خبرهای داغ:
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان:

عشایر یکم اردیبهشت ماه وارد همدان می شوند

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه عشایر اول اردیبهشت ماه وارد همدان می شوند، گفت: اکیپ‌های سیار و ثابت برای جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به همدان در نظرگرفته شده است.
کد خبر: ۸۵۰۸۰۵۱
|
۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدرضا همتی با بیان اینکه عشایر قشری تولیدکننده با کمترین توقع هستند، اظهار داشت: ۹۰ درصد جمعیت عشایر استان همدان به دامداری مشغول هستند که اولین نیاز آنها تامین علوفه برای دام‌ها است.

وی با بیان اینکه عشایر یکم اردیبهشت ماه وارد همدان می شوند، افزود: اکیپ های سیار و ثابتی برای جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به همدان در نظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: چهار اکیپ سیار و ۹ اکیپ ثابت در ورودی‌ها برای جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر در نظر گرفته و به آنها اطلاع‌رسانی نیز شده است.

همتی در ادامه با اشاره به اینکه علوفه مورد نیاز دام‌های عشایر استان همدان از مراتع استان تامین می‌شود، عنوان کرد: در استان همدان ۹۰ سامانه عرفی برای استفاده عشایر از مراتع وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه تنها یک هزار و ۳۰۰ خانوار از عشایر دارای پروانه بهره‌برداری از مراتع هستند و تنها ۴۵ هزار واحد دامی می‌توانند از مراتع استان استفاده کنند، گفت: تعداد واحدهای دامی عشایر استان همدان بیش از ظرفیت مراتع استان است.

همتی تاکید داشت: وجود خانوارهای عشایر بدون مجوز بهره برداری و تعداد دام بیش از ظرفیت مراتع استان موجب به وجود آمدن مشکلات عدیده ای از جمله بیابانزایی، خالی شدن عرصه از پوشش گیاهی و مشکلات زیست محیطی برای استان همدان شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با اشاره به اینکه سخت‌گیری‌های اداره منابع طبیعی استان همدان از ورود زود هنگام عشایر و یا چرای غیر مجاز برای حفظ حیات طبیعی استان است، عنوان داشت: منابع طبیعی ۹۰ درصد علوفه مورد نیاز عشایر استان همدان را تامین می کند.

همتی با بیان اینکه باید تقویم کوچ مورد توجه قرار گیرد، گفت: متاسفانه عشایر پیش از آنکه مراتع استان آمادگی پذیرش دام را داشته باشند وارد استان می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان افزود: از آنجایی که کوچ هر ساله اتفاق می افتد چنانچه با این موضوع برخورد نشود دیگر مرتعی برای استان باقی نخواهد ماند و از طرفی منابع طبیعی برنامه هایی مانند غرق و بذر کاری و غیره را برای حفظ مراتع انجام می دهد که ورود زود هنگام عشایر و استفاده سریع از مرتع اجازه نتیجه دادن اقدامات اصلاحی را نمی دهد.

همتی با اشاره به اینکه عشایر دارای مجوز خواستار برخورد با عشایر بدون مجوز هستند، بیان کرد: تعداد دام و مراتع باید کنترل شود و نسل های جدید عشایر نیز باید به مشاغل جنبی روی آورند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات