سردار نقدي در تالار گفتگوي شباب (شبكه اطلاع رساني بسيج) در گفتگوي مستقيم با بسيجيان، ضمن پاسخگويي به درخواست ها و سؤالات آنان به تبيين شعار سال يعني موضوع «همدلي و همزباني دولت و مردم» پرداختند.
کد خبر: ۸۵۰۸۶۹۸
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر؛  مشروح اين متن تبييني در زير مي آيد:

 

 بسم الله الرحمن الرحيم

باز هم آغاز يك سال نو و باز هم جوشش حكمت از چشمه فياض فاطمي )س( و فرصتي دوباره براي حضور ملت در پاي درس فرزند برومند زهراي اطهر (س) موهبتي اختصاصي ازجانب خداي متعال براي ملت ايران شايد به پاس ايستادگي واستقامتشان بر راه حق وتحمل ناملايمات وشايد به پاس تقديم شهدا وجانبازان و شايد پاداش صبر يك ملت در تمام سختي هابراي پيشرفت اسلام.

همه سخنان امام، امام كلامست وشايسته تجليل و فرمانبري اما آنچه در مواقف خاص مانند جوار بارگاه ملكوتي امام رضا (ع) يا جوار حرم مطهر امام راحل (ره) يا در اجتماع سالانه بسيجيان و در نامگذاري سال بيان مي فرمايند جلوه اي خاص دارد و مي توان آنرا درخشش حكمت ولايت دانست.

درفلسفه وجه تسميه امسال به همدلي و همزباني دولت و ملت مي توان كتابي نوشت، كتابي از چالش ها و فرصت هاي امروز كشور و جهان اسلام و از هوشمندي انتخاب اين نام در اين كارزار سخن گفت واين را تبيين كرد كه چرا التزام به اين نام، فرصت هاي بزرگ امروز مارا به فعليت مي رساند و مهمترين تهديدها را خنثي مي كند ،اما نمي خواهم به اين موضوع بپردازم و در مورد فلسفه وچرايي اين نامگذاري سخن بگويم بلكه مي خواهم طبق عادت بسيجي خودمان كه بعد از هر كلام تازه از اماممان بدنبال راه كار عملي كردن و پياده سازي آن مي گرديم در اين خصوص تكاليف خودمان را احصاء كنم، البته حوادث وشرايط آينده نزديك نشان خواهد داد كه اين نامگذاري در اوج تيزبيني و هوشمندي صورت گرفته است.

هرچند ضرورت پايبندي به اين شعار و نامگذاري در سال 94 يك اولويت است، اما بدون شك اين ضرورت مانند همه شعارهاي سال محدود به امسال نمي شود بلكه ضرورتي هميشگي است. شعار امسال تفسيري روزآمد از فرمان اميرالمومنين(ع) به مالك اشتر و رمز توفيق هر ملت و دولت اسلامي در تمام دوران هاست.

اگر سخنراني اول سال امام خامنه اي را با دقت مرور كنيد در توصيه ها به دولت و مردم وجوه اشتراك فراواني با عهدنامه مالك اشتر(س) آشكارست در همدلي با مردم در اهميت همدلي و همزباني دولت وملت در شيوه برخورد با منتقدين و دلسوزان و... بويژه فرازهاي زيبا و خيره كننده آن عهدنامه آنجا كه خطاب به حاكم مي فرمايد: «واشعر قلبك الرحمه للرعيه و المحبه لهم و اللطف بهم» اين يعني از ته دل با مردم همدلي كردن يعني مطالبه همدلي حداكثري دولت و ملت.

يا جاي ديگر مي فرمايد: «وليكن احب الامور اليك اوسطها في الحق واعمها بالعدل واجمعها لرضا الرعيه فان سخط العامه يجحف برضي الخاصه وان سخط الخاصه يتفر مع رضي العامه» اين يعني مباداهمدلي و همزباني با مردم را با همدلي و همزباني با اطرافيان و نزديكان خودت اشتباه بگيري، مبادا رضايت عموم مردم را فداي رضايت صاحب منصبان وخويش و قوم ها و متنفذين و اطرافيان خودت بكني اميرالمومنين(ع) مي فرمايد: اگر دل توده هايمردم را بدست آوردي از مخالفت افراد با نفوذو شخصيت هاي پر آوازه نترس رضايت عمومي مردم ناراحتي اطرافيان واشراف ومتنفذان را بي اثر مي كند.

به خودم و همه مسؤلان توصيه مي كنم براي درك بهتر شعار امسال يكبار ديگر فرمان اميرالمومنين به مالك اشتر را بخوانيم ودر آن تعمق كنيم.

همانطور كه در بيان شيواي ولايت ودر پيام نوروزي شنيديم در اين عرصه مردم كارفرما و دولت كارگزار مردم است.

مقدمه همدلي دولت با كارفرما يعنيمردم اين است كه دولت بداند صرف نظر از خواستِ خواص وسران احزاب و جريان ها، خواسته توده هاي مردم چيست؟

ومقدمه همدلي مردم با كارگزار خود يعني دولت اين است كه با وضوح به مردم گفته شود براي رسيدن به خواسته هاي قلبي شان چه كمكي بايد به دولت بكنند وچه زمينه هايي را بايد براي موفقيت كارگزار خود فراهم كنند.

اين مقدمات يعني شناخت حرف دل مردم و حرف دل دولت، براي تحقق خواست عمومي كه در نظام ما كار دشواري نيست.

مردم ايران انقلاب بزرگي به راه انداخته اند كه دارد جهان را زير و رو مي كند. در راه اين انقلاب و اهداف بلند آن صدها هزار شهيد و جانباز تقديم كرده اند در زير باران موشك امواج بمب وترور زير باران و برف درهر سال چند نوبت در راهپيمايي هاي ده ها ميليوني و انتخابات عظيم، زير شديد ترين فشارهاي رواني دشمن پايبندي و اصرار خود بر اين اهداف را با صداي رسا فرياد كشيده اند؛ عصاره اين خواسته چيزي نيست جز " استقلال آزادي جمهوري اسلامي" همانطور كه امام راحل بزرگوار فرمودند: "ميزان رأي ملت است و ملت اسلام را مي خواهد"؛ بله حرف دل مردم پياده كردن احكام اسلام است اما اسلام محمدي، نه اسلام ظاهري آمريكايي؛ مردم اسلامي را مي خواهند كه سرفصل همه اهدافش" ليقوم الناس بالقسط" است اسلامي كه سر لوحه همه اهداف اجتماعيش استقرار عدالت است.

همدلي با مردم يعني پياده سازي عدالت، مردم مي خواهند پارتي بازي نباشد. حرف دل مردم اين است كه در حالي كه مردم در صف طولاني براي دريافت وام مختصر ازدواج يا مسكن هستند، نبايدنورچشمي ها و عزيزكرده هايي چند هزار ميليارد معوقه بانكي داشته باشند، كه بانكها حتي حاضر به شكايت عليه آنها نيستند. حرف مردم اين است كه نبايد به عده اي مجال داده شود با فرار از ماليات با قاچاق با تباني و زد و بند صاحب ثروت هاي باد آورده شوند و در خانه هاي چند ده ميلياردي واتومبيل هاي ميلياردي بنشينند وعده اي به جرم حاشيه نشيني و خارج از محدوده بودن از خدمات اوليه شهري محروم باشند.

حرف دل مردم اين است كه با وجود پيشرفت هاي خيره كننده علمي كشور تعداد زيادي از جوانان بيكارند و دولت بايد فكري بحال اشتغال آنان كند، حرف دل مردم ضرورت مقابله جدي با تورم و گراني افسار گسيخته است، مردم خواستار مقابله جدي تر با مواد مخدر هستند و نگران سلامت فرزندان خود هستند، مردم امنيت اخلاقي و پايبندي به قانون و ضوابط ديني را مي خواهند، به دور از هياهوي متنفذان صاحب رسانه و تريبون؛ اين ها خواسته هاي واقعي مردم است كه در هر نظر سنجي با هر مشربي كه صورت گيرد كاملاً مشهود و غيرقابل انكار است.

مردم مي خواهند اين مشكلات با حفظ استقلال كامل كشور و عزت اسلامي حل شود وبه هيچ وجه راضي به بازگشت استعمار و پذيرش ذلت و زورگويي قدرت هاي سلطه گر نيستند مردم نمي خواهند براي حل اين مشكلات استقلالي را كه با دادن خون هاي فراوان كسب كرده اند را بفروشند و به زير چكمه هاي استعمار برگردند؛ همدلي دولت با ملت درك صحيح اين خواسته ها و تلاش بي وقفه براي تحقق آن هاست.

در مقابل دولت هم حرف هايي براي زدن دارد و براي عملي كردن اين خواسته هاي برحق مردم انتظار دارد مردم هم در زمينه سازي و هموار كردن راه مشاركت فعال داشته باشند و با دولت همدلي كنند؛ دولت همانطور كه در اظهارات و مصاحبه هاي متعدد شنيده ايم حرفش اين است كه اگر مي خواهيد استقلال و عزت كشور حفظ شود و وابسته به فروش نفت خام نباشيم مردم ماليات را به موقع پرداخت كنند. اگر خواهان حل مشكل بيكاري هستيد مردم هم بايد با خريد كالاي ايراني و پرهيز از خرديد كالاهاي خارجي توليد ملي را تقويت كند. حرف درست اين است كه مردم حق دارند خواهان كاهش تورم باشند و دولت هم دوست دارد تورم را كاهش دهد؛ لازمه آن پرهيز مردم از اسراف است.

