خبرهای داغ:
آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه های نماز جمعه قم: ‏
امام جمعه قم گفت: : مسئولان سیاست خارجی و دست‌اندرکاران مذاکرات که مورد حمایت رهبری و ملت هستند باید نکاتی را در هنگام نگارش توافقنامه جامع لحاظ کنند؛ نخست اینکه بر اساس فرموده رهبری تحریم‌ها باید همزمان لغو شوند یعنی وقتی توافقنامه نوشته شد این شرط جزو آن باشد نه نتیجه آن.
کد خبر: ۸۵۰۷۸۶۰
|
۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری ظهر امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) طی سخنانی با اشاره به مسئولیت زمامداران برای انتخاب کارگزاران به عنوان مسئولیتی اجتماعی اظهار کرد: انتخاب کسانی که کارآیی و لیاقت لازم را در پست و مقامی ندارند به شدت مورد نهی و مذمت ائمه اطهار(ع) قرار گرفته است.

وی افزود: تجربه، حیا، عفت و پاکدامنی و اصالت خانوادگی از جمله مواردی هستند که حضرت علی(ع) در نامه به مالک اشتر به عنوان ملاک‌های انتخاب کارگزاران معرفی می‌کنند و می‌فرمایند این افراد کمتر طمع می ورزند و سوء استفاده نمی‌کنند، دور اندیشند، عواقب کارها را می‌بینند و سپس دست به انجام کار می‌زنند.

امام جمعه قم با بیان اینکه مسئولیت خانوادگی از دیگر نکاتی است که هر انسان باید به عنوان وظایف اجتماعی با آنها آشنا باشد گفت: زن و شوهر باید با محبت نسبت به یکدیگر رفتار کنند زیرا این امر در تربیت فرزندانشان هم موثر است؛ فضای خفقان و تاریک در خانواده عاملی برای تربیت ناصحیح فرزندان خواهد بود.

وی ادامه داد: ارتباط صحیح میان زن و شوهر در جامعه ما مورد غفلت قرار گرفته به طوری که می‌بینیم سن ازدواج افزایش یافته و شرایط آن هم تغییر کرده که خلاف نظر اسلام است؛ باید سوگمندانه گفت امروز ازدواج قانونی و شرعی در برخی جاها وجود ندارد و ازدواج سفید که از هر سیاهی سیاه‌تر است دیده می‌شود یعنی زن و مردی بدون عقد شرعی زیر یک سقف زندگی کنند که این چیزی جز ره‌آورد ننگین فرهنگ غربی نیست.

حسینی بوشهری طلاق توافقی را از دیگر آسیب‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: جالب اینکه این افراد همچنان در کنار هم زندگی هم می‌کنند و کارشان را موجب افتخار می‌دانند.

وی در خطبه دوم به تقارن نوروز و فاطمیه اشاره و خاطرنشان کرد: مردم ما حرمت ایام شهادت حضرت زهرا (س) را نگاه داشتند؛ دید و بازدیدهای عید را انجام دادند و در عین حال حرمت خاندان اهل بیت (ع) را نیز نگاه داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

حسینی بوشهری به فعالیت دست اندرکاران تامین رفاه و امنیت مردم در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: برخی دستگاه‌ها در این بین فعالیت مشهودتری دارند که در این بین می‌توان به تلاش شبانه‌روزی پلیس اشاره کرد که سعی داشت میزان تخلفات را کاهش دهد؛ بیش از یک‌میلیون نفر در مجموع تلاش کردند تا ملت ایران سفرهای نوروزی خوبی داشته باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری سالروز رحلت ام البنین (س) را مورد توجه قرار داد و افزود: امروز به عنوان تکریم از مادران و همسران شهدا نامگذاری شده است؛ وظیفه ما در مقابل خانواده شهدا این است که نگذاریم آنها در پیچ و خم‌های زندگی گرفتار شوند.

وی به 12 فروردین روز جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: در تاریخ انقلاب‌ها کمتر رهبری را سراغ داریم که بعد از پیروزی، با فاصله حدود 50 روز، فراخوان عمومی اعلام کند که مردم مخیر باشند به هر چه می‌خواهند رأی بدهند؛ اعتماد به نفس و اعتماد به ملت ایران از سوی امام خمینی (ره) در اوج قرار داشت، نظام مقدس جمهوری اسلامی یک نظام مردم‌سالار دینی و با رأی مردم به دست آمده است.

حسینی بوشهری با بیان اینکه جمهوریت و اسلامیت نظام در کنار یکدیگر قرار دارند تصریح کرد: مردم ما ملتی متدین هستند و به یقین نظامی را می‌خواهند که اسلامی و دینی باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به نامگذاری سال جاری به نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان اقدامی هوشمندانه اشاره کرد و افزود: رصد شرایط داخلی و خارجی، حکمت این نامگذاری را روشن می‌کند؛ رهبری از شرایط موجود به پیچی تاریخی یاد کرده‌اند که گذر از آن نیازمند عزمی ملی و اساسی است؛ دولت و ملت باید همدلی داشته باشند تا بتوانند گام‌های بزرگی بردارند؛ دولت به عنوان کارگزار ملت باید خواسته‌های مردم را در صحنه اجرایی پیاده کند و مردم هم پشتیبان دولت باشند.

وی ادامه داد: اگر گاهی مردم انتقاد می‌کنند نباید حالت تخریب و مچ‌گیری به خود بگیرد و دولت هم نباید از انتقادات خیرخواهانه برافروخته شود؛ دولت و ملت باید مکمل یکدیگر باشند و این شرط اساسی برای موفقیت یک کشور خواهد بود و در این صورت اقتصاد رشد می‌کند، از تمام ظرفیت‌های استفاده خواهد شد و مردم هم نفع خواهند بود.

حسینی بوشهری به مسئله هسته‌ای اشاره کرد و افزود: حدود 12 سال است که درگیر این مباحث هستیم، تهدیدهای دشمنان فراوان بوده و گاهی سخن از همه گزینه‌های روی میز به میان آمده ولی در عین حال جمهوری اسلامی و ملت ایران نشان داده که حرکتی اخلاقی، منطقی و عقلانی دارد؛ از تلاش تیم مذاکره‌کننده نیز تقدیر و تشکر می‌کنیم.

خطیب جمعه قم بیانیه مشترک مذاکرات لوزان را مورد توجه قرار داد و گفت: طبق معمول و همیشگی، تفاوت‌هایی میان آنچه مسئولان ما می‌گویند و آنچه طرف غربی عنوان کرده وجود دارد ولی به تعبیر وزیر خارجه ما، این بیانیه الزام‌آور نیست و بنا شده در تیرماه، توافقنامه جامع بر اساس راه حل‌های ارائه شده نوشته شود.

وی تصریح کرد: مسئولان سیاست خارجی و دست‌اندرکاران مذاکرات که مورد حمایت رهبری و ملت هستند باید نکاتی را در هنگام نگارش توافقنامه جامع لحاظ کنند؛ نخست اینکه بر اساس فرموده رهبری تحریم‌ها باید همزمان لغو شوند یعنی وقتی توافقنامه نوشته شد این شرط جزو آن باشد نه نتیجه آن.

حسینی بوشهری افزود: توافقنامه باید به صورت شفاف نگاشته شود و تفسیرها و روایت‌های مختلف از آن وجود نداشته باشد؛ اینگونه نباشد که رئیس جمهور ما چیزی بگوید و رئیس جمهور آمریکا تفسیر دیگری داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه توقف و برگشت‌ناپذیری فعالیت‌های هسته‌ای را هرگز نمی‌پذیریم گفت: نگویند همینجا توقف کنید و ایران اسلامی حق هیچگونه پیشرفتی ندارد؛ آب سنگین اراک باید حفظ شود و همچنین تعداد سانتریفیوژهایی که قرار است باقی بماند باید نیاز صنعتی و همه تولیدات ما را برآورده کنند.

وی خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده بداند برای هر تعهدی که می‌دهد از طرف مقابل باید تضمینی بگیرد وگرنه ممکن است به شکل دیگری تعبیر و عمل کنند.

حسینی بوشهری در ادامه به جریانات یمن اشاره کرد و افزود: موجب تاسف است که کشوری به همسایه مستقل خود حمله می‌کند؛ صدها نفر شهید، زخمی و آواره شده‌اند، مراکز زیرساختی از بین رفته است؛ چه ملاکی برای این حمله وجود داشته است؟ آیا مردم حق انتخاب ندارند و باید با ابرقدرت‌ها هماهنگ باشند؟ معتقدیم ملت یمن ایستادگی خواهد کرد و آنان که متضرر می‌شوند کسانی هستند که با چراغ سبز آمریکا وارد میدان شده‌اند.

امام جمعه قم در خاتمه به آزادی تکریت در عراق اشاره کرد و گفت: دولت و ملت این کشور خوشحال هستند و ما هم خوشحالی خود را پنهان نمی‌کنیم زیرا خواهان آزادی و استقلال عراق هستیم؛ یقین داریم تمام توطئه‌هایی که برای خدشه‌دار کردن رابطه میان دو ملت صورت می‌گیرند خنثی خواهند شد.


ارسال نظرات