اروند رود که در منطقه القرنه عراق از به هم پیوستن دو رود دجله و فرات تشکیل می شود.
کد خبر: ۸۵۰۵۱۰۲
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از زنجان؛ از نزدیکی خرمشهر ( محل پیوستن نهر خین به اروند رود ) مرز مشترک ایران و عراق محسوب شده و پس از عبور از ساحل جنوبی جزیره آبادان به خلیج فارس می ریزد.

عرض این رودخانه بین 500 تا یک هزار متر و عمق آن که بین 9 تا 15 متر در نوسان است و هنگام جزرو مد آب، کاهش و افزایش می یابد، حاکمیت مطلق بر این رودخانه از آرزوهای دیرینه حاکمان بغداد است.

در جنگ تحمیلی نیز ارتش عراق در حالی که از ساحل جنوبی این رودخانه، آبادان را می کوبید، از سمت شمال این شهر پیشروی کرد و در نهم ابان سال 59 با عبور از بهمنشیر به نزدیکی اروند رود رسید و سعی داشت با پیشروی از جاده خسرو آباد تا شهر اروند کنار در اراضی شمالی این رودخانه استقرار یافته و بر آن تسلط کامل یابد، اما با مقابله مدافعان آبادان، عراقی ها به عقب رانده شدند.

پس از شکست محاصره آبادان و نیز آزاد سازی مناطق اشغالی شرق و غرب کارون، چون رژیم عراق و حامیانش از به رسمیت شناختن حقوق ایران سر باز زده و حاضر به پرداخت خسارت نبودند، جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق خود و تنبیه متجاوز، ناگزیر به ادامه جنگ شد. .

بر پایه این استراتژی، نیروهای خودی در 20 بهمن 64 با عملیات والفجر 8 بر خلاف انتظار کارشناسان نظامی جهان، از اروند رود عبور کرده و شبه جزیره فاو را به تصرف خود در آوردند.

در دهم شهریور سال 65 نیز رزمندگان ایران از دهانه اروند وارد شمال خلیج فارس شده و دو اسکله نفتی العمیه و البکر را که مرکز علیات عراق برای حمله به نفتکش های ایران شده بود، منهدم کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات