نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقادها درباره مذاکرات هسته‌ای به دولت کمک می‌کند گریزگاه‌ها و لغزش‌گاه‌های توافق نهایی را بشناسد.
کد خبر: ۸۵۰۸۶۳۵
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمیدرضا فولادگر شورای اسلامی، درباره بیانیه لوزان گفت:‌ هنوز اصل کار باقی مانده است که آن تبدیل تفاهم کلی در این بیانیه به یک متن حقوقی است که به عنوان مبنا قرار گیرد.

***پذیرش پروتکل الحاقی مشروط به تصویب مجلس است

وی با اشاره به برخی مسائل مهم در ادامه کار اظهار داشت: موضوع پذیرش پروتکل الحاقی یکی از این مواردی است که مشروط به تصویب مجلس شورای اسلامی است، همینطور لغو تحریم‌ها که در بیانیه منوط به نظر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای شده است.

***اظهار نظرها نشان داد که بیانیه لوزان از شفافیت‌ برخوردار نیست

فولادگر تبدیل مفاد تفاهم‌نامه به توافقنامه را امری مهم عنوان کرد و گفت: در اظهار نظرهای این چند روزه مشخص شد که این بیانیه از شفافیت‌های لازم برخوردار نبوده است؛ به عنوان مثال واژگان «تعلیق»، «لغو» و یا «توقف» مورد بحث هستند، چرا که طرف ایرانی از لغو تحریم صحبت می‌کند و طرف آمریکایی از توقف یا تعلیق.

وی ادامه داد: همچنین ایران می‌گوید که تحریم‌ها طبق بیانیه لوزان باید یکجا برداشته شود اما طرف غربی لغو یکباره تحریم‌ها را موکول به نظر آژانس می‌کند که آژانس هم معلوم نیست که چه مقدار زمان در این زمینه می‌خواهد؛ آیا اگر آژانس خواست ابراز نظر خود را به تأخیر بیندازد به این معناست که لغو تحریم‌ها نیز با تأخیر صورت خواهد گرفت؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره مسائل فنی ذکر شده در بیانیه لوزان نیز گفت: مثلاً درباره فوردو طرف غربی می‌گوید این سایت باید به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل شود و هیچ وقت نباید توسعه‌ای در آن صورت گیرد و یا در مورد اراک هنوز مشخص نیست که تا چه مرحله‌ای پیش خواهد رفت و آینده آب سنگین این سایت چگونه خواهد بود.

***شفاف‌سازی متن توافقنامه تا تیرماه نیاز به تلاش مضاعف دارد

وی با تأکید مجدد بر ابهامات فراوان در بیانیه لوزان و ضرورت روشن سازی آنها در توافقنامه نهایی تصریح کرد: از لحاظ فنی و سیاسی باید تا تیرماه دقت کامل انجام گیرد تا همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند متن نهایی از شفافیت لازم برخوردار باشد و نیاز به تفسیر نداشته باشد که این امر، مستلزم تلاش زیادی از سوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است.

*** انتقادها به دولت کمک می‌کند گریزگاه‌ها و لغزش‌گاه‌های توافق نهایی را بشناسد

فولادگر با دعوت از دولت به سعه صدر و صبر بیشتر در برابر انتقادات منتقدان خاطرنشان کرد: بعضی از این انتقادها ممکن است با ادبیات تندی ارائه شود اما نفس آنها خالی از فایده نیست و به دولت کمک می‌کند تا گریزگاه‌ها و لغزش‌گاه‌های توافق نهایی را بشناسد. بنابراین دولت باید از نقدها استقبال کند.

وی همچنین با توصیه به منتقدان جهت در نظر داشتن جنبه‌های مثبت و منفی بیانیه لوزان بیان داشت: به هر حال ما با کسانی بر سر میز مذاکره نشسته‌ایم که سال‌های سال با اصل نظام مسئله داشته و دنبال براندازی بودند اما حالا بر سر میز مذاکره می‌نشینند و در حقیقت نظامی را به رسمیت می‌شناسند که سال‌ها به دنبال ساقط کردن آن بودند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: این به این معناست که جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران به قدری در دنیا ارتقا پیدا کرده که نمایندگان رسمی قدرت‌ها با آن بر سر میز مذاکره می‌نشینند و نیز به این معناست که آنها استقلال ما را پذیرفته‌اند و دیگر به دنبال براندازی لااقل در عمل نیستند.

وی با استناد به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا که گفته بود ما از میان گزینه تشدید تحریم‌ها و اقدام نظامی، مذاکره را انتخاب کرده‌ایم، اضافه کرد: حتی اگر که مذاکرات با این پیچ و خم‌های دشوار مواجه باشد اما بالاخره همین که اقرار بکنند که ما از تحریم و تهدید نتیجه نگرفته‌ایم یعنی پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران است.

***تیم مذاکره‌کننده ایرانی انتقادات را به جان بخرد

فولادگر با یادآوری تلاش خستگی‌ناپذیر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: البته انتقاد همواره باید صورت بگیرد و تیم مذاکره‌کننده نیز باید انتقادات را به جان بخرد اما باید همواره حامی آنها نیز باشیم تا دستگاه دیپلماسی در این دو سه ماه باقیمانده با رعایت خطوط قرمز که رهبری مطرح فرمودند در نتیجه‌گیری از مذاکرات موفق شوند.

ارسال نظرات