خبرهای داغ:
امام‌جمعه مشهد بر ضرورت توجه در برخورد منتقدان با دولت و دولت با منتقدان تأکید کرد و گفت: نگاه رهبری از منظر حفظ نظام است و هر برخورد و مقابله‌ای که بین منتقدان و دولت انجام شود در مقام ضربه خوردن نظام است.
کد خبر: ۸۵۰۶۴۴۷
|
۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد در گفت‌وگویی با خبرنگاران به بیان محورهای اصلی بیانات رهبر معظم انقلاب، تبیین لزوم توجه به مبانی چهارگانه نظام اسلامی، مسأله اقتصاد، توجه دادن به عملکرد دولت و لزوم همراهی آن و همچنین شرایط ایجاد همدلی و هم‌زبانی بین دولت و ملت پرداخت.

سخنان رهبری دارای یک منظومه منسجم است

امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که مجموعه فرمایشات رهبری با شعار سالی که قرار دادند، حول یک محور بود و آن محور، مسأله نظام اسلامی، مدیریت نظام اسلامی، تثبیت و حاکمیت این نظام است، گفت: علی رغم این‌که به‌ظاهر موضوعات جدای از هم بود اما همه آن‌ها یک منظومه را تشکیل می‌داد.

وی ادامه داد: بحث اول در مورد نوروز باستانی و نوروز ایرانی بود؛ محور فرمایش ایشان این بود که تعالیم اسلام و معارف شیعه سبب شده جریانی که در جهت تثبیت جریان نظام‌های استبدادی و نظام‌های سلطنتی بوده در جریان استقرار عبودیت و بندگی خدا قرار گیرد.

آیت‌الله علم‌الهدی به مبانی چهارگانه نظام اسلامی اشاره و اضافه کرد: اساس تشکیل نظام اسلامی بر چهارپایه استوار است؛ رابطه ایتاء زکات و انفاق‌های مالی و اقتصادی، نظارت مردمی و مسؤولیت انسان‌ها در توسعه معروف و پیش‌گیری از منکرات در نظام اجتماعی اسلامی یک مسأله بسیار مهم است که پیش از همه، نماز را به‌عنوان محور زندگی اجتماعی در نظام اسلامی قرار داده‌اند.

عبودیت خداوند، نوروز باستانی را به جریان استقرار بندگی خدا تبدیل کرد

وی افزود: اگر بنا شد در جامعه‌ای که همه در آن زندگی می‌کنند، هر فرد به دنبال جذب منافع برای خود باشد، آن اجتماع تبدیل به یک توده متعارض می‌شود، انگیزه همزیستی و زندگی اجتماعی، عامل براندازنده زندگی اجتماعی می‌شود، اما اگر بنا شد نقطه توجه همه به یک نقطه باشد و اجرای اوامر و فرمان‌های او را در نظر گرفتند، این تضاد اجتماعی تبدیل به یک نقطه انسجام قطعی خواهد شد؛ زندگی اجتماعی در نظام اسلامی در توجه همه دل‌ها به خدا شکل می‌گیرد و این موضوع در رابطه با نوروز باستانی و ایرانی است که تبدیل به یک بساط عبودیت پروردگار تبدیل شد.

نگاه اقتصادی رهبری در ایجاد همدلی بین مردم و دولت

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که در خصوص موضوع اقتصادی، رهبری تفسیر کردند که عامل همدلی و هم‌زبانی این است که همه دل‌ها به یک نقطه متوجه باشد و خاطرنشان کرد: ما هم‌زبانی را می‌توانیم تصنعی ایجاد کنیم اما همدلی را نمی‌توان به این شکل ایجاد کرد، اگر دولت و جریان‌های اجرایی کشور در یک مسیر باشند و مردم در مسیر دیگر، چه همدلی می‌تواند وجود داشته باشد؟ در بحث اقتصاد مقاومتی نیز پیش‌ازاین بیان کرده بودند که مردم مصارف بیجا نداشته باشند، از تجمل پرهیز کنند و از کالای داخلی استفاده کنند؛ در مقابل نیز دولت باید تولید را توسعه دهد، مسائل و امکانات داخلی را ببیند و از آنان بهره بگیرد.

وی، عامل به وجود آمدن همدلی را اخلاص در کار و عبودیت پروردگار دانست و اظهار کرد: اگر اخلاص در نظام اسلامی به‌عنوان یک ابزار توسعه عبودیت پروردگار مقصد قرار گرفت، در گرایش‌های دولتی نیز همدلی به وجود می‌آید؛ همدلی دولت و ملت کار ساده‌ای نیست، این همدلی زمانی به وجود می‌آید که هدف آنان یکی باشد و آن هدف تنها خداست؛ یعنی در مدیریت‌ها باید اخلاص، عبودیت و ترس از خدا داشته باشند، مردم نیز خداخواه باشند که به دنبال آن همدلی ایجاد می‌شود و در پی آن نیز هم‌زبانی می‌آورد.

اتکای به توان داخلی، محور منظومه سخنان رهبری بود

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که رهنمودهای رهبری در عرصه اقتصادی رابطه مستقیم با جریان اخلاص در عمل دارد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب دو نظریه ارائه کردند، نظریه اول این بود که نگاه ما به داخل باشد، از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و چشم امید خود به خارج کشور را ببندیم و در مقابل نیز نظریه نگاه توسعه‌ای به خارج کشور را مطرح کردند؛ ایشان یک نظریه را تأیید و یک نظریه را نقد و رد کردند؛ مردم ما چه زمانی می‌توانند دل از بیرون کنده و توقع را از بیرون خود قطع کنند؟ زمانی که بیرون را دشمن خود و دشمنان خدا بدانند.

وی ادامه داد: ایشان نظریه اتکای به بیرون را نقد و رد کردند، مردم نیز با تکبیر گفتن نشان دادند که این حرف را قبول دارند، تا امید ما از بیرون منقطع نشود نمی‌توانیم در داخل به توانایی خود اتکا کنیم؛ اتکای به توان داخلی محور منظومه سخنان رهبری در سخنرانی امروز بود.

امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که استکبارستیزی زمانی در ما به وجود می‌آید که بنده خدا باشیم، خاطرنشان کرد: در عبودیت پروردگار جریان استکبار مدعی رقابت باخداست، استکبار قائل به این است که می‌گوید من بالاتر هستم و سرنوشت‌ها باید در استخدام مطامع من باشد، این نگاه در تقابل با خواست خداوند است.

وی افزود: استکبارستیزی یعنی این رقیب را نابود کردن، نمی‌توان گفت دولت این موضوع قبول ندارد؛ مجموعه دولت جمعیتی چهارمیلیونی است اما اگر منظور به وزیران دولت باشد، باید گفت آنان نیز در استکبارستیزی تردیدی ندارند اما در روش‌ها متفاوت عمل می‌کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی بابیان این‌که تنها شعار امسال است که اجرای آن نیاز به زمان ندارد، گفت: اگر دولتی‌ها شعار سال را بپذیرند و اخلاصشان برای خدا باشد، مردم نیز خداخواه باشند، این همدلی به وجود می‌آید؛ سخنرانی رهبری نشان داد دگراندیشی که به دیگری وابسته است و آن دیگری دشمن خداست، نمی‌تواند بگوید من مخلص هستم، فرمودند من این‌ها را قبول ندارم و درست نیست.

الگوسازان اقتصادی کشور به مبانی نظری اقتصادی رهبری پایبند نیستند

وی با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی و نگاه رهبری به این مقوله، تصریح کرد: مسأله ما در موضوع اقتصادی، الگوسازی است، ما در الگوسازی مشکل‌داریم یعنی جریان تخصصی که هنر او الگوسازی است که بعد از آن، بر اساس این الگو، برنامه اجرایی ارائه شود، آن متخصص هنوز در بینش رهبری مؤمن نیست؛ در اقتصاد مقاومتی در عرصه نظری تمام آفات، مؤلفه‌ها و راهکارهای اجرایی از سوی رهبری بیان شد اما آن تشکیلات تخصصی الگوسازی که مطابق فرمایشات رهبری الگوسازی کند، وجود ندارد.

سیاست‌های بانکی فعلی با توسعه جریان‌های دانش‌بنیان در تعارض است

امام‌جمعه مشهد مقدس با ابراز تأسف از پایبند نبودن الگوسازان اقتصادی به مبانی نظری رهبری، خاطرنشان کرد: متأسفانه این افراد بر مبانی نظری که رهبری در اقتصاد مقاومتی بیان می‌کنند، پایبند نیستند و دولت‌ها نیز از چنین افرادی در اقتصاد خود استفاده می‌کنند؛ وقتی رهبری می‌فرمایند نگاه به درون و توسعه جریان‌های دانش‌بنیان، این سخنان باسیاست‌های بانکی امروز ما در تعارض است.

بانک‌ها حاضر به سرمایه‌گذاری در توسعه علوم دانش‌بنیان نیستند

وی به انباشت شش هزار میلیارد تومانی نقدینگی در بانک‌ها اشاره و اظهار کرد: شش هزار میلیارد تومان نقدینگی در بانک‌ها جمع شده، با جمع‌آوری نقدینگی که دولت صورت داد، این پول‌ها معطل است زیرا آقای بانک دار در سیاست‌گذاری کار خود تنها راه گردش مالی را معامله و دادوستد می‌داند، بانک حاضر به سرمایه‌گذاری در توسعه جریان‌های دانش‌بنیان نیست.

تمام فتنه اقتصادی ما در نظام بانکی کشور است

عضو خبرگان رهبری، نظام بانکی فعلی کشور را فتنه اقتصاد کشور دانست و تأکید کرد: وقتی عقود اسلامی ماهیت خود را ازدست‌داده و ماهیت سوددهی یک‌طرفه را به وجود آورده، نه آقای رییس بانک، نه دستگاه اقتصادی بالادستی او و نه رییس دولت جرأت سرمایه‌گذاری در جریان‌های دانش‌بنیان را نخواهند داشت؛ تمام فتنه اقتصادی ما در نظام بانکی کشور است، کسی از جهت نظری به اقتصاد مقاومتی ایرادی نگرفته اما برای الگوسازی اقدامی نمی‌کنند و سیستم اقتصادی را بر مبنای همان نظام سرمایه‌داری و گسترش بانک‌ها قرار داده‌اند.

وی با بازگشت به ساختار سخنان رهبری در سخنرانی آغاز سال، بیانات ایشان را دارای دو بخش دانست و ادامه داد: سخنان رهبری دو بخش داشت، بخش اول مبانی نظری بود که یک سری راهبردهای نظری را مطرح فرمودند، رسانه‌ها باید این فرمایشات را فرمول‌بندی کنند و به شکل مطالبه دربیاورند، بخشی به‌عنوان مطالبه از مردم و بخشی نیز به‌عنوان مطالبات مردمی از دولت به وجود بیاید؛ اگر سخنان رهبری تبدیل به مطالبه شد فرمایشات ایشان اثر می‌کند اما اگر این بیانات را به شعار تبدیل کنیم، عده‌ای برای اهداف خود تنها از آن استفاده شعاری می‌کنند.

برخی از سخنان رهبری به سود خود سوءاستفاده می‌کنند

آیت‌الله علم‌الهدی به کج‌فهمی عده‌ای از سخنان رهبری اشاره کرد و گفت: پس از پایان سخنرانی رهبر انقلاب در مسیر بازگشت، فردی به من گفت «حرف‌های رهبری را شنیدی؟ این‌قدر در کار آقای روحانی گره نینداز»؛ این فرد یا سخنان رهبری را درست متوجه نشده، یا از من چهره‌ای مخالف دولت در ذهن دارد و یا جناحی صحبت کرد؛ صحبت‌های امسال رهبری نباید سوء استفاده اگر صحبتی بکنی سریع می‌گویند رهبری گفته همدلی و هم‌زبانی، چرا به آن انتقاد می‌کنی درحالی‌که رهبری فرمودند انتقاد بشود اما موضوع تخریب نباشد.

وی بابیان این‌که ما از مذاکرات ترسی نداریم، خاطرنشان کرد: اگر هیأت مذاکره کنندهبخواهد خلاف مسیر رهبری حرکت کنند، تصمیم‌گیری‌ها درنهایت به مجلس و رهبری می‌رسد و اگر موضوع خلافی صورت گرفته باشد، جلوی آن گرفته می‌شود اما ما ترس از مذاکرات نداریم زیرا مسؤولان مذاکره‌کننده ما نیز افراد متدین و باخدایی هستند.

امام‌جمعه مشهد مقدس در ادامه به نگاه رهبری به مذاکرات اشاره و بیان کرد: برخورد آمریکا با ما برخورد مذاکره نیست، برخورد آنان این است که ما را تسلیم کرده‌اند، حرف آنان این است که یک سال و نیم فناوری هسته‌ای ما را متوقف کرده و تسلیم کرده‌اند همان‌طور که اوباما می‌گوید «حالا که تسلیم‌شده‌اید، باید ببینیم چقدر به توصیه ما گوش می‌کنید و ما به همان نسبت تحریم‌ها را لغو می‌کنیم».

