نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه عبارات در بیانیه لوزان دو پهلو و قابل تفسیر هستند، گفت: در این بیانیه زمان مشخصی را برای برداشتن تحریم‌ها تعیین نکردند و این موضوع عملاً موکول به راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است
کد خبر: ۸۵۰۷۹۴۳
|
۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانیه مشترک ایران و 1+5 که شب گذشته درباره مذاکرات هسته‌ای منتشر شد، اظهار داشت: در این بیانیه عملاً محدودیت‌هایی که برای برنامه هسته‌ای ما در توافقنامه ژنو پیش‌بینی شده بود، این محدودیت‌ها افزایش یافته است.

وی افزود: طبق این بیانیه رآکتور اراک باید منهدم شده و مجدداً بازطراحی شود، درباره فردو نیز در این بیانیه مقرر شده که هیچ نوع فعالیت غنی‌سازی نباید د ر آن انجام شود و هیچ نوع ماده شکاف‌پذیر در آن نباید باشد.

نماینده تهران در مجلس بر همین اساس یادآور شد:‌درباره تحقیق و توسعه نیز باید در مدت زمانی که مورد اختلاف نیز هست، هیچ‌گونه پیشرفتی را نمی‌توانیم داشته باشیم.

وی ملزم شدن ایران به اجرای پروتکل الحاقی در بیانیه مشترک را نیز مورد جدیدی دانست که نسبت به توافقنامه ژنو اضافه‌تر شده است و تصریح کرد: آنچه که در این بیانیه درباره تعهدات ایران ذکر و تنظیم شده به طور دقیق مطرح شده است اما متأسفانه تعهدات طرف مقابل که عمدتاً نیز تحریم‌ها هستند، کلمات و عبارات به صورت دو پهلو و قابل تفسیر ذکر شدند.

زارعی یادآور شد: در این بیانیه زمان مشخصی را برای برداشتن تحریم‌ها تعیین نکردند و این موضوع عملاً موکول به راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است و از سویی دیگر باید این بیانیه قابل تفسیر به رأی است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که در مرحله تدوین توافق دوباره اختلافات آغاز شود و مجبور شویم به این موارد تن دهیم که دقیقاً با خطوط قرمز مشخص شده مغایرت زیادی دارد.

نماینده تهران در مجلس در ادامه تصریح کرد: در این بیانیه درباره تعهدات طرف مقابل گفته شده که بعد از راستی‌آزمایی توسط آژانس و امضای توافق نهایی، برخی تحریم‌ها تعلیق و برخی دیگر از بین می‌روند اما این موضوع به نحوی بیان شده که تحریم‌ها با هر گونه بهانه‌گیری می‌تواند مجدداً وضع شود ولی درباره تعهدات ما چنین چیزی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: طبق این بیانیه مشترک ما می‌بایست تمام تعهداتمان را کامل انجام دهیم و حتی اگر یک درصد مورد ایراد آژانس قرار گیرد، کل تعهدات طرف مقابل که لغو تحریم‌هاست انجام‌پذیر نخواهد بود.؛ گفته شده شورای امنیت قطعنامه‌ای را تصویب خواهد کرد و قطعنامه‌های قبلی را حذف خواهد کرد، اما از نظر زمانی هیچ روشن نیست که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد و بایستی طرف مقابل درباره زمان لغو تحریم‌ها توافق کند.

زارعی خاطرنشان کرد: ما نگرانی داشتیم که نباید توافق هسته‌ای دو مرحله‌ای شود، دو مرحله‌ای شدن درباره کلیات و جزئیات؛ وقتی این دو از یکدیگر جدا شوند، بعداً با مشکلاتی مواجه می‌شویم، به نظر می‌رسد این بیانیه مشترک راه را برای نگراش توافقنامه نهایی سخت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اظهارات متناقضی از طرف مقابل درباره تحریم‌ها و تعلیق آنان و تعداد سانتریفیوژها و تحقیق و توسعه با وجود آنکه هنوز 24 ساعت از انتشار این بیانیه نگذشته، شنیده می‌شود و متأسفانه مورد تکذیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز قرار نمی‌گیرد؛ این امر نشان می‌دهد که ما راه را برای ادعای جدید و تحمیل نظرات جدید باز گذاشتیم و قدری برای مرحله بعدی کار سخت‌تر شده است و به نظر می‌رسد لازم است در مرحله بعد تیم حقوقی که تسلط بر حقوق بین‌الملل داشته باشد و تسلط کاملی روی عبارات و کلمات نیز داشته باشد، حضور یابند.

نماینده تهران در مجلس در پایان گفت: گر چه متن منتشر شده شب گذشته یک بیانیه است اما در محتوای آن تعهداتی را برای نظام ایجاد کرده که در مرحله نگارش توافقنامه نهایی هسته‌آی تعهدات را الزام‌آور خواهد کرد.

ارسال نظرات