راهیان نور/23

کارون یادآور عملیات فتح المبین

کارون طولانی ترین رود ایران است و در شمال غرب جزیره آبادان جاری می باشد
کد خبر: ۸۵۰۵۱۰۴
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از زنجان؛ کارون طولانی ترین رود ایران است و در شمال غرب جزیره آبادان جاری می باشد. این رود در گذشته از 4 کیلومتری شمال اروند رود مستقیم به خلیج فارس می ریخت.

از همین رو با حفر کانالی در جنوب خرمشهر در زمان عضدالدوله دیلمی ( 324- 372 هق) شعبه دیگری به همان نام کارونکه به کانال عضدی نیز معروف است – ایجاد و به اروند رود متصل گردید.

در حالی كه اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم ترین برگ برنده این كشور برای وادار ساختن ایران به شركت در هر گونه مذاكرات صلح تلقی می شد، آزاد سازی این شهر می توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی بر متجاوز و اثبات برتری نظامی اش باشد.

بر همین اساس، با توجه به این كه منطقه عمومی غرب كارون آخرین منطقه مهمی بود كه هم چنان در اشغال عراق قرار داشت، از یك سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراك نظر داشتند، و از سوی دیگر عراق نیز كه طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح المبین قطعی و مسجل می پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود. از این رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح المبین، در حالی كه قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می شد، به تمام یگان های تحت امر قرارگاه مركزی كربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند.

تا اینکه سرانجام؛ در19 مهر سال 59 ارتش عراق از کارون گذشت و به طرف آبادان پیشروی کرد و در شرق این این رودخانه مستقر شد تا اینکه با عملیات ثامن الائمه (ع) عراقی ها به غرب کارون عقب رانده شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات