رضایتی :

اگر بیانیه لوزان واقعا توافق‌‌نامه نیست، مشکلات آن باید اصلاح شود

قائم مقام واحد سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: ظریف اگر معتقد است بیانیه لوزان تنها یک بیانیه است و توافقی در کار نیست پس باید مشکلات آن را اصلاح کند.
کد خبر: ۸۵۰۸۵۰۸
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج،محمد رضایتی قائم مقام واحد سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، در واکنش به مذاکرات صورت گرفته در لوزان سوئیس گفت: اینکه برخی می‌گویند حق غنی سازی در مذاکرات و بیانیه لوزان به رسمیت شناخته شده است و این یک دستاورد است، مثل این است که دهان فردی را بدوزند و بگویند حق خوردن غذا دارد؛ ضمن اینکه «حق غنی سازی» با انجام غنی سازی تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه عده‌ای فضا را برای سخن گفتن منتقدین سخت و دشوار نکنند، گفت: برخی نمی‌خواهند تا کسی به محتوای بیانیه لوزان فکر کند!

این فعال دانشجویی با اشاره به سخنان بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا گفت: آنطور که این جنایتکار خبیث هم می‌گوید آمریکا به مذاکرات نیاز دارد بنابراین این دستپاچگی مفرط برای رسیدن به توافق اصلا توجیه ندارد.

وی با بیان اینکه توافقات لوزان تاسف‌بارتر از توافقنامه ژنو است، گفت: صد رحمت به توافق صورت گرفته در ژنو! چرا که در توافقات لوزان ستانده‌های ایران در توافق ژنو محدودتر شده است.

رضایتی با اشاره به اینکه تیم مذاکرات ما ادعا دارد از واژه‌های الزام آوری برای لغو تحریم‌ها استفاده کرده است، گفت: درست است که واژه terminate در این بیانیه بکار رفته است اما در عوض برای اتحادیه اروپا گفته شده این اتحادیه به «اجرای» تحریم‌های فقط «مالی و اقتصادی» آنهم «مرتبط با هسته‌ای» و باز هم در صورت تائید آژانس خاتمه می‌دهد.

وی ادامه داد: ای کاش واژه terminate برای تحریم‌های دولت و کنگره آمریکا هم استفاده می‌شد اما می‌بینیم که در این باره نوشته شده cease، یعنی «توقف موقت». یعنی این کلمه از stop هم بار حقوقی‌اش کمتر است. این کلمه یعنی suspend یعنی تعلیق علاوه بر این‌ها یک قید «ثانویه» هم گذاشته شده است.

وی توضیح داد: تحریم‌های ثانویه یعنی شرکت‌های خارجی که هیچ یک از سهام‌دارانش آمریکایی نیستند و این تقریباً یعنی هیچ! این در حالی است که در توافقنامه ژنو نوشته شده بود، طرف مقابل «تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را به طور جامع برمی‌دارند» و اینجاست که خدعه آمریکایی روشن می‌شود یعنی از سویی ما یک کلمه محدودیت ساز terminate بکار برده‌ایم از سویی آنها چندین محدودیت جدید استفاده کرده‌اند.

رضایتی با بیان اینکه ظریف اگر معتقد است بیانیه لوزان تنها یک بیانیه است و توافقی در کار نیست این موارد را اصلاح کند، ادامه داد: امیدوارم این اظهارنظر وزیرخارجه در برنامه نگاه یک که گفتند « اینها یک توافق نیست اما در تیرماه توافق می‌شود»، اشتباه لفظی باشد.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه دو شبانه روز است بیانیه مشترک لوزان را زیر و رو می‌کنیم شاید ستانده چشمگیری داشته باشیم، ادامه داد: این بلایی که بر سر فردو خواهد آمد برای این است که فردو از حمله نظامی مصونیت داشت اما حالا به آزمایشگاهی تبدیل می‌شود که مشابه آن را در همین دانشگاه‌های عادی هم داریم.

رضایتی با اشاره به اینکه PPr به مراتب بدتر از PMD است گفت: روزی چین و روسیه برای اینکه ایران تحت فصل هفتم نرود چرا که ماده 42 آن اجازه حمله نظامی را صادر می‌کند، نظر آمریکا را وتو کردند و الان تعجب می‌کنیم که چرا با دست خودمان باید با صدور قطعنامه‌ای جدید تحت این فصل تامل برانگیز تعریف شویم.

وی در خاتمه اظهار داشت: آقایان استدلال می‌کنند که می‌خواهیم اجرای توافق نهایی برای همه دولت‌ها الزام آور شود اما برای این منظور لازم نیست از چاله به چاه بیافتیم، راه حل‌هایی وجود دارد که پیشنهاد خواهیم داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار