خبرهای داغ:
کمالوندی با بیان اینکه آمانو اگر غیر از گزارش‌های فصلی و ماهانه کمتر مطالبی را مطرح کند، برای هر دو طرف بهتر خواهد بود گفت: پروتکل الحاقی داوطلبانه است و ما آنرا اجرا نمی‌کنیم چون قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام قانونی نیست.
کد خبر: ۸۵۰۶۶۷۹
|
۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:‌ آقای آمانو در فرصت‌های مختلف مطالبی را بیان می‌کند که به نظر می‌رسد اگر غیر از گزارش‌های فصلی و ماهانه آژانس در ارتباط با توافق ایران با 1+5 کمتر چنین مطالبی را مطرح کند، برای هر دو طرف بهتر خواهد بود.
کمالوندی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما تصریح کرد: اگر مدیر کل آژانس خارج از گزارش‌های فصلی و ماهانه کمتر مطالبی را مطرح کند مجبور نخواهیم بود به اظهارات او پاسخ دهیم.
وی گفت: وی اخیراً نیز در بیست و پنجمین اجلاس بنیاد کارنگی که اندیشکده آمریکایی در واشنگتن است مطالبی را مطرح کرد در حالی که این اندیشکده خطوط سیاسی خودش را دارد؛ مانند این است که آقای آمانو بخواهد در محفلی حزبی در هر کشور دیگری اظهار نظر کند.
کمالوندی افزود: اگر چه آنجا اندیشکده تلقی و گزارش‌ها و مطالب راهبردی در آن مطرح می‌شود اما به هر حال خط و خطوط سیاسی خود را دارد و اظهارات آقای آمانو در چنین مکانی می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد.
وی با رد اظهارات دو پهلوی اخیر آمانو مبنی بر این که بازرسان آژانس نمی‌تواند همه مواد هسته‌ای داخل ایران را صلح آمیز بدانند، تصریح کرد: البته این مطالب چیزی اضافه بر آنچه تاکنون در گزارش‌های آژانس گفته شده نیست و هر یک از این مطالب را به صورت‌های مختلف هم شفاهی و هم در قالب یادداشت‌های توضیحی پاسخ داده‌ایم و موارد اخیر هم از این سنخ است.
سخنگو و معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تاکید آمانو بر الزام ایران به اجرای پروتکل الحاقی گفت: براساس گزارش‌های خبری آژانس، ایران به این اقدام ملزم نشده است اما آقای آمانو بارها در گزارش‌هایش اشاره کرده است که اگر بخواهد صلح آمیز بودن فعالیت‌های ایران را اعلام کند نیازمند این است که پروتکل الحاقی اجرا شود.
کمالوندی افزود: او البته در موارد دیگری نیز تاکید دارد به این که شورای امنیت و شورای حکام آژانس از ایران خواسته‌اند که ما پروتکل الحاقی را اجرا کنیم در حالی که ما بارها به این موضوع پاسخ داده‌ایم.
وی تاکید کرد: اولاً پذیرش پروتکل الحاقی داوطلبانه است و دیگر این که ما قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام را قانونی نمی‌دانیم و به همین علت نیز تا به حال آن را اجرا نکرده‌ایم.
کمالوندی افزود: یکی از مواردی که آنان موکداً خواستار اجرای آن شدند تعلیق فعالیت‌های ماست که ما چنین تعلیقی را تاکنون اجرا نکرده‌ایم و در حال مذاکره با 1+5 هستیم.

به گزارش فارس «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با حضور در شبکه خبری «پی‌بی‌اس» آمریکا گفت: « ایران با یک ابزار مهم برای راستی‌آزمایی که "پروتکل الحاقی" خوانده می‌شود، موافقت کند که با اجرای آن ما می‌توانیم به تأسیساتی که اعلام نشده‌اند، دسترسی داشته باشیم یا ما می‌توانیم به نوعی درخواست انجام برخی بازرسی‌ها را مطرح کنیم.»

وی همچنین با حضور در اندیشکده کارنگی آمریکا سخنرانی و برای ایران ملزوماتی را مشخص کرد و گفت: «ایران باید پروتکل الحاقی را اجرایی کند و آژانس هم در صورت به توافق رسیدن ایران و 1+5، نقش محوری خود را در این میان کماکان حفظ خواهد کرد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص روزهای پس از توافق احتمالی هم پیش‌بینی‌هایی کرد و گفت: «آژانس حتی پس از امضای توافقنامه، چشم و گوش جامعه جهانی در ایران خواهد بود.»
ارسال نظرات
پر بیننده ها