خبرهای داغ:
امام جمعه قم گفت: دنیای استکبار بداند که اگر بخواهند از خطوط قرمز ما در مذاکرات عبور کنند، اگر بخواهند در مقابل مقاومت قداری کنند، ایران و همه مسلمانان آگاه در جهان با پیروی از رهبری معظم، در مقابل همه دنیای آنها خواهند ایستاد.
کد خبر: ۸۵۰۶۱۳۴
|
۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه نسل جوان و اعضای خانواده‌ها باید دارای نگاهی جامع به نهاد خانواده داشته باشند اظهار کرد: خانه و خانواده تنها برای رفع نیازهای طبیعی نیست بلکه باید جایگاهی باشد که انسان‌ها را به اوج معرفت و اخلاق برساند.

وی افزود: خانواده باید بستری برای تربیت نسل مومن و انسان‌های بزرگ برای آینده باشد؛ رویکرد جامع، متوازن و فراگیر و ناظر به همه نیازهای فردی و اجتماعی به خانواده این نیاز را برطرف می‌کند.

امام جمعه قم با تاکید بر درک متقابل و شناخت اعضای خانواده از یکدیگر به عنوان یک ضرورت خاطرنشان کرد: عمل به وظایف خانوادگی تنها در صورت شناخت صحیح و درک کامل همسران و دیگر اعضای خانواده نسبت به یکدیگر تحقق می‌یابد.

وی ادامه داد: در همه روابط اجتماعی و به طور ویژه در خانواده، هر کس باید خود را به جای دیگری قرار دهد تا بتواند او را به صورت کامل درک کند و بهتر می‌تواند دنیای او را دریابد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به این حقیقت که بخشی از مشکلاتی که به طلاق می‌انجامند توقعات بیجا و انتظارات ناروا هستند گفت: انتظارات بیهوده نسبت به هر چیز از جمله امور مادی و معنوی منشأ نابسامانی‌های زیادی هستند.

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه با بیان اینکه یکی از راهکارهای خودسازی، مهار انتظارات ناروا از دیگران است عنوان کرد: این انتظارات سرکش، همواره منافع شخصی را دنبال می‌کنند زیرا طبیعت افزون‌خواهی بشر، آدمی را به سمت انتظارات بیش از اندازه از دیگران سوق می‌دهند بنابراین باید آنها را بر اساس قواعد عقلی، شرعی و توان طرف مقابل تنظیم کرد.

وی با اشاره به دلایل انتظارات بیهوده از دیگران گفت: روحیه کبر و خودبرتربینی از جمله این عوامل هستند که در برابر آن باید تواضع و فروتنی داشت که می‌تواند نزاع‌های زیادی را از میان بردارد؛ ناچیز شمردن دیگران از دیگر عوامل به شمار می‌رود که موجب می‌شود انتظارات بیهوده از دیگران داشته باشیم به همین دلیل باید همواره به ارزش و کرامت افراد توجه داشته باشیم و آنها را خوار نشماریم.

آیت‌الله اعرافی در خطبه دوم به سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در سوم فروردین ماه سال 94 اشاره و ضمن تسلیت این ایام به امام عصر(ع)، رهبری و ملت ایران اظهار کرد: ملت ایران همواره حرمت ائمه اطهار(ع) و این بانوی بزرگوار را در ایام نوروز حفظ کرده‌اند.

امام جمعه قم بهار طبیعت را الهام‌بخش برای همه انسان‌ها دانست و افزود: دو نوع عید داریم که شامل اعیاد طبیعی و انسانی و اعیاد مذهبی هستند ولی اسلام اعیاد مادی و انسانی را هم به معنویات و ارزش‌ها ارتباط می‌دهد؛ بهار طبیعت دو پیام معنوی و آسمانی دارد که نخست مربوط به مبدأ و دیدن دست قدرت خداوند در عالم طبیعت و دیگری پیامی مربوط به رستاخیز، معاد و روز قیامت که این دو پیام را در همه ایام سال به ویژه در نوروز باید مد نظر قرار داد.

وی بیان کرد: سنت‌های خوبی که اسلام هم آنها را می‌پسندد در موقع تحویل سال مورد تاکید و سفارش هستند؛ پاکسازی و نظافت، رسیدگی به محرومان و مستضعفان، دید و بازدید و صله ارحام و رفع کدورت‌ها، تفرج و زیارت و سیاحت سالم و همینطور خودسازی و نوزایی معنوی سنت‌های سال جدید هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

آیت‌الله اعرافی به تاسیس حوزه علمیه قم در فروردین 1300 هجری شمسی اشاره کرد و افزود: امروز 93 سال از عمر حوزه کامل و پویای قم می‌گذرد؛ حوزه قم افتخاری برای این شهر و ملت ایران محسوب می‌شود و مردم هم از این اتفاق بزرگ استقبال کرده‌اند؛ حوزه علمیه راه درازی را پیموده و مراحل سختی را پشت سر گذاشته و ملت ایران و مردم قم هم همواره پشتیبان بزرگان و علمای خود بوده‌اند و حوزه‌ای به این عظمت شکل گرفته که بعدها منشأ انقلاب اسلامی و تحولات چشمگیری شد که باید قدر آن را بدانیم؛ پیام حوزه نیز مانند نظام جمهوری اسلامی، مودت و دوستی و همراهی با مراکز علمی است؛ حوزه قم همواره خود را در کنار مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها می‌داند و امام راحل نیز بر این مسئله تاکید داشتند.

خطیب جمعه قم عنوان کرد: به دوستان خود در الازهر می‌گوییم حوزه قم آمادگی گفت‌وگو و تعامل با همه مسلمانان جهان را دارد؛ الازهر می‌تواند در کنار گفتمان انقلاب اسلامی یعنی مبارزه با استکبار و اسلام ناب قرار گیرد.

وی گفت: جمله‌ای در هفته‌های قبل عنوان شد که شایسته نبود؛ آنچه در مورد عراق گفته شد قضاوت نادرستی بود که امیدواریم آن را اصلاح کنند.

آیت‌الله اعرافی به چالش‌ها و سختی‌های موجود در سال 93 در جهان اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: بی‌تفاوتی نسبت به تجاوز دشمنان اسلام از جمله صهیونیست‌ها، پرداختن به مسائل ناچیز داخلی و ... از جمله این چالش‌ها بودند ولی بدانیم در سال 93 جبهه انقلاب اسلامی و مقاومت گام‌های بلندی برداشت؛ در سوریه از بسیاری خطرات عبور کردند و در جبهه عراق، به صورت نسبی از چالش تکفیر رد شدند و در بحرین نیز شاهد مقاومت جانانه عزیزان خود بودیم؛ در لبنان پیشرفت جبهه مقاومت چشمگیر بود و در دیگر نقاط هم همین رویه را شاهد بودیم.

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: دنیا دریافت ما اهل رحمانیت و منطق و گفت‌وگو هستیم؛ در پایان سال ملت ایران با قاطعیت به جهان می‌گوید ما اهل منطق، گفت‌وگو و تعامل هستیم و نشان دادیم که لجاجت نمی‌کنیم، جبهه مقاومت در سوریه و عراق و یمن هم همین مسئله را نشان داد ولی دنیای استکبار بداند که اگر بخواهند از خطوط قرمز ما در مذاکرات عبور کنند، اگر بخواهند در مقابل مقاومت قداری کنند، ایران و همه مسلمانان آگاه در جهان با پیروی از رهبری معظم، در مقابل همه دنیای آنها خواهند ایستاد.



ارسال نظرات