همدلي متقابل مردم با دولت هم اين است كه الگوي مصرف را اصلاح كند.

همدلي دولت با مردم اين است كه تسهيلات بانكي براي اشتغال آنها فراهم كند. همدلي مردم با دولت براي اينكه دولت در ارائه اين خدمات موفق باشد اين است كه تسهيلاتي را كه مي گيرند در جايي كه وعده داده اند مصرف كنند.

همدلي مردم با دولت اين است كه همه توان خودش را براي حل مشكل بيكاري جوانان بكار گيرد و برنامه ريزي قوي براي اشتغال داشته باشد؛ دولت هم توقع دارد در قبال اين همدلي مردم، نقدينگي ها را به ملك و طلا و ارز تبديل نكنند، بلكه به عرصه سرمايه گذاري بياورند و براي تقويت اقتصاد ملي و حل مشكل اشتغال به سود كمتر، قانع شوند.

اگر آنگونه كه امام خامنه اي فرمودند دولت مردم را واقعاً باور داشته باشد و قدرت مردم را بشناسد و آنها را در اقتصاد به حساب بياورد، براي حضور آنان در عرصه اقتصادش برنامه ريزي كند، آنچنان كه براي حضور مردم در دفاع مقدس برنامه ريزي كرد ومردم شگفتي و حماسه آفريدند؛ مردم قادرند شگفتي كه در جنگ آفريدند در اقتصاد هم بيافرينند. آن وقت مثل جنگ كه مردم خودشان را به دست فرماندهان مي سپردند و براي رفتن به سخت ترين ميدان هاي خطر به آنها اعتماد كامل داشتند، به دولت هم اعتماد مي كنند و براي تعالي اقتصاد كشور حاضر به ورود به ميدان هاي خطر مي شوند.

اين آن همدلي و همزباني است كه حضرت آقا از ما انتظار دارند؛ نه شعار دادن و تيتر نوشتن و تعارفاتي كه منتظر باشيم چه وقت سال تمام مي شود و آنها را كنار بگذاريم.

چنين همدلي و همزباني پايه اصلي موفقيت هردولت و ملت اسلامي است و مي تواند چهره كشور را متحول كند.

اين همدلي و همزباني مي تواند كاري كند كه صد سال تحريم هم كوچكترين ضربه اي به اقتصاد كشور نزند. مردم سال ها يكپارچه شعار «انرژي هسته اي حق مسلم ماست» داده اند و براي تحقق اين شعار بهترين اساتيد و فرزانگان پاك خودش را در لباس شهادت تقديم كرده اند. سختي ها و فشارها را تحمل كرده اند؛ انتظار دارند اين دستاوردها حفظ شود.

همدلي دولت تلاش براي حفظ اين دستاوردها و كوتاه نيامدن مقابل دشمن است و دولت هم انتظار دارد در مذاكرات مقابل دشمنان از دولت حمايت شود.

مردم براي ارزش هاي اسلامي و حاكميت اسلام صدها هزار شهيد و جانباز داده اند و انتظار دارند دولت با آنها همدلي كند و در مسائل فرهنگي حافظ اين ارزش ها باشد، و دولت هم انتظار همكاري و همزباني مردم در اين زمينه را دارد.

مردم انتظار دارند دولت مطيع محض ولايت باشد و اطاعت از ولايت از معيارهاي مهم همدلي دولت و ملت است.

بسيجي ها به عنوان پيشتاز فرمان ولايت، هر دولتي با هر مَشربي و از هر خط و جناحي روي كار آمده، صميمانه خودشان را براي همكاري بي مزد و منت عرضه كرده اند و با اين دولت هم از روزهاي اول شروع كارش مكاتبات مختلفي كرده اند كه آماده اند بدون مزد و منت ظرفيت هاي بسيجي را براي همدلي و همكاري با دولت در پيشبرد اهداف كشور و حل مشكلات مردم، در طَبق اخلاص تقديم كشور كنند.

اميدواريم امسال به بركت اين نامگذاري هوشمندانه از اين آمادگي ها استقبال شود و با برنامه ريزي دولت از ظرفيت عظيم مردمي بسيج به عنوان برترين جلوه همدلي و همزباني با دولت و ملت به نحو شايسته استفاده شود.

 

 
گفتني است برنامه گفتگوي سردار نقدي در شباب(شبكه اطلاع رساني بسيج) به صورت منظم و هفتگي با حضور جمع كثيري از بسيجيان انجام مي شود و ايشان مستقيم و بي واسطه درد دل و نظارت بسيجيان حاضر در تالار گفتگو از سراسر كشور را شنيده و با آنها گفتگو مي كند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها