خبرهای داغ:
امام جمعه قم گفت: آل سعود که نه قانون اساسی دارد و نه متکی به رأی مردم است با همراهی دولت‌های سرسپرده به اصطلاح اسلامی، به نفع صهیونیست‌ها در یمن وارد عمل شده‌ است.
کد خبر: ۸۵۰۷۰۶۷
|
۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به تقوا به عنوان لباسی برای زینت انسان و محافظت آدمی از خطرات و گناهان اظهار کرد: البته نباید به این ویژگی مصونیت‌بخشی تقوا به طور کامل دل بست و خود را در معرض آسیب و خطر قرار داد زیرا تقوا دارای درجاتی است و البته نمی‌تواند آدمی را که دارای غرایض مختلف است، در همه شرایط مصون نگاه دارد.

وی افزود: در واقع مصونیت‌بخشی تقوا مطلق و بی‌قید و شرط نیست زیرا مواقع و مواردی وجود دارد که حتی انسان‌های پرهیزکار هم نباید به تقوای خود تکیه و اعتماد کنند و با دلگرمی به مصونیت‌بخشی تقوا، خودشان را در معرض خطر و آسیب قرار دهند.

امام جمعه قم با بیان اینکه روزی شیطان با حضرت نوح(ع) به گفت‌وگو پرداخت و به او گفت در سه مقطع باید مراقبت زیادی داشته باشید تا شما را وسوسه نکنم گفت: هنگامی که انسان عصبانی یا در حال قضاوت باشد از جمله لغزشگاه‌هایی هستند که شیطان به راحتی توان وسوسه آدمی را دارد و مقطع دیگر هم خلوت کردن با نامحرم است به همین دلیل در اسلام از این امر به شدت نهی شده است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که انسان هرچقدر واجد مراتب بالای تقوا باشد، باز هم به مصونیت مطلق نمی‌رسد، زیرا گاهی نیروی غریزه آنقدر قوی عمل می‌کند که تقواهای بالا هم توان مهار آن را نخواهند داشت.

سعیدی با اشاره به دعای امام سجاد(ع) و درخواست ایشان از خداوند برای رسیدن به ورعی که آدمی را از همه آسیب‌ها مصون بدارد گفت: در واقع ایشان خواسته‌اند به ما بیاموزند که از خداوند ورعی بخواهیم که ما را در مقابل همه آسیب‌ها حفظ کند؛ لازم است آدمی خود را از موجبات گناه و محیط آن دور نگاه دارد و به تقوای خود مغرور نشود.

تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س) در خطبه دوم با اشاره به تقارن نوروز و ایام فاطمیه در سال جاری خاطرنشان کرد: مردم ما حرمت روز شهادت حضرت زهرا(س) را نگاه داشتند و به احترام ایشان، مجالس باشکوهی را برگزار کردند.

وی ادامه داد: البته مردم ما حتی اگر نوروز با ایام عزا هم همراه نباشد حرمت را نگاه می‌دارند و از مراسم‌هایی که مخالف با شؤون اسلامی باشد پرهیز می‌کنند؛ مردم ما برای تحویل سال در مقدس‌ترین مکان‌ها حضور می‌یابند و امسال هم مردم ما سال فاطمی را به یکدیگر تبریک گفتند.

سعیدی به سخنان رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال 94 اشاره کرد و گفت: ایشان هر سال در پیام نوروزی خود و پس از طی سخنرانی در حرم رضوی، راهبرد و خوراک فکری سال را برای مردم و مسئولان بیان می‌کنند.

خطیب جمعه قم عنوان کرد: ارتقا ایمان و معنویت، اقتدار و عزت ایران در منطقه و جهان، پیشرفت اقتصادی، عدالت قضایی و اقتصادی و جهش علمی به معنای واقعی از جمله آرزوهای رهبری برای ملت ایران به شمار می‌روند ولی شرط تحقق این موارد این است که دولت به معنای واقعی کلمه باید ملت را قبول داشته باشد و ارزش و اهمیت توانایی‌های آنها را بپذیرد و بکار بگیرد و ملت هم باید به دولت که کارگزار جامعه محسوب می‌شود به معنای واقعی اعتماد داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید قدر نظام اسلامی را که به برکت زحمات امام راحل و خون پاک شهدا به دست آمده بدانیم گفت: این حکومت دارای الزاماتی است که لازم است به آنها پایبند باشیم، در قرآن آمده است اگر حکومتی بر روی زمین یافتید، نماز را اقامه کنید و زکات بپردازید؛ نظارت همگانی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر که در اسلام زیربنای همه احکام و فرائض محسوب می‌شود جزو الزامات نظام اسلامی به شمار می‌رود البته باید توجه داشت که این امر منحصر در چند مورد نشود؛ حفظ اقتدار نظام که جزو بزرگ‌ترین معروف‌هاست نباید نادیده گرفته شود.

