگاهی‌اش را نیز در رشته‌ای به انجام رساند که به طبع هنری او سازگار بود ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به اقتضای ضرورت‌های انقلاب به فیلم‌سازی پرداخت. شهید آوینی فیلم‌سازی را در اوایل پیروزی انقلاب با ساختن چند مجموعه آغاز کرد. اواخر سال 1370 «موسسه‌ فرهنگی روایت فتح» به فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد تا به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره‌ دفاع مقدس بپردازد و تهیه‌ مجموعه‌ روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه‌‌ رها شده بود ادامه دهد. شهید آوینی و گروه فیلم‌برداران روایت فتح سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کمتر از یک سال کار تهیه‌ شش برنامه از مجموعهٔ ده قسمتی «شهری در آسمان» را به پایان رساندند ومقدمات تهیهٔ مجموعه‌های دیگری را دربارهٔ آبادان، سوسنگرد، هویزه و فکه تدارک دیدند. شهری در آسمان که به واقعهٔ محاصره، سقوط و باز پس‌گیری خرمشهر می‌پرداخت در ماه‌های آخر حیات زمینی شهید آوینی از تلویزیون پخش شد، اما برنامهٔ وی برای تکمیل این مجموعه و ساختن مجموعه‌های دیگر با شهادتش در روز جمعه بیسم فروردین 1372 در قتلگاه فکه ناتمام ماند.

شهید آوینی فعالیت‌های مطبوعاتی خود را در اواخر سال 1362، هم زمان با مشارکت در جبهه‌ها و تهیه‌ فیلم‌های مستند درباره‌ جنگ، با نگارش مقالاتی آغاز کرد. او در سال 1367 یک ترم در مجتمع دانشگاهی هنر تدریس کرد، ولی چون مفاد مورد نظرش برای تدریس با طرح دانشگاه هم‌خوانی نداشت، از ادامه‌ تدریس صرف‌نظر کرد. مجموعه‌ مباحثی که برای تدریس فراهم شده بود، با بسط و شرح و تفسیر بیشتر در مقاله‌ای بلند به نام «تاملاتی در ماهیت سینما» که در فصلنامه‌ «فارابی» به چاپ رسید و بعد در مقالاتی با عناوین «جذابی در سینما»، «آینه‌ جادو»، «قاب تصویر و زبان سینما» و... در ماهنامه‌ هنری «سوره» منتشر شد، تفصیل پیدا کرد. مجموعه‌ این مقالات در کتاب «آینهٔ جادو» که جلد اول از مجموعه‌ مقالات و نقدهای سینمایی اوست، جمع‌آوری و به چاپ سپرده شد. سال‌های 1368 تا 1372 دوران اوج فعالیت مطبوعاتی شهید آوینی است. او در کنار تالیف مقالات تئوریک درباره ماهیت سینما و نقد سینمای ایران و جهان، مقالات متعددی در مورد حقیقت هنر، هنر و عرفان، هنر جدید اعم از رمان، نقاشی، گرافیک و تئا‌تر، هنر دینی و سنتی، هنر انقلاب و... تالیف کرد که در ماهنامه‌ «سوره» به چاپ رسید.

ارسال نظرات