خبرهای داغ:
رئیس‌جمهور سوریه گفت: کشورهای غربی سعی داشتند سوریه و منطقه را وارد جنگ کنند.
کد خبر: ۸۵۰۷۰۴۰
|
۰۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفتگو با جمعی از خبرنگاران رسانه‌های روسیه به سوالات مختلف آنان پاسخ داده است که در زیر مشروح پرسش‌های مطرح شده و پاسخهای رئیس جمهور سوریه را در زیر می‌‌خوانید:

روسیا الیوم: نظر شما راجع به دور بعدی گفت‌وگوهای مسکو بین گروه‌های سوری چیست؟

بشار اسد: ارزیابی ما از این دور گفت‌وگوها و طرح روسیه به طور کلی ارزیابی مثبتی است. زیرا این طرح طرح مهمی است و من می‌توانم بگویم که این طرح ضروری بود. همانطور که شما می‌دانید غرب و یا برخی از کشورهای عربی در خلال بحران سوریه سعی داشتند سوریه و  منطقه را گاهی به بهانه مبارزه با تروریسم و گاهی به معنای حمایت‌ از ملت‌هایی که به منظور آزادی قیام کردند و دیگر دروغ‌هایی که در رسانه‌های غربی مطرح می‌شود، وارد یک جنگ نظامی کنند.

بنابراین طرح روسیه مهم بود زیرا بر راه حل سیاسی تاکید دارد و در نتیجه این طرح راه را برای جنگ طلبان در کشورهای غربی و بویژه در آمریکا، فرانسه،‌انگلیس بست. همانطور که می‌دانید جنگ طلبان سعی می‌کردند و همچنان سعی دارند طرف‌های مختلف در اوکراین را به منظور تغییر نظام در این کشور و بعد در روسیه مسلح کنند. بنابراین اصل این طرح اصلی صحیح و هم است و ما همیشه می‌گوییم و اعلام می‌کنیم و ایمان داریم که هر مشکلی هر چه باشد، راه حل نهایی آن باید راه حلی سیاسی باشد. اما عوام موفقیت همه باید فراهم باشد باید بین عنوانی که شما اکنون مطرح کردی و با مضمون این طرح مطابقت کند.

عنوان طرح گفتگوهای سوری سوری است، بنابراین برای موفقیت این طرح باید فقط سوری باشد یعنی هیچ طرف خارجی بر مذاکره کنندگان تاثیر نداشته باشد. مشکل اینجا این است که تعداد طرفهایی که در این گفت‌وگوها شرکت می‌کنند طرفهایی هستند که از از سوی کشورهای خارجی بیگانه یا کشورهای منطقه ای در منطقه ما حمایت می‌شوند و این کشورهای هستند که بر تصمیم گیری این گروه‌ها تاثیر می‌گذارد.

همانطور که میدانید از چند روز پیش یکی از طرفهای گفت‌وگو اعلام کرد که در گفت‌وگوهای مسکو شرکت نمی‌کند. این گروه در دور اول نیز شرکت نکرد. بنابراین برای موفقیت این گفت‌وگو باید طرفهایی که در آن شرکت می‌کنند سوری باشند، طرفهای مستقلی باشند که برخواسته از اراده مردم هستند. بنابراین برای موفقیت‌ این گونه طرحها باید کشورهای دیگر در آن دخالت نکنند.

همانطور که مسکو در گفت‌وگوی اول گفت که این گفت‌وگوها سوری باشد و نقش روسیه در این گفت‌وگوها نقش تسهیل روند گفت‌وگوها بین گروه‌های سوری است و نقشی نیست که بر آنها فکری تحمیل کند. اگر امور به این صورت انجام شود، من معتقدم که این گفت‌وگوها نتایج مثبتی برای ثبات در سوریه خواهد داشت.

روسیا الیوم عربی: جناب آقای رئیس جمهور نماینده ویژه سازمان ملل برای سوریه طرحی را برای آتش بس در شهر حلب اعلام کرده بود ولی این آتش بس دوام چندانی نداشت حملات از سر گرفته شد شما تا چه اندازه این طرح را موفقیت آمیز می دانید؟

بشار اسد: از همان دیدار نخست که بین من و او صورت گرفت از طرح های او حمایت کردیم و و بر سر فصل های ان توافق هم موافقت اولیه صورت گرفت و وی طرح خود را بازگو کرد، وی به اتفاق اعضای تیمش این طرح را در سوریه می رفتند تا اجرایی کنند،‌از او برای اجرای این طرح حمایت کردیم و در زمینه مسائل کلی به گفت وگوها با او ادامه دادیم، اساس طرح خوب بود چرا که با واقعیت جاری بر روی زمین مشابهت و مطابقت داشت و با طرح آشتی هایی که در سوریه دنبال می شد هم سو بود، هدف کلی کاستن از فشارها و و دور کردن خطر از مردم بی دفاع در شهر حلب بود، حلب به صورت ویژه به عنوان مقدمه این طرح به شمار می آمد.

این طرح نماینده ویژه سازمان ملل تنها از یک طرف نمی توانست به نتیجه برسد درست است که دولت و نهادهای دولتی سوریه مخاطب اصلی آن بودند ولی در مقابل گروه های تروریستی هم باید در اجرای آن مشارکت می کردند گروه های تروریست و مسلحی که در بخش های مختلف حلب حضور داشته اند در این موضوع هم بمانند مشکلات موجود در مذاکرات سوری سوری بخشی از تروریست های مسلح وابسته به کشورهای دیگری بودند و در این باره یعنی در خصوص حلب هم می توان گفت اغلب تروریست ها و گروه های تروریستی مسلح از سوی دولت ترکیه حمایت می شوند.

از این رو این گروه ها و نیروها از همان ابتدای امر اعلام کردند با این طرح و پیشنهاد نماینده سازمان ملل مخالفت خواهند کرد و چنین هم کردند از این رو به صورت کامل با این پیشنهاد مخالفت کردند. من یک هفته پیش از اعلام موضع گروه های تروریستی مبنی بر مخالفت با این طرح من از مخالفت آنها خبر داده بودم اما زمانی که گروه های تروریستی بدون توجه به این طرح بخش های مختلف حلب را بمباران کردند و شماری از اهالی بی دفاع شهید شدند این مساله برای وی هم آشکار شد.

طرح نماینده ویژه سازمان ملل در مضمون بسیار مهم بود و ما بر این عقیده بودیم که بسیار واقع بینانه است و فرصت موفقیت این طرح هم بسیار زیاد بود، اگر ترکیه و دیگر کشورها دست از حمایت گروه های مسلح برمی داشتند و به دخالت های خود پایان می دادند.

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت این طرح این بود که بخش اعظم سوری ها خواستار رهایی یافتن از تروریست ها هستند چرا که مردم خواستار بازگشت به زندگی طبیعی خود هستند، و می خواهند گروه های مسلح از این مناطقی که در انها زندگی می کنند خارج شده و دیگر باز نگردند.

روسیا الیوم: دیدگاه شما نسبت به طرح آشتی در مناطق مختلف سوریه همچون حومه دمشق چست ؟

بشار اسد: بیش از یک سال است که طرح آشتی‌ را آغاز کرده‌ایم و آن را به موازات تلاش‌های سیاسی خود ادامه می‌دهیم. همانطور که پیشتر گفتم راه حل نهایی هر مشکلی سیاسی است اما راه حل سیاسی برخی اوقات طولان و کند خواهد بود یا مشکلاتی در مسیر آن قرار می‌گیرد و آن را موقتا با شکست روبرو می‌کند.

در سوریه هر روز تعدادی افراد بیگناه قربانی‌ می‌شوند و ما نمی‌توانیم منتظر راه حل سیاسی بمانیم، برای محافظت از مردم باید مسیر دیگری را پی بگیریم، به طور طبع یکی از این مسیرها مبارزه با تروریست‌ها خواهد بود. در این میان مسیر سومی نیز وجود دارد و آن مسیر آشتی‌ها است، این آشتی‌ها بازگشت خانواده‌ها به مناطقشان و خروج تروریست‌ها از آن یا باقی ماندن در آنها بدون سلاح و بازگشتن به زندگی طبیعی را تظمین می‌کنند.

دولت این افراد را مورد بخشش قرار داده و وضعیت آنان را برای بازگشت به زندگی طبیعی بررسی خواهد کرد.

آزاد کردن زندانیان نیز بخشی از طرح آشتی ملی است و آنچه روز گذشته روی داد نشان می‌أهد که این بخش از طرح مهمترین بخش آشتی ملی است، طرح آشتی ملی پیروزیهای بزرگی را ثبت کرده و باعث بهبود اوضاع امنیتی در بسیاری از نقاط شده است.

ما همچنان سیاست آشتی‌ ملی را که موفقیت خود را اثبات کرده است ادامه خواهیم داد.

روسیه 24: در جنگ داخلی و درگیری‌های مسلحانه برخی از سیاستمداران گفتند که ایام شما به عنوان رئیس‌جمهور سوریه دری نخواهد پایید و برخی از پیش بینی‌ها نیز این بود که شما چندین ماه میتوانید مقاومت کنید، اما مقاومت شما طولانی شد. برخی از سیاستمداران اروپایی اینک از راه حل سیاسی صلح آمیز در سوریه بدون بشار اسد سخن می‌گویند، به نظر شما چگونه ممکن است که ما صلح را برقرار کنیم و به مردم سوریه فرصت بدهیم که آشتی کنند؟

بشار اسد: این اظهاراتی که ما از ابتدای بحران تاکنون می‌شنویم برخواسته از عقلانیت غربی است، و این عقلانیت عقلانیتی استعماری است. یعنی غرب شریک نمی‌خواهد. اگر غرب از کشور خاصی خوشش نیاید خواستار تغییر دولت یا تغییر رئیس‌جمهور آن است. هنگامی که غرب با این منطق سخن می‌گوید، ملت‌ها را نمی‌بیند. آنها می‌گویند از فلان رئیس جمهور خوشمان نمی‌آید بنابراین او را تغییر خواهیم داد.

