یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که تاکنون ۱+۵ خیلی تلاش کرده است تا نشان دهد یک تجمع واحدی است اما این مذاکرات نشان داد آنها یک گروه یک‌دست نیستند بلکه دارای اختلاف نظر و دیدگاه‌های متناقض هستند.
کد خبر: ۸۵۰۹۰۶۴
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸

حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به بیانیه قرائت شده در رابطه با مسائل هسته‌ای در لوزان سوییس گفت: بیانیه لوزان از نظر من بیانیه مثبتی بود. اگرچه ایراداتی را نیز می‌توان به این بیانیه وارد کرد. در مجموع به نظر می‌رسد این بیانیه می‌تواند در برگیرنده اهداف نظام باشد.

وی افزود: مواردی که از سوی طرف غربی در رابطه با انرژی هسته‌ای قابل پذیرش نبود، در این بیانیه مورد پذیرش قرار گرفته است. از نکات مثبت دیگر این بیانیه این بود که حق پذیرش مسائل هسته‌ای و شناسایی حقوق ایران دراین‌باره در متن این توافق وجود دارد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی نکته دیگر این توافق را آشکار کردن اختلاف بین طرف غربی دانست و افزود: تا کنون 1+5 تلاش  زیادی کرده است تا نشان دهد یک تجمع واحدی است اما این مذاکرات نشان داد آنها یک گروه یک‌دست نیستند بلکه دارای اختلاف نظر و دیدگاه‌های متناقض هستند.

لاسجردی در ادامه تصریح کرد: نکته سوم، منطق جمهوری اسلامی در بهره‌گیری از دیپلماسی برای حل یک‌سری از مسائل مهم بین المللی مثل بحث هسته‌ای است. منطق جمهوری اسلامی ایران برای حل عادلانه موضوع هسته‌ای نشان داد که ایران در رابطه با این موضوع، صرفاً نگاه صلح‌آمیز دارد و تلاش کرده است روی این نگاه تأکید مجدد داشته باشد.

وی با بیان اینکه در رابطه با میزان و بخش‌هایی از تحریم‌ها که با توافق برداشته می‌شود و تحریم‌هایی که به موضوع هسته‌ای ارتباط ندارد، تیم هسته‌ای باید روشنگری کند، اظهار داشت: در حال حاضر افکار عمومی فکر می‌کند همزمان با توافق، تمامی تحریم‌ها علیه ایران برداشته می‌شود که به‌نظرم این موضوع نیاز به شفاف‌سازی دارد.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: ما باید به حقوق هسته‌ای به‌عنوان یک پرونده ملی نگاه کنیم، هر بخشی از این بیانیه که دارای اشکال است، نه اشکال به تیم هسته‌ای و جناح سیاسی حاکم بلکه یک اشکال فنی است و اگر پیروزی حاصل شد، این پیروزی برای کل نظام جمهوری اسلامی است.

 
ارسال نظرات