فعالیت های بسیج در حوزه اقتصاد مقاومتی

کد خبر: ۸۵۰۹۰۴۳
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱

غلامرضا کرد زنگنه در گفتگو با خبرگزاری بسیج گفت :مالیات ها دو نقش اصلی دارند یکی درآمد زایی برای دولت ها است . مالیات ها منبع مهمی از درآمد بودجه ای دولت ها هستند و یکی از ابزار سیاست های مالی دولت ها در مواقعی که هر نوع مسائل اقتصادی از جمله رکود تورم بیکاری و اشتغال و غیره باشد و دولت ها بخواهند مصرف کالایی را محدود کنند از این ابزار استفاده میکنند.برای کنترل کالاهای مضر نیز از این ابزار میتوان استفاده کرد.زیرا مالیات هم ابزار تشویق و هم تنبیه است  و دولت میتواند در جاهایی نیز بعد تشویقی مالیات استفاده کند و دولت از این نقشها میتواند بخوبی در اقتصاد مقاومتی بهره ببرد.

وی تصریح کرد ما باید به سمت اقتصاد بدون نفت برویم و نباید به قولی از سرمایه بخوریم بلکه باید هزینه های خود را از محل مالیات ها تامین کنیم و دولت را به سمت عمران و آبادی ببریم و زیر ساختها را با استفاده از پول نفت بسازیم.

این کارشناس اقتصادی گفت :از نظر اقتصاد مقاومتی بهترین راه این است که به سمتی حرکت نماییم که هزینه های جاری دولت از محل مالیات ها تامین شود در این شرایط میتوانیم نفت را به عنوان سرمایه گذاری تلقی کرده  اقتصاد خود را واکسینه کنیم.

در حال حاضر اقتصاد آسیب پذیر است  و بازی های نفتی به دلیل اتکا ی بودجه به نفت شدیدن بر این بخش تاثیر گذار است و یکی از راه های جلوگیری از این موضوع رفتن به سمت مالیات است.

وی تصریح کرد :باید به گونه ای از این مالیات استفاده کنیم که به عنوان یک ابزار مالی در دست ما قرار بگیرد و بتوانیم حداقل از آن برای رفع معضل بیکاری جوانان بهره ببریم .زیرا هر اقتصادی برای اینکه به استقلال کامل برسد باید به سمت رفع بیکاری برود و از ابزار مالیات میتوان در این راستا استفاده کرد.برای مثال به کسانی که ایجاد اشتغال میکنند امتیاز معافیت از بخشی از مالیات داده شود.

وی با اشاره به موضوع ارز گفت :باید کاری کنیم که وابستگی ما به ارزکم شود و کارخانه هایی که فعالند از ماشین آلات  داخلی استفاده کنند و ازتسهیلات مالیاتی استفاده شودتا به جای خارج کردن ارز، دست روی زانوی خود بگذاریم و از امکانات داخلی استفاده کنیم .

این کارشناس اقتصادی با اشاره به فعالیت های مثبت بسیج در حوزه اقتصاد مقاومتی و ایجاد بنگاههای زود بازده گفت :هر کشوری بخواهد به سمت اقتصاد واکسینه یا همان اقتصاد مقاومتی برود  بایداز بنگاههای زود بازده بهره ببرد اما این کار باید با نظارت و دقت انجام شود.متاسفانه تجربه ای که در گذشته صورت گرفت به دلیل ضعیف بودن ابزار نظارتی منجر به هدایت سرمایه به جهت های غیر مرتبط شد و ایجاد اشتغال زود بازده به ایجاد واسطه گری زود بازده انجامید.

وی در پایان تصریح کرد :بسیج در این موضوع موفق بوده است و اگر دولت از این طرحها حمایت کند خوب است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار