پیتر کینگ، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت نیویورک گفت: رئیس‌جمهور باید با حسن‌نیت و به‌صورت گام به گام پیش بیاید نه اینکه انتظار داشته باشد همه به‌یک‌باره به وی و ایرانیان برای اجرای دقیق این توافقنامه اعتماد کنند.
کد خبر: ۸۵۰۷۹۰۷
|
۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از سی‌ان‌ان، پیتر کینگ درباره اینکه آیا توافقی که با ایران به دست آمده است، نوعی قمار به شمار می‌آید یا نه، گفت: باید بگویم که این بله، این یک قمار است. من دیروز گفتگویی مفصل با سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل داشتم. دولت بر این باور است که این راستی آزمایی‌ها و بررسی‌ها و داشتن حق بازرسی کافی خواهد بود ولی نگرانی من این است که چگونه می‌توانیم به ایران اعتماد کنیم. آژانس بین المللی که می‌بایست بازرسی‌ها را انجام بدهد، نتوانسته است از برخی مناطق بازرسی کند.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه ایران، این مسئله (که بازرسی‌های تعیین شده کافی خواهد بود) برای من جای تردید بسیار دارد. رئیس جمهور، دولت و مذاکره کنندگان و ما در کنگره الزاماتی داریم تا این توافق را بررسی و درباره آن تصمیم گیری کنیم.

نماینده جمهوری‌خواه کنگره گفت: علاوه بر رئیس جمهور که کار نظارت بر این توافق را داشت، ما نیز در کنگره الزاماتی برای بررسی دقیق آن داریم تا قضاوتی محتاطانه داشته باشیم. در حال حاضر، من بدبین هستم.

کینگ درباره هشدار رئیس جمهور آمریکا در خصوص اخلال‌گری در اجرای توافقنامه و اینکه اوباما چه‌کاری برای قانع کردن کنگره می‌تواند انجام بدهد، گفت: اول اینکه رئیس جمهور این توافق را به کنگره ارائه نکرده است. چیزی که وی می‌گوید این است که راهی جز راهی که وی پیموده است، وجود ندارد و اگر کنگره موافقت نکند، همه جهانیان کنگره را مقصر خواهند دانست. حقیقت این است که بسیاری از کشورها در خاورمیانه، کشورهای عرب، به همین اندازه نگرانی دارند زیرا ممکن است سعودی‌ها اقدام به شروع مسابقه تسلیحاتی کنند. مصری‌ها و قطری‌ها و احتمالاً اردنی‌ها نیز همین کار را بکنند.

وی ادامه داد: از این رو، این فقط کنگره نیست که نگرانی دارد. رئیس جمهور می‌تواند با پذیرش اینکه کنگره نگرانی‌های کاملاً مشروعی دارد و سعی در رفع آنان بنماید، بهتر عمل می‌کند نه اینکه بخواهد جهانیان را علیه کنگره آمریکا قرار بدهد.

کینگ ادامه داد: این موافقتنامه، حتی با شکلی که رئیس جمهور نیز قبول دارد، با ترکیبی که مذاکرات براساس آن شروع شده بود، تفاوت دارد. در حال حاضر ما قبول کرده‌ایم که تأسیسات اتمی ایران به جای خود بماند، سانتریفیوژهای آنان کم نمی‌شود و ایرانیان به غنی‌سازی اورانیوم، حتی در میزان اندک، ادامه می‌دهند. این در صورتی است که ایرانیان به همه آنچه در توافقنامه آمده است، پایبند باشند که البته پیشتر هرگز چنین اتفاقی روی نداده است.

وی افزود : رئیس جمهور می‌توانست با گفتگو با حسن‌نیت، بسیار بهتر عمل کند نه اینکه با خوی متکبرانه با ما سخن بگوید و خود را عقل کل بداند. بسیاری نیت اوباما را نیز زیر سؤال می‌برند.
نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا ادامه داد رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار گفت که ایران سه تا چهار ماه با ساخت بمب فاصله دارد. با فرض بر اینکه در هشت تا نه سال آینده همه مسائل به‌خوبی پیش برود و همه به توافقنامه پایبند باشند، با کاسته شدن از تحریم‌ها، ایران با ورود میلیاردها دلار به اقتصادش روبه‌رو می‌شود و در بهترین شرایط، فقط یک سال با ساخت بمب فاصله خواهد داشت.

وی ادامه داد: چیزی که من می‌توانم پیش‌بینی کنم این است که در آینده، باید دید آیا ایران به توافق پایبند است یا نه، اگر این‌گونه نباشد، باید این مسئله شناسایی شود، فرایند مربوط شروع شود و چند سالی طول می‌کشد تا جهانیان بار دیگر تحریم‌ها را اعمال کنند و باید دید در چنین موقعیتی، آیا آمریکا در موضع حمله نظامی به ایران است یا نه.

کینگ گفت: رئیس جمهور باید با حسن‌نیت، با نمایندگان مردم خود در کنگره بنشیند و مسئله را گام به گام دنبال کند نه اینکه از همه بخواهد به وی و ایرانیان اعتماد کنند.

ارسال نظرات