خبرهای داغ:
گرانی بلیت و واگن‌های خالی؛

چرا مسافران نوروزی امسال سفر با ماشین را بر قطار ترجیح دادند؟

به دلیل افزایش چندباره قیمت بلیت قطار از ابتدای شروع بکار دولت و کاهش شدید توان و تمایل مردم به استفاده از قطار برای سفرهای نوروزی، عید سال 1394 به یکی از خلوت‌ترین نوروزهای ناوگان ریلی کشور تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۵۰۷۷۴۱
|
۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، به دلیل افزایش چندباره قیمت بلیت قطار از ابتدای شروع بکار دولت و کاهش شدید توان و تمایل مردم به استفاده از قطار برای سفرهای نوروزی، عید سال 1394 به یکی از خلوت‌ترین نوروزهای ناوگان ریلی کشور تبدیل شده است.

قیمت بلیت قطار از اوایل شروع بکار دولت تاکنون چند بار به بهانه‌های مختلف با افزایش مواجه شده است. اولين بار قيمت بليت قطار در آذرماه ۹۲، ۲۰ درصد افزايش يافت.

پس از آن در ارديبهشت ماه ۹۳ اعلام شد که قيمت هاي بليت قطار شناور شده و تا ۳۰ درصد افزايش يافته است. در مردادماه ۹۳ نيز بخش خصوصي اعلام کرد: راه آهن بابت افزايش هزينه خدمات ايستگاهي، قيمت بليت قطار را ۱۰ درصد افزايش داده است. به اين ترتيب در سال اول دولت قيمت بليت قطار به طور متوسط حدود ۶۰ درصد افزايش يافت که اين ميزان افزايش، بسته به نوع قطار، مسير و تاريخ تردد متفاوت بود.

در آخرین مورد نیز از ۱۱ مهرماه 93 و براي چهارمين بار، نرخ بليت قطار در مسيرهاي مختلف افزايش يافت. اين افزايش نرخ در مسيرهاي ريلي منتهي به مشهد تا ۶۵ درصد نيز اعلام شد. بدین ترتیب پس از 4 بار افزایش قیمت بلیت قطار در یک سال و نیم اخیر، در مسیرهای پرتردد همچون تهران-مشهد بلیت ناوگان ریلی تقریبا 2 برابر شد.

این گرانی بی‌سابقه بلیت قطارها که تناسبی با آمارهای دولتی درباره کاهش شدید تورم هم نداشت، اثر خود را در نوروز امسال نشان داد به طوری که تقاضا برای استفاده از ناوگان ریلی در نوروز 1394 کاهش یافت.

در حالی که همه ساله در ایام نوروز تقاضا برای استفاده از ناوگان ریلی خصوصا مسیر تهران-مشهد چند برابر ظرفیت قطارها بود و تمام بلیت‌های این مسیر طی ساعات اولیه پیش‌فروش تمام می‌شد، اما نوروز سال 94 بسیاری از قطارهای تهران-مشهد طی تمام روزهای ابتدایی سال ظرفیت پذیرش مسافر داشتند.

این وضعیت به قدری حاد بود که چند روز مانده به عید اعلام شد به علت استقبال سرد مردم، نصف ظرفیت خطوط ریلی برای نوروز 94 خالی مانده است! و شرکت‌های ریلی تا 20 درصد تخفیف در نظر گرفته‌اند.

با این حال، ‌این تخفیف‌های 20 درصدی هم نتوانست جبران گرانی 100 درصدی بلیت قطار را بکند و قدرت خرید مردم در حدی نبود که برای زیارت امام رضا علیه السلام با قطار به مشهد سفر کنند.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ما، هم‌اینک نیز که به روزهای پایانی تعطیلات نوروزی نزدیک می‌شویم، میتوانید بلیت سفر با قطار به مشهد تهیه کنید. این وضعیت علاوه بر آن که سبب زیان‌دهی شرکت‌های ریلی خواهد شد و اهداف مدنظر برای گرانی بلیت را محقق نخواهد کرد، عوارض جانبی دیگری هم به دنبال دارد.

افزایش قیمت بلیت قطار و بدنبال آن کاهش کیفیت خدمات به مسافران سبب شده بسیاری از شهروندان مجاب شوند که به جای خرید بلیت قطار، با خودروی شخصی اقدام به سفر به مشهد یا سایر نقاط کنند که هم خطرات خاص ناوگان جاده‌ای را به دنبال دارد و هم سبب افزایش مصرف بنزین و آلایندگی بیشتر هوا خواهد شد.

بدین ترتیب بی‌توجهی به سایر ابعاد اجتماعی-اقتصادی در تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت بلیت قطار و اتخاذ منطق تک‌بُعدی افزایش سوددهی شرکت‌های ریلی، نشانی از تدبیر دولت در تصمیمات حوزه ریلی ندارد‌.

ارسال نظرات
پر بیننده ها