علی اشرف خانلری
به همت گروه جهادی شهید رجایی انجام شد؛
خبرگزاری بسیج: پیر مرد و پیر زن روستایی در نزدیک جعفر آباد میناب یک فرزند چهارده ساله معلول دارند که ماهی یک بار فرزندشان را برای استحمام به خانه همسایه می برند.
کد خبر: ۸۵۰۷۸۷۰
|
۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰

به گزارش خبرنگار اعزامی استان تهران خبرگزاری بسیج؛ این مطلب را احمد درویشی نخلی مسئول روابط عمومی سپاه ناحیه میناب می گوید و می افزاید: این خانواده مدت بیست سال بود که سرویس بهداشتی و حمام نداشتند و از سرویس های همسایه ها استفاده می کردند اما به لطف خدا و با همت و تلاش جهادگران برای این خانواده حمام و سرویس بهداشتی ساخته شد.

درویشی اظهار داشت: از این دست خانواه ها در اغلب شهرستان های استان هرمزگان کم نداریم و طی سالیان گذشته تعداد زیادی حمام و سرویس های بهداشتی در خانه های افراد نیازمند بخش ها و روستاهای محروم استان توسط نیروهای جهادی و بسیج سازندگی ساخته شده است.

  وی در پاسخ به این سئوال که ساخت سرویس بهداشتی در هر خانه یکی از ابتدایی ترین نیازهای هر ساختمان است اما چرا اغلب خانه های روستائیان استان فاقد سرویس بهداشتی است، تصریح کرد: مردم این روستاها پیش از این کپر نشین بوده و به زندگی در چنین شرایطی عادت کرده اند. درویشی افزود: در گذشته 3-4 خانوار دامدار برای چرای طبیعی دام های خود در مراتع بالای کوه و ارتفاعات در کپر زندگی می کردند و به دلیل محدودیت های خاص کپر نشینی آشپزخانه و اتاق خواب کل خانواده بعضا 8 تا 10-15 نفره در یک کپر بوده و سرویس های بهداشتی هم نمی ساختند لذا به این وضع عادت کرده اند و اینکه بعد از سالها هنوز فاقد سرویس بهداشتی هستند برای خود آنها امری عادی و طبیعی است و این موضوع را عیب و عار نمی دانند.

وقتی از آنها سئوال می شد چرا در یکجا اجتماع نمی کنید که از امکانات روستا بهره مند شوید و در رفاه زندگی کنید، می گفتند اجداد ما در کوهستان بوده اند و ما هم به اینجا عادت کرده ایم از سوی دیگر تعداد 4-5 درخت نخل و بز مانع می شد که به راحتی از کوهستان دل کنده و به روستا و اطراف شهر بیایند.

 

مسئول روابط عمومی سپاه ناحیه میناب ادامه داد: علاوه بر علایق و دلبستگی هایی که ذکر شد، از میناب تا بشاگرد 400 کیلومتر راه است و حمل یک سرویس شن 500 هزار تومان هزینه برمی دارد. همچنین قیمت بلوک و مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز دو برابر است. مردم منطقه هم از اقشار آسیب پذیر و فقیر هستند که هیچ کار و درآمدی ندارند و نمی توانند برای خود ابتدایی ترین امکانات مثل حمام و دستشویی بسازند و از روی ناعلاجی هر 4-5 خانوار از سرویس های بهداشتی و حمام همسایه ها استفاده می کنند.

وی افزود: پرداخت یارانه ها بهترین تدبیر و اقدام مهمی بود که در دولت قبل اجرا شد؛ بسیاری از خانواده ها با همین مبلغ اندک یارانه ها زندگی و امرار معاش می کنند و اگر این اندک یارانه هم قطع شود زندگی آنها فلج می شود.  مناطق کوهستانی برای کشاورزی مناسب نیست به همین خاطر بیشتر روستائیان به دامداری اشتغال دارند و تعداد کمی کارمند بوده و در پست های دولتی کار می کنند. عده معدودی هم از روی ناچاری و ناتوانی به قاچاق روی می آورند.

درویشی اظهار داشت: تا چند سال پیش مشکلات روستاهای محروم استان خیلی حاد تر بوده که به همت جهادگران الان وضع بهتر شده و 80 درصد خانه ها به سرویس های بهداشتی و حمام تجهیز شده است.

 وی یادی هم از مرحوم حاج عبدالله والی کرده و گفت: حضرت امام خمینی(ره) در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی برای محرومیت زدایی از منطقه بشاگرد به او ماموریت داد برای خدمت رسانی به مردم بشاگرد عازم استان هرمزگان شود.

امام خمینی به حاج عبدالله والی گفته بودند برو بشاگرد خدمت کن چون خیلی از یاران امام زمان(عج) در بشاگرد هستند. اول انقلاب اینجا جاده نداشت؛ والی چندین سال اینجا ماند و خدمت کرد. جاده ساخت، حوزه علمیه ساخت و منشاء تحولات چشمگیری در استان هرمزگان بود. سپاه هم کارهای مهمی در زمینه عمرانی و سازندگی انجام داده است که     شاهد پیشرفت های خوبی در اغلب روستاها بوده ایم.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: در یکی دو ماه گذشته بیش از یکصد نفر در قالب گروه های جهادی با سه دستگاه اتوبوس به این مناطق اعزام شدند و به مدت 10 روز در زمینه های فرهنگی، پزشکی، عمرانی و ... به مردم خدمت کردند.

درویشی در بخش دیگری از صحبت هایش در بحث اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: سپاه میناب از طرح های اقتصادی پرورش مرغ، جوجه کشی، پرورش میگو، تولید قارچ، تخم مرغ و محصولات گلخانه ای و پرورش شتر مرغ که برای اولین بار در سطح منطقه اجرا شد حمایت می کند. وی افزود: من با حمایت سپاه در زمینی به وسعت 10 هکتار مزرعه پرورش میگو راه اندازی کردم و برای 5 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کردم.

وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان تنها منطقه در دنیا است که می توان در سال دو بار میگو برداشت کرد، اظهار داشت: میزان تولید بستگی به لارو دارد. در حال حاضر با 7 استخر نصف مزرعه را راه اندازی کردم و 5/2 تا 3 تن میگو در هکتار برداشت می کنم.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار