مکس آبرامز:

آمریکا باید‌ نگران حملات داعش و القاعده باشد نه ایران

تحلیلگر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا (CFR) معتقد است که فعلا قضاوت درباره خوب یا بد بودن این توافق هسته ای خیلی زود است چون هرگونه قضاوت نیازمند نحوه پایبندی طرفین به تعهداتی است که به یکدیگر داده‌اند.
کد خبر: ۸۵۰۹۰۴۶
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، مکس آبرامز استاد دانشگاه نورث ایسترن  با اشاره به اینکه فعلا قضاوت درباره خوب یا بد بودن این توافق هسته ای خیلی زود است چون هرگونه قضاوت نیازمند نحوه پایبندی طرفین به تعهداتی است که به یکدیگر داده اند گفت: نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم بین المللی بی بدیل است و این نقش موهبتی برای آمریکا است.

تحلیلگر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا(CFR) در پاسخ به این سوال که «چرا برنامه هسته ای ایران باید اینقدر برای ایالات متحده و اروپا مهم و نگران کننده باشد در حالی که رژیم اسرائیل بعنوان هم پیمان بزرگ غرب تنها دارنده زرادخانه های اتمی در منطقه بدون نظارت آژانس بین المللی انژی اتمی است؟» گفت: «در موضوع این‌که چه کشورهایی اجازه دارند  تسلیحات هسته‌ای خود را در جهان گسترش دهند، چندگانگی وجود دارد. اعضای فعلی کلوپ هسته ای (کشورهای دارای جنگ‌افزار هسته‌ای شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه،‌روسیه و چین) تنها بخشی از این کلوپ خواص  هسته ای محسوب می‌شوند.اعضای بعدی، کشورهایی‌اند که در قاعده‌ای کلی، کشورهای ناخواسته هستند. اسرائیل یکی از اعضای این گروه است در حالی که ایران نیست.»

وی سپس به نقش جمهوری اسلامی ایران در بحث مبارزه با تروریسم و کمک ایران به عراقی ها و سوری ها برای مبارزه با داعش و سایر گروههای تروریستی اشاره کرد و گفت :« اقدام ایران پیش از این برای آمریکا در مبارزه با داعش، حیاتی بوده است. بخش عظیمی از تکریت با پشتیبانی شبه نظامیان شیعه آزاد شد. برخی از آن شبه نظامیان شیعه از قرار معلوم، تحت پشتیبانی ایران بودند.نظریه پردازان آمریکایی عموما چیزی جز بی‌حرمتی علیه این شیعیان ندارند. اما در موضوع مقابله با تروریسم، این نیروهای شیعه تا کنون عملکرد خوبی داشتند. امیدورام این همکاری ادامه داشته و به درهم کوبیدن داعش منجر شود.در مبارزه علیه افراطیون سنی، آمریکا و ایران به طور طبیعی متحد یکدیگر هستند. امیدوارم آمریکا نه فقط در عراق بلکه در سوریه هم علیه داعش با ایران متحد شود.»

استاد دانشگاه نورث ایسترن آمریکا در ادامه به بیانیه اخیر لوزان بر سر چارچوب های توافق هسته ای میان ایران و 1+5 اشاره کرد و در مورد اینکه این توافق به نفع چه کشور یا کشورهایی بوده است، گفت:« الان خیلی زود است که درباره خوب یا بد بودن تفاهم لوزان صحبت کنیم. صحبت درباره خوب یا بد بودن تفاهم لوزان کاملا به اجرایی شدن و نوع عکس‌العمل دیگر کشورهای جهان بستگی دارد.»

تحلیلگر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا اوباما پس از اعلام بیانیه مشترک، اظهارات همیشگی خود را درباره تهدید آمیز بودن فناوری صلح آمیز هسته ای ایران تکرار کرد؟ افزود: «تهدیدات بسیاری در جهان وجود دارد. نیرنگ این‌جاست که این تهدیدات با اوردن دلیل رده بندی شوند. جهانی از دید آمریکا کامل است که در آن هیچ کشوری غیر از خودش سلاح هسته‌ای نداشته باشد. اما این دید خیلی غیرواقعی است.
مکس آبرامز گفت که گرچه به برخی آمریکایی‌ها  اطلاعات غلطی داده می‌شود که روزی ایران به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت اما این امر هم باید تاکید شود که ایران منطقی عمل می‌کند و بر خلاف تروریست‌های امروز جهان به راحتی می‌توان با ایران گفت‌و گو کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ادعای آمریکا مبنی براینکه ایران تهدیدی برای منافع این کشور می باشد درست است یا خیر؟ گفت:  من بیشتر نگران تهدید سنی‌های افراطی در قالب داعش و یا القاعده علیه خود آمریکا هستم. اقدام به یک عملیات مشترک میان این گروه‌ها هم من را متعجب نخواهد کرد. در مقابل، آمریکا‌یی‌ها نباید هیچ نگرانی درباره استفاده ایران از سلاح هسته‌ای علیه خود داشته باشند.

ارسال نظرات