خبرهای داغ:
مصاحبه تفصیلی با مسئول گروه جهادی شهید زین الدین قم؛

به برکت حضور بچه­ های جهادی، شهدا به روستای ما آمدند

اردوی جهادی یک ذکر است که مجاهد بودن را در دل یادآوری می کند و به عبارت دیگر اردوی جهادی را باید اینگونه تعریف کرد: یک حرکت دسته جمعی که در آن افراد با توجه به موقعیت کاری یا علمی که درجامعه دارند یک سری برنامه های اصلاحی را، طی یک برنامه غالباً کوتاه مدت و البته بدون انگیزه مالی به اجراء در می آورند.
کد خبر: ۸۵۰۶۳۱۹
|
۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
خبرگزاری بسیج قم- اردوی جهادی یک ذکر است که مجاهد بودن را در دل یادآوری می کند و به عبارت دیگر اردوی جهادی را باید اینگونه تعریف کرد: یک حرکت دسته جمعی که در آن افراد با توجه به موقعیت کاری یا علمی که درجامعه دارند یک سری برنامه های اصلاحی را، طی یک برنامه غالباً کوتاه مدت و البته بدون انگیزه مالی به اجراء در می آورند.
تعریف بستر اردوهای جهادی اینگونه است: اردوهایی است که در آن تعدادی از دانشجویان، دانش آموزان یا طلاب حوزه علمیه در مناطق محروم کشور بصورت داوطلبانه به انجام فعالیت های فرهنگی- آموزش و خدمات-عمرانی می پردازند.
بر همین اساس مصاحبه ای را با یکی از مسئولین گروه های جهادی استان قم انجام داده ایم تا او برای ما از گروه و اقداماتشان بگوید:
خبرگزاری بسیج: خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید؟
- میثم ونکی هستم دانشجوی مقطع کارشناسی رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و مسئول گروه جهادی شهید زین الدین
خبرگزاری بسیج: از چه سالی این گروه تشکیل شده؟
- از سال 1386 همگام با دیگر گروه­های جهادی دانشجویی که در قم تشکیل شد، گروه جهادی شهید زین الدین هم تشکیل شد و بچه ­های جهادی گرد هم جمع شدند و به فعالیت­های جهادی در مناطق محروم دست زدند و این توفیق تا کنون هر ساله ادامه داشته است.
و ان شاء الله نوروز امسال از 2 تا 12 فروردین ماه در منطقه قم رود به محرومان خدمت رسانی خواهیم نمود.
خبرگزاری بسیج: فعالیت ها و خدمات گروه شما در کدام مناطق کشور ارائه می شود؟
- اغلب فعالیت­های گروه در داخل استان صورت گرفته است به غیر از دو مورد که به خارج از استان اعزام داشتیم.
عمده فعالیت­هایی که داشتیم در بخش مرکزی استان بوده است و تابستان 93 در بخش سلفچگان و نیزار اردو برگزار کردیم.
خبرگزاری بسیج: اقدامات جهادگران گروه شهید زین الدین در چه زمینه هایی می باشد؟
- سعی شده است که فعالیت­های گروه در همه عرصه ­ها با هم پیش برود و در یک عرصه خودمان را محدود نکنیم. فعالیت­هایی از قبیل پروژه­های عمرانی، پزشکی، فرهنگی، آموزشی، هنری و ورزشی را تا کنون توفیق انجام داشته­ ایم. علاوه بر این سعی شده است که اردوهای تداوم را نیز برگزار کرده و فقط محدود به بازه تعطیلات نباشد تا اثرگذاری و نتیجه بیشتری را کسب کنیم.
خبرگزاری بسیج: اعضای گروه شما دانشجویان چه رشته هایی هستند؟
- اکثر اعضای فعال و کادر اصلی از دانشجویان دانشگاه آزاد قم هستند، در سالهای گذشته با توجه به دو حوزه اصلی رشته ­های دانشگاه که علوم انسانی و علوم پزشکی بوده فعالیت­ها نیز تناسب بیشتری با این حوزه­ ها داشته است، اما امسال که رشته عمران و گرافیک نیز به رشته ­های دانشگاه اضافه شده است امید است که در اردوهای بعدی بتوان از این ظرفیت نیز استفاده کرد. امسال در عید 94 گروه، اردوی متمرکزی نخواهد داشت اما همگام با گروه­های جهادی دیگر دانشجویان قمی در خوزستان و دهستان قمرود به فعالیت خواهد پرداخت.
خبرگزاری بسیج: این اردوها که در ایام نوروز و ایامی که همه مردم در استراحت و یا سفر به سر می برند چه نتایجی در بر دارد؟
- نتیجه و برآیند اردوهای جهادی را می توان در دو حوزه فردی و اجتماعی فرض کرد:
حوزه فردی مربوط به خود جهادگر می­ باشد که جامعه ­پذیری، دغدغه ­مندی، شناخت ظرفیت­های موجود انقلاب­، افزایش سطح معنویت، روحیه از خودگذشتگی و یادگیری و آموزش مبتنی بر تحصیلات دانشجویان را به ارمغان خواهد آورد.
در حوزه اجتماعی نیز دستآوردهای بسیاری را از قبیل افزایش مقبولیت و کارآمدی نظام در سطح محرومین، علاقه­ مندی به نظام و اسلام، افزایش روحیه خودباوری، تعاون و همکاری، افزایش سطح آگاهی ­های دینی و آموزش­های مرتبط با مشاغل روستایی را در پی خواهد داشت.
خبرگزاری بسیج: به نظر شما هدف نهایی از برگزاری اردوهای جهادی چیست؟
- هدف از برگزاری اردوی جهادی به نقل از یکی از نوجوانان گروه گفت: اردوهای جهادی مدرسه انسان سازی است و باعث رشد وتعالی انسان می ­شود.
در یکی از اردو ها در یکی از دست نوشته­ هایی که از اهالی مناطق محروم به دست ما رسیده بود ضمن تشکر و قدردانی که از بچه­ های جهادی، بسیج و سپاه کرده بود نوشته بود تا موقعی که زنده ­ام سربازی امام زمان و حضرت آقا را می­ کنم و همین برای همه ما بس است.
خبرگزاری بسیج: خاطره ای از اردو ها دارید؟
- خاطره­ ای دارم که نشان از برکت اردوهای جهادی است:
سال 92 توفیق حاصل شد در دهستان قمرود به همراه گروه­های جهادی دیگر تحت قرارگاه کربلا، فعالیت داشتیم. ایامی بود که دو شهید گمنام به قم آمده بودند و قرار بود در مدرسه امام خمینی(ره) در میدان جهاد دفن شوند با پیگری و رایزنی­ هایی که انجام شد توانسیم شهدا را در جمع جهادگران و روستاییان میزبانی کنیم و محفلی با روایت­گری و روضه خوانی را برپا کنیم که استقبال بسیار خوبی از طرف اهالی نیز انجام شد. در گفت و گویی که اهالی با هم داشتند یکی از اهالی می ­پرسد: "راستی چه شد که شهدا به اینجا آمدند؟" یکی دیگر از همان اهالی پاسخ داد " به برکت حضور بچه­ های جهادی و بسیجی!"
ارسال نظرات