سعیدی ادامه داد: بی تفاوت نبودن و نظارت و انتقاد کردن و همچنین تذکر دادن در چارچوب‌های منطقی و اهتمام نسبت به مسائل اساسی کشور، از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر به شمار می‌روند؛ منظور از چارچوب‌ها هم این است که تذکر به مسئولان نباید منجر به بی‌اعتمادی مردم نسبت به انقلاب و نظام شود، در تذکر دادن دولت نسبت به منتقدین و بالعکس، نباید اهانتی صورت بگیرد بلکه همدلی و مهربانی حتما رعایت شود.

امام جمعه قم با بیان اینکه دغدغه داشتن و دلواپس بودن جرم نیست گفت: نباید به این دلیل، کسی را سرزنش کرد زیرا اینگونه عمل کردن خلاف تدبیر است البته دلواپسی هم نباید به معنای زیر سئوال بردن خدمات دولت باشد؛ رهبری فرموده‌اند از همه دولت‌های قبلی حمایت کرده‌ام ولی چک سفید امضا هم به کسی نمی‌دهم بلکه با توجه به عملکردها قضاوت می‌کنم.

وی عنوان کرد: طبق دستور صریح قرآن باید امانت‌ها را به اهل آن سپرد، مسئولیت‌ها و پست‌ها در نظام جمهوری اسلامی امانت هستند و هیچ دولت و مسئول مملکتی حق ندارد این امانت‌های الهی را به خاطر برخی ملاحظات مانند سهم‌خواهی برخی جناح‌ها و قدرت‌ها، به افرادی بسپارد که سابقه سوء دارند.

سعیدی با اشاره به مشروعیت دولت‌ها به واسطه آرای مردم گفت: مهم نیست چه نسبتی از آراء وجود دارد بلکه اگر دولتی اکثریت رأی مردم را کسب کرد بر اساس قانون اساسی مشروعیت دارد و مردم هم موظف هستند به این دولت کمک کنند و قوانین کشور را محترم بشمارند.

خطیب جمعه قم اضافه کرد: دو دیدگاه عمده از نظر رهبر معظم انقلاب در زمینه مشکلات اقتصادی وجود دارد؛ عده‌ای معتقدند باید با تمسک به قدرت داخلی، مشکلات را حل کرد ولی این دیدگاه غالبا مورد غفلت قرار گرفته؛ دیدگاه دوم معتقد است رونق اقتصادی با نگاه به بیرون امکان‌پذیر است در حالیکه غلط بودن این نگاه بارها و بارها از ابتدای انقلاب تاکنون ثابت شده، تحریم‌ها و تهدیدها از ابتدا توسط استکبار جهانی وجود داشته و اخیرا هم تشدید شده و شاهد صدقی برای این سخن هستند.

وی تقویت نگاه دوم را جزو تلاش‌های دشمنان ایران و اسلام دانست و گفت: رئیس جمهور آمریکا در سخنانی به ملت ایران گفته است اگر می‌خواهید مشکلاتتان حل شود، باید تسلیم آمریکا شوید ولی ملت ایران در طول جریان مذاکرات هسته‌ای بارها و بارها، زیاده‌خواهی‌های آمریکا و غربی‌ها را شاهد بوده‌اند به همین دلیل رهبر بصیر و مقتدرمان تاکید کرده‌اند، مسئولان، هیئت مذاکره‌کننده و ملت ایران زورگویی‌های ایالات متحده را قبول نخواهند کرد.

سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود به تهاجم عربستان به یمن اشاره کرد و افزود: دولت‌های مزدور و سرسپرده بیگانه یکدیگر را فرا خوانده‌اند تا به مردم مظلوم و محرومی حمله کنند که حرفشان تشکیل حکومتی مستقل متکی بر آرای مردمی است در حالیکه آل سعود نه قانون اساسی و نه حکومتی متکی بر آرای مردمی دارند؛ دولت‌های به اصطلاح مسلمان، هرگاه اسرائیل مردم مظلوم فلسطین را به خاک و خون می‌کشد کاری ندارند ولی وقتی منافع صهیونیست‌ها به خطر می‌افتد وارد عمل می‌شوند و به جنگ با مسلمانان می‌پردازند.

وی در پایان تأکید کرد: رژیم آل سعود در ایجاد جنگ داخلی در سوریه نقش اصلی را داشت، در مصر و لیبی هم نقشی مهم داشت و در بحرین هم همین نقش را ایفا کرد و امروز هم در یمن شاهد همین ماجرا هستیم؛ امیدواریم مردم بحرین با اتحاد چنان درسی به آل سعود بدهند که درسی برای همگان شود.


ارسال نظرات