هنگامی که این اظهارات را مطرح کردند آن را بر اساس داده‌های اشتباهی که در ذهنشان بود،‌مطرح کردند. امروز ملت‌ها نمی‌پذیرند که کسی آینده یا سرنوشت آن را مشخص کند یا کسی از خارج بر آنها حکمرانی کند. درمورد اوکراین نیز وضع به همین منوال است و این همان هدفشان در روسیه است.

آنها از پوتین رئیس‌جمهور روسیه خوششان نمی‌آید و وی را شیطان جلوه می‌دهند. همین امر در اماکن دیگر نیز صدق میکند. اما من می‌خواهم تاکید کنم که این فقط مردم سوریه هستند که این امر را مشخص خواهند کرد. همه اظهاراتی که از کشورهای غربی و هم پیمانان منطقه ایشان درباره این موضوع مطرح شده است، برای ما مهم نیست. برای ما مهم نیست اگر بگویند رئیس‌جمهور سرنگون خواهد شد یا باقی خواهد ماند. همچنین برای ما مهم نیست که بگویند رئیس‌جمهور قانونی یا غیر قانونی است.

ما مشروعیت را از مردم می‌گیریم. اگر دلیلی برای مقاومت دولتی در سوریه وجود داشته باشد، همان پشتوانه مردمی است.ما باید وقت ما را با اظهارات اروپایی تلف نکنیم. آنها آماده این هستند که هر روز اظهاراتی بگویند که اظهارات قبلی را نقض می‌کند.

روسیا الیوم: در هر کشوری امکان دارد بهانه ای یا دست آویزی برای جنگ فرقه ای و طایفه ای به راه انداخت در سوریه و در واکراین چگونه می توان در برابر این مسائل ایستاد و مانع از وقوع آنها شد ؟

بشار اسد: البته اگر در کشورتان مشکلی طایفه ای وجود داشته باشد که می تواند باعث ایجاد شکاف در جامعه شود کشورهای دیگر به سادگی می توانند از ان بهره برداری کنند، ومی توانند نا آرامی را بوجود آورند، شما خوب می دانید این مساله ای است که حتی برخی از کشورهای خارجی سعی کردند از آن در روسیه هم به نفع خودشان استفاده کنند، از این رو از برخی گروه های تندرو که دست به اقدامات تروریستی می زنند حمایت کردند، هدف آنها تنها کشتن افراد بی گناه نیست بلکه هدف آنها ایجاد شکاف در جامعه روسیه است تا از این طریق میهن را تضعیف کنند، و با تضعیف میهن دولت هم ضعیف شود، و حتی ممکن است با استفاده از ان روسیه را هم تجزیه کنند.

همین مساله را در روسیه به آن اندیشیدند و به همین قضیه در سوریه نیز فکر کردند، از این رو می گویم مسائل مشابه بسیار زیاد است لذا دولت ها و نظام ها باید عملکردی مناسب پیش از وقوع بحران ها داشته باشند، حفظ وحدت میهن و آزادی دینی و آزادی عقاید و هیچ گروهی در آن کشور نباید احساس کنند از انجام شعایر دینی خود منع شده اند و یا عقاید آنها در آن کشور ممنوع شده است .

این مساله در سوریه هم وجود دارد و این یکی از مهم ترین علل ایستادگی جامعه سوریه در برابر این هجمه است اما با آن عناوینی که در آغاز بحران در سوریه از سوی رسانه ها مورد استفاده قرار گرفت و رسانه های خارجی آن را پوشش دادند و عناوینی که تروریست ها برای خود برگزیده بودند هدفشان تجزیه سوریه بود، بخصوص قصد داشتند این تجزیه را براساس طایفه ای عملی سازند.

در آغاز در ابتدای امر در سوریه برخی از افراد این عناوین را باور کرده بودند، و گمان کردند این عناوین واقعیت دارند ولی در گفتوگوهایمان به عنوان یک دولت و استفاده از ابزار روشنگرانه مختلف و بخصوص استفاده از این ابزار از سوی نهادهای دینی موفق شدیم از این مرحله هم خارج شویم، و پس از مدتی متوجه شدند این مساله کاری به طایفه ها ندارد و به ادیان هم مربوط نمی شودچرا که مشکل تنها به گروه های تروریستی مربوط می شوند که از سوی کشورهای خارجی حمایت می شوند.

در اینجا بود که توانستیم مشکل را محدود سازیم و این بحران اخیر را که بسیار خطرناک بود برای همگان روشن کنیم و این همان مساله ای است که در سوال بسیار مهمتان به آن اشاره کردید.
 

ارسال نظرات
پر بیننده ها