خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه شیراز با تائید توصیه شورای تأمین فارس مبنی بر لغو سخنرانی علی مطهری، گفت: دانشگاه مکلف نیست در مورد مجوزهای خود با شورای تأمین هماهنگ کند.
کد خبر: ۸۵۰۵۵۲۶
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، مجید ارشاد بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با ابراز تأسف مجدد از اتفاقی که برای علی مطهری رخ داد، اظهار داشت: این اتفاق را بزرگان باید بلافاصله محکوم کنند و مبادا با توجه غیرمنطقی تقصیر را بر گردن یکی از مراکز علمی کشور بیندازیم که تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه یک تشکل قانونی در چارچوب قانون، نماینده مجلس را دعوت کرده که در محفل دانشجویی صحبت کند که آن حادثه رخ می‌دهد و در این زمینه هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست،‌ ادامه داد: مگر ورود به شهر شیراز ویزا می‌خواهد، آیا نماینده این کشور نمی‌تواند به شهری در کشور خود سفر کند و در صورت انجام این کار باید مصونیت وی نقض شده و مورد حمله قرار گیرد.

این مسئول اضافه کرد: توجیهاتی از قبیل عدم تمکین به شورای تأمین و ... قابل‌ قبول نیست و همچنین ما برای انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه تعیین تکلیف نمی‌کنیم که از چه کسی دعوت کنند یا نکنند و این کار را بر اساس سلایق خودشان و قوانین انجام می‌دهند و هیئت نظارت دانشگاه تنها برگزاری جلسه سخنرانی را تائید می‌کند و دانشجویان خود تصمیم‌گیرنده هستند و حتی خود به فرودگاه می‌روند و فرد را مشایعت می‌کنند.

ارشاد خاطرنشان کرد: این امر به معنای عدم اطلاع ما نیست، چنان که در همان روز متولی دانشجویی ساعت 15:40 دقیقه مسئولان سیاسی استانداری را در جریان ورود آقای مطهری به فرودگاه دستغیب شیراز قرار داده بودند.

رئیس دانشگاه شیراز تصریح کرد: دانشگاه از موضوع اطلاع داشته و در راستای افزایش نشاط دانشگاه و اختیاراتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تشکیل هیئت نظارت داده، این هیئت تقاضای سخنرانی ارائه‌ شده از تشکل دانشجویی را تائید می‌کند که این روال در راستای حفظ استقلال تشکل‌های دانشجویی بوده و این‌که نماینده مجلس با تاکسی آمده به سبب آن‌ بوده که دانشگاه دعوت‌کننده نبوده است.

وی یادآور شد: اگر فرد سخنران از طرف مراجع رسمی محکوم‌ شده باشد یا اعلام کرده باشند ممنوع است، دانشگاه نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند اما در شرایط فعلی بی‌قانونی از طرف دانشگاه نبوده است.

این مسئول سپس بیان کرد: اگر یک‌بار که بی‌قانونی رخ داد با آن برخورد می‌شد، این اتفاق دوباره تکرار نمی‌شد، این‌که تشخیص این موارد را به سلایق شخصی منوط کنیم بسیار خطرساز و خلاف مصلحت کشور خواهد بود.

دانشگاه مکلف به هماهنگی با شورای تأمین نیست

وی با تائید توصیه شورای تأمین استان فارس مبنی بر لغو سخنرانی علی مطهری، گفت: دانشگاه مکلف نیست در مورد مجوزهای خود با شورای تأمین هماهنگ کند بلکه اگر شورای تأمین مواردی را به ما توصیه کند هیئت نظارت آن را به‌طور مجدد بررسی می‌کند.

ارشاد ادامه داد: در شرایطی که فراخوان اعلام‌ شده و 600 نفر مدعو در سالن نشسته‌اند باید تدابیر از طرف شورای تأمین سریع اعلام شود که در مواردی دیگر ما سخنرانی را لغو کرده‌ایم اما این اتفاق در دانشگاه نیفتاده چنانکه ما اعلام کردیم امنیت سخنرانی را ما تأمین می‌کنیم و بیرون از دانشگاه بر عهده شورای تأمین است.

رئیس دانشگاه شیراز اضافه کرد: کشور ما با‌ ثبات است و با تلاشی که نیروهای امنیتی می‌کنند و دستاورد خون شهدا که میثاق همگی ما است نباید اجازه دهیم عده‌ای قانون مملکت را زیر پا بگذارند.

ارشاد بیان کرد: بدتر از بی‌قانونی رخ‌داده توجیه و تقصیر را بر گردن دیگران انداختن است و گروه تحقیق نیز اجازه ندهد این امر مشمول مرور زمان شود.

رهبری نارضایی خود از حوادث مشابه قم و مرقد را بیان کرده بودند

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها بر بحث آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تأکید کرده و دولت تدبیر و امید سعی می‌کند در چارچوب قانون این مهم را اجرایی کند و آیا باید هر بار سخنران داریم شورای تأمین آن را غیرقانونی اعلام کند، آیا با این کار دانشجویان به سمت کارهای غیرقانونی نمی‌روند.

رئیس دانشگاه شیراز متذکر شد: در دانشگاه پاک کردن صورت‌ مسئله را یاد نمی‌دهیم بلکه باید دانشجو تحلیل مسئله بیاموزد که چگونه عده‌ای ادعای پیروی از رهبری دارند در حالی‌که ایشان به‌صراحت نارضایتی خود را از حوادث مشابه در قم و مرقد امام را بیان کرده بودند.

ارشاد عنوان کرد: باز در جایی دیگر مقام معظم رهبری می‌فرمایند این‌که من درجایی از مسئولی گلایه کردم نباید عده‌ای راه بیفتند و مجلسی را بر هم بزنند و شعار بدهند.

رئیس دانشگاه شیراز افزود: ورود به بحث شورای تأمین در این شرایط جایگاهی ندارد و اگر مطهری می‌آمد و در دانشگاه  اتفاقی می‌افتاد بر اساس قانون باید بررسی می‌شد.

وی افزود: همگی ما در محضر الهی پاسخگو هستیم، اگر خبری به ما می‌دهند ابتدا در مورد صحت‌ و سقم آن بررسی کنیم و به‌سادگی حکم صادر نکنیم.

ارشاد ادامه داد: بحث آزاداندیشی چند سال مورد غفلت قرار گرفته بود و دولت تدبیر و امید سعی کرد آن را اجرایی کند اما کدام عقل می‌پذیرد سخنرانی که در هیچ نهادی محکوم نشده و هنوز سخنرانی نکرده را با آجر بزنند.

رئیس دانشگاه شیراز در ادامه اظهار داشت: این دانشجویان باید در آینده این کشور را اداره کنند و آیا تعداد اندکی قانون‌شکن باید آنان را از قانون و قانون‌مداری دلسرد کنند و یا این‌که باید منطق و قانون‌مداری را در کشور حاکم کرده و ابتدا آن را در عمل به دانشجویان نشان دهیم.

وی در این نشست همچنین به بیان مواردی در زمینه عملکرد این دانشگاه پرداخت و گفت: در بحث اعتبارات عمرانی در سال رو به اتمام 200 درصد رشد داشتیم و 3.5 میلیارد تومان از بانک‌ها وام دریافت کردیم که هزینه نیمه‌تمام بودن پروژه‌ها بیشتر خواهد بود.

بهره‌برداری از 20 هزار متر مربع فضای آموزشی تا پایان 94 و توسعه فضاهای ورزشی از دیگر مواردی بود که ارشاد به آن اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه شیراز در برگزاری آزمون‌های سراسری رتبه برتر را کسب کرد و همچنین در بحث استخدام اعضای هیئت‌علمی سال گذشته 45 نفر به کادر علمی ما افزوده شدند.

اشاره به رتبه نخست المپیادهای علمی رشته حقوق، رتبه دوم ریاضی، انعقاد قرارداد با وزارت نفت در زمینه امور پژوهشی سه میدان نفتی و اجرای مطالعات جامع حمل‌ و نقل و ترافیک شهری شیراز در همین نشست توسط وی تشریح شد.

افزایش دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی و اعتبار فرصت‌های مطالعاتی، معرفی مرکز مشاوره دانشگاه شیراز به‌عنوان مرکز برتر کشور در 6 سال پیاپی، صدرنشینی در جشنواره حرکت و برگزاری مدرسه تابستانی و زمستانی میان‌رشته‌ای دیگر سرفصل‌هایی بود که رئیس دانشگاه شیراز در این نشست به آن اشاره کرد.

تجمیع را نمی‌توانیم جای دیگری انجام دهیم، بیمارستان را جای دیگر بسازند

رئیس دانشگاه شیراز در این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد اختلاف با دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت: ما برای آن‌که واحدهای پراکنده خود را در پردیس ارم تجمیع کنیم چاره‌ای جز استفاده از این زمین نداریم درحالی‌که بیمارستان را هرجایی می‌توان ساخت و از نظر ترافیکی نیز محور نمازی و زند دیگر ظرفیت ندارد.

ارشاد ادامه داد: از سویی، دانشگاه تأسیسات مهمی در آنجا دارد که یکی تونل باد بوده و در زمان کار 110 دبی صدا تولید می‌کند و با وجود آن ساخت بیمارستان در آنجا ممکن نیست تاکنون در این زمینه تصمیمی اتخاذ و ابلاغی اعلام‌ نشده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران بیان کرد: دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه فعال است و هر هفته از مراکز موجود در استان فارس بازدید و گزارش‌ها را برای وزارتخانه ارسال می‌کند.

ارشاد در پایان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران از اظهار نظر در مورد نامه علی مطهری به نماینده ولی‌فقیه در استان فارس خودداری و آن را امری بین دو شخص توصیف کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها