معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه با حضور در جمع خبرنگاران جزییات اقدامات وزارت امور خارجه در پیگیری ماجرای تعدی به 2 نوجوان ایرانی در فرودگاه جده را بیان کرد.
کد خبر: ۸۵۰۸۸۷۱
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج ‌،محمدحسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه امروز سه شنبه پس از جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره جزئیات ماجرای تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده گفت: چند ساعت پس از وقوع سرکنسولی جمهوری اسلامی ایران در عربستان اطلاع می‌دهد که هنگام خروج یکی از کاروان‌های زیارتی و هنگام بازرسی 2 نوجوان ایرانی پلیس فرودگاه با به صدا درآوردن آژیر دستگاه بازرسی از این 2 می‌خواهد به جای دیگری منتقل شوند.

وی خاطر نشان کرد: با تاخیری که در بازگشت این دو نوجوان صورت می‌گیرد اعضای کاروان متوجه می‌شوند که تعرض  جنسی به آنها صورت گرفته و یا در حال انجام است و طبعاً اولین جایی که در جریان قرار می‌گیرد مسئول کنسولی ما در سرکنسول‌گری وزارت امور خارجه در جده بوده است به طوری که وی در لحظه وارد صحنه شده و همه اقداماتی را که برای تشکیل پرونده لازم بوده انجام می‌دهد.

قشقاوی به تحقیق میدانی و در جریان قرار دادن پلیس فرودگاه جده نسبت به این موضوع توسط سرکنسولی کشورمان اشاره کرد و گفت: پس از این که پلیس فرودگاه از ماجرا مطلع می‌شود پلیس امنیت فرودگاه جده همه نیروهای فرودگاه را احضار کرده و پس از به صف کردن آنها از قربانیان می‌پرسد که چه کسانی مرتکب تجاوز شده‌اند لذا همکاری فرودگاه جده از همان آغاز صورت گرفت.

وی با یادآوری این که با پیگیری مسئول کاروان و سازمان حج و زیارت ماموران متخلف بازداشت شده و سرکنسولی ایران نیز اعتراض می‌کند اظهار داشت: چون در ایام تعطیلات بود چگینی مدیر کل کنسولی وزارت امور خارجه روز بعد کاردار عربستان را احضار کرده و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به وی ابلاغ می‌کند و خواهان اشد مجازات برای متخلفان می‌‌شود .

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه از مدعی شدن خود عربستان سعودی از نظر اخلاقی و شرعی نسبت به این موضوع خبر داد و گفت: از آنجا که 2 مامور در حین انجام وظیفه مرتکب این جرم شده‌اند دولت عربستان نیز خود مدعی است که البته برای ما نیز چنین است و ما خواهان اشد مجازات شرعی و قانونی برای افراد خاطی شده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که چه ایرادی به پیگیری وزارت امور خارجه در این ماجرا وارد است بیان داشت: ما یادداشت اعتراضی نیز به دولت عربستان داده‌ایم اما درباره این که چرا اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است می‌توان گفت که ما نیز معذوریت اخلاقی داشته و شاید قربانیان و خانواده‌هایشان نیز نخواسته‌‌اند در این باره اطلاع‌رسانی شود.

قشقاوی در بخش دیگری از اظهاراتش در جمع خبرنگاران درباره جلسه غیرعلنی صبح مجلس با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: حسن استقبال نمایندگان از آقایان ظریف و صالحی نشان داد که وکلای ملت از گزارش وزیر امور خارجه رضایت داشتند و جلسه نتیجه مفیدی در پی داشته‌ است.

وی با تاکید بر اهمیت 3 ماه آینده برای رسیدن به توافق نهایی با 1+5 خاطر نشان کرد: این مدت فصل مچ‌گیری نبوده بلکه فصل همدلی و همزبانی‌ است.

معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه گفت: بناست متنی به صورت دقیق نگاشته شود که در اینجا بحث حقوق و منافع ملی ما مطرح است لذا امیدواریم فضای همدلی و همزبانی ادامه یافت و همه به دنبال دستگیری و نه مچ‌گیری از تیم مذاکره کننده باشیم.

قشقاوی در پایان درباره انتقادات از بیانیه لوزان تصریح کرد: در این زمینه حتماً وزارت خارجه از نقد سازنده استقبال می‌کند زیرا همه معصوم نبوده و ما فقط 14 معصوم داریم.

ارسال نظرات