وی افزود: رهبری فرمودند این‌چنین نیست، ما مذاکره می‌کنیم، لغو تحریم‌ها یک‌طرف موضوع است، محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای به‌گونه‌ای که نگرانی شما از سلاح هسته‌ای رفع شود، طرف دیگر مذاکره است؛ نمی‌توان گفت آنان جلوی فناوری ما را گرفته‌اند، فناوری یک جریان پویاست، نمی‌توان آن را متوقف کرد؛ یک سال و نیم ما بر توافق ژنو ایستادیم، شما در طرف مقابل تحریم می‌کنید و فشار را بیشتر می‌کنید، این‌طور نیست که ما سکوت کنیم و صحبتی نکنیم.

تقابل منتقدان و دولت در مقام ضربه خوردن به‌نظام است

عضو خبرگان رهبری به لزوم توجه در برخورد منتقدان با دولت و دولت با منتقدان اشاره و اظهار کرد: حرف رهبری در خصوص انتقاد به دولت این است که خشمگینانه به عملکرد دولت اعتراض نکنید، با صحبت و ملایمت برخورد کنید؛ نگاه رهبری از منظر حفظ نظام است، هر برخورد و مقابله‌ای که بین منتقدان و دولت انجام شود در مقام ضربه خوردن نظام است، رهبری با این سخنان مسیر حرکتی دولت را باز گذاشتند تا بتواند کار خود را انجام دهد.

وی در خصوص مصادیق همدلی بین منتقدان و دولت، یادآور شد: وقتی من می‌گویم در حریم امام رضا(ع) کنسرت برگزار نشود، معنای همدلی این نیست که ما بگوییم برگزار نشود، آنان نیز بگویند این مخالف آزادی است و باید انجام شود؛ معنای هم‌دلی این است که من و شما در حفظ حرمت امام رضا(ع) در یک مسیر باشیم؛ من پیشنهاد دادم کنسرتی که می‌خواهد برگزار شود، رییس شورای فرهنگ عمومی آن را تصویب کند، امام‌جمعه حتی در آن عضو نیست، این مسؤول متدین است که باید آن را تصویب کند و تشخیص دهد.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: وقتی شورای فرهنگ عمومی کنسرتی را تصویب کنند و فضای استان برهم خورد، خودشان باید پاسخگو باشند، این‌که من بشوم یک عنصر ضد کنسرت و دولت بشود حامی، فضای مجازی نیز بشود فضای تقابل بین امام‌جمعه و دولت، رهبری می‌گویند چنین اتفاقی نباید پیش بیاید.

وی به تذکر رهبر معظم انقلاب به دولت اشاره کرد و ادامه داد: رهبری گفتند دولت نیز دقت کند، برخی حرف‌ها را نزند و حاشیه‌سازی نکند؛ این‌که گفتند هرکس جلوی علی مطهری را گرفته می‌گیریم و می‌زنیم، کسی که از خارج کشور نیامده این کار را انجام دهد، این‌ها مردم بوده‌اند، این‌که کار اشتباهی انجام‌شده شکی نیست اما این شاخ‌وشانه کشیدن نیز اشتباه است؛ ده‌ها اتفاق در مقابل افراد ارزشی پیش‌آمده اما دولت هیچ واکنشی نشان نداده اما در مقابل برای یک فرد شاخ‌وشانه می‌کشد و در این شرایط نیروهای متدین به‌عنوان شخصیت‌های ضد دولتی شناخته می‌شوند، مردم متدین و ارزشی پای آرمان‌های خود می‌ایستند و درجایی که فردی در مقابل آرمان آنان بایستد، آنان واکنش نشان می‌دهند.

انتقاد به دولت باید با ملایمت و دوستانه صورت گیرد

خطیب جمعه مشهد مقدس به تذکر رهبری به منتقدان اشاره و خاطرنشان کرد: رهبری این را فرمودند که جلوی دولت نایستید اما به معنای آن نیست که اگر جایی نیز خرابی ایجاد کرد سکوت کنید، باید با یک ادبیات دوستانه موضوعات را بیان کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان خاطرنشان کرد: این همدلی و هم‌زبانی باید دوطرفه و متقابل اتفاق بیفتد نه این‌که از یک‌طرف اتفاق بیفتد، همدلی محصول هم‌زبانی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها