روايت آمريكا از بيانيه لوزان فاجعه است.
اين روزها مقامات آمريکايي همچنان بر روي فکت شيت منتشر شده از سوي وزارت امور خارجه خود متمرکز بوده وبا استناد به آن عنوان مي کنند که تحريمها عليه جمهوري اسلامي ايران به صورت مرحله به مرحله لغو شده و بخش اعظمي از فعاليتهاي هسته اي ايران تعطيل مي شود.
کد خبر: ۸۵۰۸۲۷۰
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج،اين روزها مقامات آمريکايي همچنان بر روي فکت شيت منتشر شده از سوي وزارت امور خارجه خود متمرکز بوده وبا استناد به آن عنوان مي کنند که تحريمها عليه جمهوري اسلامي ايران به صورت مرحله به مرحله لغو شده و بخش اعظمي از فعاليتهاي هسته اي ايران تعطيل مي شود.

باراک اوباما رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا نيز عنوان کرده است که واشنگتن با اين توافق به همه خواسته هاي خود رسيده است. اظهارات لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه و سرگئي ريابکوف معاون وزير امور خارجه نيز نشان مي دهد موضوع برداشته شدن تحريمها و زمان بندي آن حل نشده باقي مانده است. اطلاعيه وزارت خارجه آمريکا درباره تفاهم هسته‌اي حاصل شده با ايران در جريان مذاکرات لوزان شامل موارد زير است که بر اساس آن ايران براي 15 سال اورانيوم تا 67/3 درصد غني‌سازي خواهد کرد. ذخاير اورانيوم ايران به 300 کيلو مواد 67/3 درصد غني‌شده تقليل خواهد يافت و ايران تحت توافق، 6104 سانتريفيوژ خواهد داشت که 5060 عدد آن به‌مدت 10 سال غني‌سازي خواهند کرد و سانتريفيوژهاي آن از نوع آي‌آر1 خواهند بود.
همچنين در اين بيانيه، خبري از لغو يک‌باره تحريمها نيست.
در برخي بندهاي مربوطه در فکت شيت وزارت امور خارجه ايالات متحده آمده است :- ايران در صورتي که به‌صورتي قابل راستي‌آزمايي به تعهدات خود پايبند باشد، تخفيف تحريمي دريافت خواهد کرد.ــ آمريکا و اتحاديه اروپا زماني که آژانس تأييد کند ايران تمام گام‌هاي کليدي مرتبط با هسته‌اي را برداشته، تحريم‌هاي مرتبط با هسته‌اي را تعليق خواهند کرد. در هر زمان که ايران به تعهدات خود عمل نکند، اين تحريم‌ها فوراً به جاي خود بازمي‌گردند.ــ معماري تحريم‌هاي مرتبط با هسته‌اي ايالات متحده در بخش اعظم دوره توافق حفظ شده و امکان بازگشت فوري آن‌ها درصورت بروز مورد جدي عدم‌کارايي را فراهم مي‌کند.ــ تمامي قطعنامه‌هاي پيشين شوراي امنيت سازمان ملل مرتبط با مسئله هسته‌اي ايران همزمان با تکميل اقدامات مرتبط با هسته‌اي که نگراني‌هاي کليدي (غني‌سازي، فردو، اراک، ابعاد احتمالي نظامي و شفافيت) را پاسخ دهد، برداشته مي‌شود. ‎اگر بخواهيم فکت شيت منتشر شده از سوي وزارت امور خارجه آمريکا را مبنا قرار دهيم،  تحفيف تحريمها آن هم به صورت مرحله به مرحله با خواسته قاطعانه جمهوري اسلامي ايران مبني بر لغو يکباره تحريمها منافات دارد. ضمن اينکه
زمان بندي همين "تحفيفهاي تحريمي" نيز در مذاکرات هسته اي لوزان حل نشده باقي مانده است.  نشريه نيويورک‌تايمز در گزارشي از توافقات و مصالحه‌هاي صورت گرفته در مذاکرات هست‌اي لوزان نوشت که موضوع زمان‌بندي کاهش و تخفيف تحريم‌ها هنوز حل نشده است.لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه نيز  در مصاحبه با ايستگاه راديو يک اروپا گفت: مسئله مربوط به زمان‌ لغو تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران، در پي چارچوب توافق هسته‌اي، هنوز حل و فصل نشده است. ايراني‌ها خواستار لغو فوري تحريم‌ها هستند. ما به آنها مي‌گوييم: ما تحريم‌ها را زماني کاهش خواهيم داد که شما نيز به آنچه توافق کرده‌ايد، احترام بگذاريد و اگر به تعهدات خود پايبند نباشيد، ما نيز مي‌توانيم به شرايطي که قبلاً داشتيم، برگرديم.در اين نقطه، هنوز توافقي حاصل نشده است! آقاي محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان اعلام کرده است که  فکت شيتهاي منتشر شده از سوي طرف آمريکايي اعتباري ندارد . سيد عباس عراقچي معاون وزير امور خارجه کشورمان نيز در اين خصوص مي گويد :"آنچه در بيانيه مشترک مطبوعاتي هم به‌صراحت ذکر شده اين است که تحريم‌ها لغو خواهند شد، تمام تحريم‌هاي اقتصادي و مالي مرتبط با هسته‌اي در مرحله اول لغو خواهد شد. آنچه در آن آمريکايي‌ها به‌عنوان فکت شيت دادند، به‌غلط اشاره شده و اظهارات سخنگو هم که در اين باره گفته باشد غلط است.ما حتي مطلع شديم اروپايي‌ها هم به‌نوعي به مقامات آمريکايي در اين خصوص اعتراض کردند. آنچه اتفاق مي‌افتد تحريم‌هاي اقتصادي در مرحله اول لغو خواهند شد و محدوديت‌هايي که در اين خصوص وجود دارد بايد برطرف بشود. اگر آمريکايي‌ها برداشتي غير از اين دارند، خوب، مسلماً در دور بعد مذاکرات موضوع صحبت خواهد بود و بايد اصلاح شود."يکي از سئوالات اصلي اينجاست که چرا فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در خصوص فکت شيت منتشر شده از سوي وزارت امور خارجه ايالات متحده آمريکا به صورت رسمي اظهار نظر نکرده وآن را تکذيب نمي کند؟ بيانيه اي که توسط موگريني و آقاي ظريف و به صورت مشترک قرائت شد، با آنچه مقامات آمريکايي مدعي هستند در تعارض مي باشد. همين مسئله لزوم موضع گيري موگريني در برابر فکت شيت منتشر شده از سوي طرف آمريکايي را دوچندان مي کند. بدون شک اگر " لغو يکباره و همه جانبه تحريمها"،آن هم در قالب توافقنامه اي که حاوي همه کليات و جزئيات با يکديگر ( با حدود و ثغور حقوقي شفاف) نباشد صورت نگيرد، در عمل توافقي نهايي ميان ايران و اعضاي 1+5 در کار نخواهد بود.موضع قاطعانه و خطوط قرمزي که هيچ گاه تغيير نخواهد کرد.

منبع : روزنامه رسالت

ارسال نظرات